منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، در پاسخ به این سؤال که با توجه به آزاد شدن واردات خودرو آیا محدوده قیمت برای واردات خودرو تعیین شده است؟ بیان کرد: آییننامه واردات خودرو در حال تدوین است و هنوز نهایی نشده است بنابراین این مسائل در آییننامه واردات خودرو تعیین میشود. به گزارش فارس، […]
منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، در پاسخ به این سؤال که با توجه به آزاد شدن واردات خودرو آیا محدوده قیمت برای واردات خودرو تعیین شده است؟ بیان کرد: آییننامه واردات خودرو در حال تدوین است و هنوز نهایی نشده است بنابراین این مسائل در آییننامه واردات خودرو تعیین میشود. به گزارش فارس، منوچهر منطقی؛ در پاسخ به این سؤال که چه تعداد خودرو وارد میشود و آیا سقف واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو برای آن اجرایی میشود؟ گفت: این موضوع نیز در آییننامه مشخص خواهد شد و در همان آییننامه محاسبات آن انجام میشود. معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، اظهار داشت: آییننامه را وزارت صمت و یکسری از مجموعهها مانند بانکمرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان ملی استاندارد و… تدوین میکنند. وی در رابطه با عوارض تعیینشده برای واردات خودرو، گفت: عوارض خودرو دارای دستورالعمل است و این دستورالعمل از قبل توسط هیأت وزیران مصوب شده است. منطقی؛ بیان کرد: براساس مصوبه مذکور، عوارض واردات خودرو براساس حجم موتور بین ۲۵ تا ۹۵ درصد است و هر چقدر حجم موتور افزایش یابد عوارض بیشتر میشود، اما یک ردیف به جدول عوارض واردات خودرو نیز اضافه شده است، براین اساس تعیین شده که خودروهایی که حجم موتور آنها کمتر از ۱۰۰۰ سیسی است نسبت به عوارض ۲۵ درصدی که برای خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی است، عوارض کمتری بپردازند. بنابراین عوارض تعیین شده برای واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سیسی با ۱۵ درصد کاهش ۱۰ درصد خواهد بود. وی افزود: بنابراین عوارض واردات خودرو مطابق همان جدول قبل است که به تصویب هیأت وزیران رسیده اما برای حمایت از کاهش مصرف و استفاده از فناوریهای جدید یک ردیف به جدول عوارض خودرو اضافه و مقرر شد تا خودروهای با حجم موتور زیر ۱۰۰۰ سیسی ۱۰ درصد عوارض بپردازند. منطقی؛ در پاسخ به این سؤال که کنترل قیمت خودروهای وارداتی با چه مکانیزمی انجام میشود؟ اظهار داشت: کنترل قیمت خودروهای وارداتی توسط سازمان حمایت انجام خواهد شد؛ در واردات خودرو یکی سود کمپانی مطرح است و دیگر منفعت جامعه، منفعت جامعه ایجاب میکند که واردکننده برای کسب سود عادلانه باید تیراژ را افزایش دهد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا خودروهای وارداتی نیز از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه خواهد شد؟ گفت: این سامانه برای عرضه خودروهای وارداتی نیز قابل استفاده است و ممکن است خودروهای وارداتی از طریق این سامانه عرضه شود؛ اما زمانی که با افزایش عرضه، قرعهکشی خودرو حذف شود، دیگر نیازی نیست که برای عرضه خودرو از این سامانه استفاده کرد و میتوان به صورت مستقیم خودروهای وارداتی را به بازار عرضه کرد. چندی پیش واردات خودروهای خارجی به کشور پس از چهار سال ممنوعیت، آزاد شد. براین اساس وزیر صمت اعلام کرد؛ تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی است و محدودیتی برای واردات خودرو وجود ندارد. رشیدی کوچکی؛ نماینده مجلس نیز، در اینباره عنوان کرد که در تماس تلفنی وزارت صمت اعلام شده سقف قیمت خودروهای وارداتی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار است. نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز، گفته است همه مردم اعم از هر شخص حقیقی و حقوقی میتوانند خودرو با شرایط ذکر شده در قانون وارد کنند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز، قیمت خودروهای وارداتی را بین ۷۰۰ تا یکونیم میلیارد اعلام کرده است. مهدی دادفر؛ معتقد است: عملاً این خودروها رقیب خودروهای چینی در بازار میشوند اما آن طور که گفته شده خودروهای شاسی هیچ کدام وارد نخواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.