فازهای جدید پارس‌جنوبی چهره سوخت‌رسانی را تغییر داد

مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فازهای جدید پارس‌جنوبی چهره سوخت‌رسانی را تغییر داد مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی در دولت یازدهم از تغییر چهره سوخت‌رسانی و جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی در کشور خبرداد. حسین آقایان در گفت‌و‌گو با شانا، نقطه عطف عملکرد […]

مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی

فازهای جدید پارس‌جنوبی چهره سوخت‌رسانی را تغییر داد

مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی در دولت یازدهم از تغییر چهره سوخت‌رسانی و جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی در کشور خبرداد.

حسین آقایان در گفت‌و‌گو با شانا، نقطه عطف عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم را تغییر جریان حرکت فرآورده پس از سال‌های طولانی دانست و تأکیدکرد: زمینه تأمین سوخت با راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی، چهره سوخت‌رسانی را در کشور تغییر داد و فرایند جابه‌جایی فرآورده را معکوس کرد.

به گفته وی با راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی و در نتیجه افزایش بی‌سابقه جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع در بخش‌های مختلف مصرف خصوصاً نیروگاه‌ها، صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف سوخت مایع به وجود آمد و بستر لازم برای صادرات فرآورده‌های نفتی فراهم شد.

مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این‌که ایجاد شبکه گازرسانی و تغییر رویکرد سوخت مایع به گاز طبیعی سبب معکوس شدن جریان حرکت سوخت مایع در کشور شده است، اظهارکرد: در چندین دهه گذشته جریان حرکت سوخت از جنوب به مرکز کشور بود ولی هم‌اکنون جریان حرکت فرآورده از داخل کشور به مبادی جنوبی برای صادرات است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته مقادیر قابل توجهی نفت‌کوره از مبادی جنوبی به نیروگاه‌های غرب کشور حمل می‌شد که با تأمین سوخت نیروگاه‌ها از طریق گاز طبیعی دیگر نیازی به انجام این فرایند نیست، بنابراین همه نفت‌کوره با نفت‌گاز تولیدی پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس صادر می‌شود.

آقایان با اشاره به این‌که با ادامه این روند مقادیر قابل ملاحظه‌ای فرآورده مازاد پالایشگاه‌های داخلی به مبادی جنوبی انتقال و صادر خواهد شد، اعلام کرد: هم‌اکنون روزانه بیش از ٢٢ میلیون لیتر نفت‌کوره از مبادی داخلی به مبادی جنوبی حمل می‌شود.

وی افزود: میزان صادرات سوخت مایع در مردادماه امسال میانگین روزانه ٥٥ میلیون لیتر نفت‌کوره و ١٣ میلیون لیتر نفت‌گاز بوده است، همچنین مقادیر زیادی گاز مایع و سوخت هوایی صادر شده است.

به گفته مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با توجه به معکوس شدن فرایند جابه‌جایی فرآورده باید برای ادامه این مسیر تغییراتی در زیرساخت‌های موجود انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی ایجاد شود.

وی با بیان این‌که جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت مایع بر روند مصرف بنزین و سی‌ان‌جی تأثیر چندانی نداشته است، اعلام کرد: پیش از این تغییر جدی، در فرایند سوخت‌رسانی مصرف سی‌ان‌جی ٢٠ تا ٢١ میلیون مترمکعب بود که هم‌اکنون تا ٢٥ میلیون مترمکعب رسیده ولی در نفت‌کوره و نفت‌گاز بسیار مؤثر بوده و عملکرد ما را متأثر کرده است.

به گفته وی بستر لازم برای صادرات پایدار فرآورده‌های نفتی فراهم شده که همین امر سبب شده است کشور از صادرکننده صرف نفت‌خام به خارج به فروشنده فرآورده‌های نفتی تبدیل شود و درآمد قابل ملاحظه‌ای ارز از این طریق نصیب کشور شود.

مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این‌که تغییر سیاست در فرایند سوخت‌رسانی کشور را از خام‌فروشی به سمت فرآورده فروشی هدایت کرد، گفت: نفت‌کوره به عنوان ماده خام تلقی می‌شود، ولی امیدوارم روزی برسد که ما فرآورده‌های حاصل از نفت کوره را به دنیا صادر کنیم.

آقایان گفت: سایر پالایشگاه‌ها نظیر پالایشگاه اراک با اجرای طرح‌های بهبود کیفیت، مقدار نفت‌کوره تولیدیشان را به حداقل رسانند و کیفیت فرآورده‌های بنزین و نفتگاز را تا یورو ٤ ارتقا دادند.

وی اظهار امیدواری‌کرد با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری انجام شده در امر بهینه‌سازی و توسعه پالایشگاه‌ها، نفت‌کوره مازاد پالایشگاه‌ها به فرآورده‌های میان تقطیر تبدیل و از این طریق ارزش افزوده بسیار زیادی عاید کشور خواهد شد و صادرات فرآورده‌های نفتی رونق بیش‌تری گیرد.

مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که اجرای طرح‌های بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری است، افزود: با توجه به این‌که تا چندسال آینده منع قانونی و جهانی برای تولید نفت‌کوره داریم، امیدوارم هر چه سریعتر همه پالایشگاه‌های کشور با تأمین مالی بتوانند پروژه‌های آپ‌گریدینک را با توجه به تغییر رویکرد سوخت مایع به گاز طبیعی در کشور اجرایی و عملیاتی کنند.

وی با تأکید بر این‌که تغییر رویکرد سوخت مایع به گاز طبیعی در کشور بر مقدار مصرف نفت‌سفید هم اثر گذاشته است، اظهارکرد: نفت سفید مازاد چندان بازار صادراتی قابل ملاحظه‌ای ندارد، بنابراین با تبدیل نفت‌سفید پالایشگاه‌ها به نفت جت امکان صادرات خوبی با ارزش افزوده بالا می‌توان نصیب کشور کرد.

آقایان با اشاره به این‌که در ماه‌های اخیر مصرف غیرنیروگاهی نفت‌گاز افزایش داشته است، اظهار امیدواری‌کرد: رشد مصرف نفتگاز در بخش غیرنیروگاهی به دلیل رشد صنایع، حمل و نقل، ترابری و تولید کشور ایجاد شده باشد.

وی ادامه داد: باید پذیرفت که رشد اقتصادی بدون مصرف انرژی امکان‌پذیر نیست و با توجه به زیرساخت‌های کشورمان ما از این امر مستثنی نیستیم و این امر شاید روزنه امیدی باشد که خوشبختانه اقتصاد در حال رشد مثبت است.

مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که کشور احتیاج به تولید و اشتغال دارد که قطعاً بدون رشد مصرف انرژی امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی، در سال ٩٢ مجموع سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها ٢٧ میلیارد لیتر بوده است که در سال ٩٣ این میزان به ١٩ میلیارد لیتر و در سال ٩٤ به ١٢,٧ میلیارد لیتر رسید که پیش‌بینی می‌شود امسال این عدد به کم‌تر از ۶ میلیارد لیتر برسد.

آقایان ادامه داد: با توجه به آمارهای ارایه شده مدت ۳ سال میزان مصرف سوخت مایع نیروگاه از ٢٧ میلیارد لیتر به کم‌تر از ۶ میلیارد لیتر خواهد رسید که این سوخت صرفه‌جویی شده ناشی از جانشینی گاز طبیعی به صادرات اختصاص یافته است.

تغییر خطوط انتقال فرآورده به سمت جنوب الزامی است

وی در ادامه با اشاره به این‌که مسیر خطوط لوله انتقال فرآورده بر اساس نیاز بیش‌تر به سمت مرکز کشور بوده است، گفت: با توجه به تغییر چهره سوخت‌رسانی در کشور نیازمند تغییر مسیر خطوط از مرکز به جنوب برای انتقال فرآورده‌های پالایشگاه‌ها برای صادرات هستیم.

مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: با رویکرد جدیدی که در امر سوخت‌رسانی به وجود آمده مطالعه در مورد معکوس کردن بعضی از خطوط آغاز شده که به زودی نتیجه عملی آن مشخص خواهد شد.

آقایان با بیان این‌که روزگاری که ٤٠ تا ٥٠ میلیون لیتر فرآورده نفت‌کوره را برای سوخت نیروگاه‌ها در کشور توزیع می‌کردیم مسیر خطوط لوله از جنوب به شمال و مرکز کشور بود که امروز با جایگزینی گاز طبیعی به عنوان سوخت نیروگاه‌ها و کارخانجات این خطوط کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین باید مسیر خطوط را از مرکز و شمال کشور به سمت جنوب تغییر داد.

به گفته وی با وجود زیرساخت‌های موجود با کمی تغییرات در تلمبه‌خانه‌ها می‌توان مسیر انتقال فرآورده را معکوس کرد.

با اجرای طرح‌های پالایشی ١٠ شهر جدید زیرپوشش بنزین یورو ٤ قرار می‌گیرند

وی در ادامه مقدار توزیع بنزین یورو ٤ را در کشور ٢٣ میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: ٨ کلان‌شهر کشور از سوخت بنزین یورو ٤ برخوردارند که اخیراً ٤٠٠ هزار لیتر در پالایشگاه آبادان تولید و توزیع شد، ٧٠٠ هزار تولید پالایشگاه تبریز است که در همان شهر توزیع می‌شود.

آقایان با اشاره به این‌که مقدار توزیع نفت‌گاز یورو ٤ کشور روزانه ٩,٢ میلیون لیتر است، گفت: امیدواریم با وارد مدار شدن پالایشگاه‌های بندرعباس، لاوان و ستاره خلیج‌فارس در ١٠ شهر دیگر بنزین یورو ٤ توزیع کنیم.

وی با تأکید بر این‌که بنزین وارداتی براساس استاندارد‌ها کیفیت مطلوبی دارد، افزود: کیفیت بنزین وارداتی یورو ٤ است و سر سوزنی با استانداردهای اعلام شده فاصله ندارد.

مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی میانگین مصرف نفت‌کوره از ابتدای سال تاکنون را روزانه ٩,١ میلیون لیتر و نفت گاز ۷۲٫۶ میلیون لیتر اعلام کرد.

وی با اشاره به این‌که در بخش ساخت اسکله با توجه به افزایش صادرات باید هر چه سریع‌تر اقدام شود، گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته ۶ پست اسکله در ماهشهر وجود دارد که ۴ اسکله فعال است و ٢ پست آن هنوز تجهیز نشده ولی دستور خرید و تجهیز صادر شده است.

 

مدیر تأمین و توزیع شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: با مذاکرات انجام شده با شرکت فراسکو از امکانات این شرکت با توجه به ترافیک مسیر عسلویهـ بندرعباس استفاده کردیم و روزانه ٤ تا ٥ میلیون لیتر فرآورده به میزان ٢٥٤ نفتکش جابه‌جایی انجام دادیم که به اندازه ساخت یک اسکله جدید برای ما کارآیی داشته است.