کیسه هوا چه تعداد از خودروها در تصادفات رانندگی باز می‌شود؟

حسین گودرزی؛ نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کیفیت خودروهای داخلی، گفت: در ماه‌های اخیر و پس از گزارش پلیس راهور از باز نشدن کیسه هوای خودروهای تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان، تحلیل‌های مختلفی ارائه شد و مسؤولان و رسانه‌ها از زوایای مختلفی به این مسأله پرداختند. با این حال […]

حسین گودرزی؛ نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کیفیت خودروهای داخلی، گفت: در ماه‌های اخیر و پس از گزارش پلیس راهور از باز نشدن کیسه هوای خودروهای تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان، تحلیل‌های مختلفی ارائه شد و مسؤولان و رسانه‌ها از زوایای مختلفی به این مسأله پرداختند. با این حال قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی را مسؤول تشخیص تخلف در رانندگی و تشخیص تقصیر در تصادفات مربوط به خودرو دانسته است، بدینروی مبنای بررسی باید گزارش پلیس راهور باشد. به گزارش خانه‌ملت، حسین گوردزی؛ افزود: به عنوان نمونه گزارش رسمی ناجا درباره تصادف زنجیره‌ای ۵۸ خودرو در جاده بهبهان در زمستان سال ۱۴۰۰ آمده است، از کل ۵۸ خودرو تصادف زنجیرهای یاد شده، تنها ۱۷ خودرو دارای کیسه هوا بودند – تخلف اول در عدم داشتن کیسه هوا طبق قوانین ابلاغی- از سوی دیگر از ۱۷ خودرو دارای کیسه هوا، تنها کیسه هوای یک خودرو سمند مدل ۱۳۹۱ در هنگام تصادف باز شده است. وی اضافه کرد: همچنین در مطالعه دیگری که پلیس راهور بر روی ۱۰۹ خودرو تصادفی منتقل شده به پارکینگ انجام داده است، از کل خودروهای یاد شده کیسه هوا ۹۷ خودرو اصلاً باز نشده و کیسه هوا ۱۲ خودرو دیگر هم به موقع باز نشده است. این نماینده مردم در مجلس، ادامه داد: یافته‌های این مطالعه هم نشان می‌دهد، از صددرصد خودرو‌های تصادفی مورد بررسی که متعلق به ایران‌خودرو، سایپا و دیگر تولیدکنندگان خودروی داخلی بودند، کیسه هوا ( ایربگ)۸۹ درصد به‌طور کلی باز نشده‌اند و کیسه هوا ۱۱درصد دیگر هم به موقع باز نشده و عملاً فاقد کاربرد مؤثر بوده است. وی تصریح کرد: انتظار می‌رود همه کسانی که مسؤولیت دارند، به ویژه آنجا که جان، مال و امنیت انسان‌ها در میان است، چنان‌که مکلف به حمایت از تولید داخلی با کیفیت هستیم، در برابر جان ۱۷ هزار کشته‌شدگان و ۳۶۵ هزار نفر مجروح و معلول تصادفات خودرویی سالانه کشور هم در پیشگاه خدا، ملت و قانون خود را مسؤول بدانیم.