عدم حضور پیمانکاران در مناقصه ایمن‌سازی جاده چالوس به علت ارتفاع زیاد

رئیس اداره راهداری شهرستان چالوس عدم حضور پیمانکاران در مناقصه ایمن‌سازی جاده چالوس به علت ارتفاع زیاد بیست‌ویکم اسفندماه سال گذشته، محور چالوس در محدوده سیاه‌بیشه با رانش بی‌سابقه‌ای مواجه شده و شکافی حدود ۱۰۰ متری را در میانه این جاده باعث شده بود. پس از بررسی‌های بیشتر مشخص شد که نفوذ آب به زیر […]

رئیس اداره راهداری شهرستان چالوس

عدم حضور پیمانکاران در مناقصه ایمن‌سازی جاده چالوس به علت ارتفاع زیاد

بیست‌ویکم اسفندماه سال گذشته، محور چالوس در محدوده سیاه‌بیشه با رانش بی‌سابقه‌ای مواجه شده و شکافی حدود ۱۰۰ متری را در میانه این جاده باعث شده بود. پس از بررسی‌های بیشتر مشخص شد که نفوذ آب به زیر این محور سبب نشست زمین و بخشی از جاده چالوس شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی صفایی؛ رئیس اداره راهداری شهرستان چالوس، در این باره با اشاره به اینکه بعد از این رانش پروژه اجراء و با فنس و پله‌گذاری این نقطه ایمن‌سازی شد، گفت: ولی متأسفانه با توجه به ارتفاع زیاد برای ایجاد گاری در این نقطه با وجود برگزاری دو مرحله مناقصه کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این منطقه از چالوس نشد. وی افزود: مشکل اساسی در پایین‌دست، همجواری محور چالوس با رودخانه است، سیلاب‌هایی که در طول سال اتفاق می‌افتد، با خود مصالح و سنگ‌های بزرگ می‌آورد و مسیر آب را متأسفانه عوض می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود مسیر آب زیر جاده برود و موجب نشست آن شود. همیشه این مسأله وجود دارد که هر جا رودخانه همجوار با جاده باشد، همه راهداران قطعاً با این مشکل یعنی نشست جاده روبه‌رو خواهند شد. وی در اشاره به نشست دیگر اما قدیمی‌تری از نشست اخیر محور چالوس در محدوده سیاه‌بیشه، افزود: جاده جدید محور کندوان در سال‌های نه‌چندان دور احداث شده است. در آن زمان برای احداث سد، مجبور شدند این جاده را احداث کنند و جاده پایین‌دست برای اجرا از دسترس خارج شد. زمانی که سد را احداث می‌کردند، فعل‌وانفعالاتی در منطقه ایجاد شد و به‌خاطر انفجارهای داخل سد، روستاهای بالادست مثل ولی‌آباد و هریجان به شدت خسارت دیدند. جاده‌ای هم که به موازات سد سیاه‌بیشه بوده و خودشان احداث کرده بودند هم بی‌تردید تحت‌تأثیر قرار گرفت. صفایی؛ ادامه داد: هر جا رانشی می‌بینید، نفوذ آب حرف اول را می‌زند. ۱۳-۱۴ سال از آبگیری سد می‌گذرد. اما متأسفانه اُفت شدیدی در بخش‌هایی از جاده وجود دارد و منطقه سیاه‌بیشه را به یکی از نقاط حادثه‌خیز در محور کندوان تبدیل کرده است. علی‌رغم اینکه بارها به مسؤولان سد سیاه‌بیشه اعلام کردیم و نامه‌نگاری انجام دادیم، هیچ اقدامی برای بهسازی منطقه انجام نشد. لکه‌بری‌هایی صورت گرفت اما باید طرحی به صورت کامل انجام شود. رئیس اداره راهداری شهرستان چالوس، تصریح کرد: چنین شرایطی برای خود سد هم تهدید محسوب می‌شود و احساس می‌کنم اگر روزی این جاده تخریب شود و به سمت سد برود، بی‌تردید سد هم آسیب خواهد دید. وی درباره یکی دیگر از نقاط حادثه‌خیز مهم در محور چالوس، اعلام کرد: یکی دیگر از مناطق خطرناک جاده چالوس، محدوده کمر زرد است. طول این محدوده فقط ۲۰۰ متر بوده اما چون امکان دسترسی به بالادست نداریم و نمی‌توانیم نسبت به لق‌گیری سنگ‌ها و دامنه کوهستان اقدام ‌کنیم، قرار شد گالری در این منطقه احداث شود. اما با وجود برآوردهای صورت گرفته و برگزاری مناقصه در دو مرحله کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این منطقه از چالوس نشد.