معاون وزیر نفت عنوان کرد؛ مناقصه کاهش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس در ماههای آینده برگزار میشود مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در راستای اجرای طرح کاهش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس و در ماههای آینده آیین امضای قرارداد و مناقصه EPC آن برگزار خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، جلیل سالاری؛ در […]
معاون وزیر نفت عنوان کرد؛
مناقصه کاهش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس در ماههای آینده برگزار میشود
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در راستای اجرای طرح کاهش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس و در ماههای آینده آیین امضای قرارداد و مناقصه EPC آن برگزار خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، جلیل سالاری؛ در بیستوششمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران، افزود: در دهه ۷۰ طرح جامع توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاههای کشور مطرح شد که عمده آن بهعهده شرکتهای خارجی بود و نتیجه آن اجرای ۱۳ طرح توسعهای در پالایشگاههای کشور بود، اما امروزه به برکت توجه به نیروهای داخلی، در حوزه توسعه ظرفیت پالایشی و احداث پالایشگاههای جدید موفق بودهایم و در عرصه صادرات نیز ورود کردهایم. معاون وزیر نفت، ضمن تأکید بر لزوم به انجام اقدامهای نو در حوزه صنایع پالایشی با توجه به شرایط و مقتضیات زمان، گفت: تلاش میکنیم با ارایه یک نگاه جدید در این صنعت، از حوزه سوختمحوری به سمت سودمحوری حرکت کنیم در این راستا لازم است با مشارکت بخشخصوصی و با استفاده از دانش فنی شرکتهای داخلی، افزون بر توسعه داخلی، در حوزه برونمرزی نیز ورود کنیم. وی در پاسخ به پرسشی درباره روند قیمتگذاری در صنایع پالایشی، گفت: در حوزه روابط مالی میان دولت و شرکتهای پالایشی، بخشی از فرآیند فروش تکلیفی است و روند محاسبه شده در چارچوب ابلاغیه مقام وزارت، به شرکتهای پالایشی ابلاغ میشود؛ از سال ۹۲ بحث شاخص کیفی نیز بهعنوان تکلیف اعلام شده است و شرکتهای پالایشی نیز باید بخشی از سود سهام خود را صرف اقدامهای توسعهای کنند. معاون وزیر نفت، یکی از چالشهای شرکتهای پالایشی را بحث کاهش نفت کوره به زیر ۱۰درصد اعلام کرد و افزود: لازم است استانداردهای تولید نفت کوره به استانداردهای جهانی ارتقاء یابد که پالایشگاه بندرعباس در این حوزه پیشگام بوده و عمده دانش فنی آن نیز بومی شد و در ماههای آینده نیز آیین امضای قرارداد و مناقصه ایپیسی آن برگزار خواهد شد. سالاری؛ با اشاره به اینکه در طرحهای موفق بخشخصوصی، دولت در کنار این طرحها قرار گرفت، گفت: در سیاست اصل۴۴ نیز آمده است که دولت میتواند ۲۰ درصد ظرفیت تولید را برعهده بگیرد و شرکت ملی پالایش و پخش نیز براساس تجارب گذشته به این نتیجه رسید که به این طرحها ورود کند. وی ضمن تأکید بر اجرای پالایشگاه شهید سلیمانی با استفاده از ظرفیت بخشخصوصی افزود: مجوز شورای اقتصاد دریافت و مطالعات مکانیابی آن نیز انجام شد و در مراحل بعد باید مشارکتنامه آن شکل گیرد و شرکت تشکیل و اساسنامه تدوین شود و به موازات آن فرآیند مناقصه انجام شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، گفت: امیدواریم این طرح بهعنوان یک پروژه صددرصد ایرانی شکل بگیرد و ما عمده اقدامها را انجام دادیم و برای دریافت دیگر مجوزها بهصورت فشرده در تلاش هستیم تا کار اجرایی آن آغاز شود. سالاری؛ درباره ظرفیت صنعت پالایش کشور، گفت: ظرفیت پالایشی کشور هماکنون بهطور میانگین روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است و روزانه بهطور میانگین ۲۶۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور تولید میشود. وی با تأکید بر اینکه در حوزه توسعه ظرفیت پالایشی نگاه ما این است که به حوزه برونمرزی نیز ورود کنیم، افزود: تبدیل نفت خام به فرآورده با توجه به قیمت، ایجاد ارزشافزوده بالایی دارد و هم بازار داخلی و هم بازار خارجی مدنظر ماست. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، تأکید کرد: در حوزه انرژی نیاز است با کشورهای آمریکای لاتین وارد همکاریهایی شویم تا ظرفیتها و تبادل دانش فنی و نیروی انسانی اتفاق بیفتد. سالاری؛ درباره مقدار تولید نفت کوره بدون سولفور در کشور، گفت: نفت کوره بدون سولفور براساس نیاز کشور در پالایشگاه شازند تولید میشود و در پالایشگاه بندرعباس نیز طرح تولید آن اجرایی خواهد شد که هم خوراک بانکرینگ و هم کشتیرانی خواهد بود. وی همچنین درباره توسعه حوزه بانکرینگ در کشور، تأکید کرد: اگر بخواهیم حوزه بانکرینگ را توسعه بدهیم، باید ابتدا زیرساختهای آن را در یک بسته توسعه دهیم تا بتوانیم در بازار عرضه خلیجفارس حضور داشته باشیم و لازم است این حوزه نیز به جایگاه واقعی خود برسد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، همچنین درباره وضع تولید سوخت هواپیما در کشور گفت: سوخت هواپیما به مقدار کافی تولید میشود و زمینه صادرات آن نیز فراهم است، صادرات آن به موازات تأمین سوخت داخلی در حال انجام است و با توجه به نیاز داخل کشور تولید میشود. سالاری؛ با تأکید بر اینکه چالشی در زمینه تولید سوخت هواپیما نداریم و قیمتها نیز تغییری نخواهد کرد، افزود: هماکنون امکان تولید روزانه ۱۴ میلیون لیتر سوخت هواپیما در کشور وجود دارد. وی درباره قیمت بنزین صادراتی در سالهای گذشته گفت: حضور در بازار فرآورده با توجه به عرضه و تقاضا شکل میگیرد. یکی از چالشهای ما با اقدامهای دولت گذشته، توسعه ندادن مخازن ذخیرهسازی فرآوردههای رنگی بود که در زمان تولید پالایشگاهها دچار مشکل میشدند و این حجم وارد بازار میشد و به تناسب این شرایط، شما نمیتوانید فرآورده را با قیمت واقعی عرضه کنید. معاون وزیر نفت، تأکید کرد: اگر به صورتهای مالی سال ۹۹ مراجعه کنید، قیمت بنزین ما نسبت به آن بسیار پایینتر بوده است. در واقع فروش نفتای صادراتی بالای شش هزار تومان و قیمت بنزین بالای چهار هزار تومان بوده است.بنابراین باید ظرفیت ذخیرهسازی را طوری ببینیم که بتوانیم شرایط عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم. سالاری؛ درباره وضع صادرات فرآورده در کشور، گفت: بازار را با توجه به تقاضا شکل میدهیم در دو ماه نخست سال، نزدیک پنج کشتی صادرات فرآورده داشتیم، بنابراین مقدار صادرات، با توجه به نیاز و رقابت قیمتی اتفاق خواهد افتاد، ضمن اینکه شرایط بازار را با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور میتوانیم در حوزه ترانزیت و سوآپ نیز فراهم کنیم. در حوزه سوآپ اکنون ظرفیت خوبی فراهم شده است که سبب استمرار ذخیرهسازی در بخش شمالی کشور خواهد شد. وی تأکید کرد: بازارهای هدف ما متفاوت و مختلف است که شامل شرق آسیا و هند میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.