گروه خودرو- یکی از اصلیترین مشکلات صنعت خودرویی کشور، دونرخی بودن محصولات خودروسازان و تولید کمتر نسبت به سالهای گذشته و عرضه قطرهچکانی محصولات به بازار است. موضوعی هم که التهابات در این بازار را بیشتر میکند بحث قرعهکشی خودرو هست که دوسالی میشود به راه افتاده تا به اصطلاح بازار را از تنش خارج […]
گروه خودرو- یکی از اصلیترین مشکلات صنعت خودرویی کشور، دونرخی بودن محصولات خودروسازان و تولید کمتر نسبت به سالهای گذشته و عرضه قطرهچکانی محصولات به بازار است. موضوعی هم که التهابات در این بازار را بیشتر میکند بحث قرعهکشی خودرو هست که دوسالی میشود به راه افتاده تا به اصطلاح بازار را از تنش خارج کند. اما این امر معکوس در بازار عمل کرد، به طوریکه آن دسته از افرادی هم که نیازی به خودرو نداشتند در این لاتاری شرکت میکردند تا شاید از این طریق بتوانند یکشبه سود چند ۱۰ میلیونی کنند و از غافله عقب نیفتند زیرا مردم ما هم عادت به در آوردن پول مجانی و بیزحمت و یکشبه میلیاردر شدن را دارند که عامل ایجاد این قبیل بازارهای مسموم میشود که باید برای خودروهای چندین دهه گذشته صف بکشند و خودروسازان با منت به آنها خودرو بدهند. در همین باب، نائبرئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، درباره سامانه جدید فروش یکپارچه خودرو و قول وزیر صمت، مبنی بر پایان یافتن قرعهکشی خودرو و از طرفی آزادسازی واردات خودرو، گفت: در بحث ساماندهی خودروسازان چه خصوصی و چه دولتی، دعوا بر سر رِنج قیمت خودروهای بسیار پایین است تا خودروهای گرانقیمت و هجمهای از سوی مشتریان به سوی خرید آن خودروها نیست. لذا چه ساماندهی شوند و چه نشوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت. وی افزود: مطالبه عام مردم تولیدات سایپا و ایرانخودرو است، زیرا خودروهای گرانقمیت بین ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان مشتریهای خاص خود را دارد و تأثیری بر بازار خودرو نخواهد داشت؛ باید تهمیداتی برای خودروهایی که عموم مردم استفاده میکنند، اندیشید. حسینیکیا؛ در ادامه، گفت: پیرو صحبت با وزیر صمت، وعده دادهاند تا پایان سال حذف قرعهکشی محقق شود، اما آنچه مهم است تولید نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و با تجاریسازی، تعداد خودروهای پارکینگ نسبت به قبل کاهش بسیاری داشته است؛ آنچه مهم است خودروسازان به این نتیجه رسیدهاند که نباید به سمت تولید ناقص خودرو رفت و این امر گام بلندی در جهت افزایش تولید و خالی شدن پارکینگها خواهد شد. او اضافه کرد: اگر در بازار، عرضه و تقاضا برابر شود خودبهخود به سوی کاهش قیمت قدم برداشتهایم و از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و موافقت دولت با واردات خودرو، بر روی قیمتهای چه داخلی و چه خارجی تأثیرگذار خواهد بود. وی افزود: عرضه و تقاضا برای تنظیم بازار با هم برابر نیست، تعیین میزان واردات توسط دولت میتواند به نوعی در جهت ارتقای خودروهای داخلی قدم بردارد چرا که دست اشخاص حقیقی و حقوقی بهازای صادرات خدمات نیروی فنی صنایع نیرومحرکه با منشأ ارزی مشخص که به تأیید بانکمرکزی میرسد، باز شده و میتواند گام بلندی در کنترل التهابات بازار خودرو ایفا کند که مانع بهوجود آمدن مافیا در بازار میشود. حسینیکیا؛ درباره حذف قرعهکشی خودرو در آینده، گفت: وزارت صمت و خودروسازان در حال پیگیری این مهم هستند که قیمت بازار به تولید نزدیک شود و اگر این اتفاق بیفتد دیگر قرعهکشی معنا نخواهد داشت، زمانیکه تفاوت قیمتی بین بازار و کارخانه از بین رود قرعهکشی دیگر کارایی ندارد. نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، اضافه کرد: خودروسازان ادعا میکنند متضرر شدهاند و طی سه سال گذشته طبق آمار ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول به جیب دلالان رفته است حال اگر قیمتها به سمت واقعی شدن پیش برود، مشتری واقعی با پرداخت ذرهای بیشتر باعث از بین رفتن قرعهکشی شده و از طرفی نقدینگی از بازار خودرو به سمت تولید و اشتغال میرود. وی گفت: نگاه کمیسیون صنایع مجلس، آزادسازی قیمت خودرو نیست، بلکه قیمت تمام شده است؛ در بحث کارشناسی نگاه بر خودروهایی با رِنج قیمتی بین هفت تا ۲۰ هزار دلار که هنوز نهایی نشده و تقریباً مبدأ آن چین است. حسینیکیا؛ افزود: باید به سمتی برویم که دانش فنی را منتقل و بخشی را بومیسازی و یا ۲۰ الی ۳۰ درصد قطعات را در داخل تولید کنیم، این امر اشتغال هم ایجاد میکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.