به گفته یک کارشناس؛ شواهد موجود در اقتصاد ایران نشان میدهد که بین توسعه صنعت خودرو و افزایش دامنه بحران آب کشور یک رابطه مستقیم و نیرومند وجود دارد. داریوش مختاری؛ در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه تبیین رابطه صنعت خودرو و بحران آب از نقطه آغاز تا پایان و بر روی یک […]
به گفته یک کارشناس؛ شواهد موجود در اقتصاد ایران نشان میدهد که بین توسعه صنعت خودرو و افزایش دامنه بحران آب کشور یک رابطه مستقیم و نیرومند وجود دارد. داریوش مختاری؛ در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه تبیین رابطه صنعت خودرو و بحران آب از نقطه آغاز تا پایان و بر روی یک محور پیوسته عبارت از مصرف منابع آب رودخانهها، آبخوانها و پساب کلانشهرها برای صنایع آببَر فولاد، پدیدآوری فرآوردههای صنایع آببَر، مصرف بالای فرآوردههای صنایع آببَر برای تولید سالیانه چند میلیون دستگاه خودرو، تغییر کاربری اراضی شهری و ساخت معابر بزرگ در شهرها برای فراهم کردن و مناسب سازی کلانشهرها برای مصرف تولیدات خودرو و در ادامه توسعه صنایع پتروشیمی برای تأمین اقلام مصرفی سوخت، روغن و لاستیک و قطعات مورد نیاز خودروهای خریداری شده است، اظهار کرد: ضریب فزاینده بعدی عبارت از تأثیر بهای تولیدات صنعت خودرو بر افزایش سبد بهای خرده فروشی کالاها است. وی افزود: با توجه به اینکه نرخ تورم براساس درصد افزایش بهای سبد خردهفروشی کالاها از جمله تولیدات خودرو محاسبه میشود، هرگونه قیمت دستوری در تولیدات خودرو، یک افزایش ناگهانی در تورم پدید میآورد. هنوز این رابطه با یک ضریب فزاینده در تشدید بحران آب همراه میشود؛ به محض اینکه کلانشهرها بهطور بیرویه توسعه پیدا میکنند، تقاضا برای نصب انشعابات اضافی و غیرضروری و جابهجایی منحنی تقاضا برای مصرف منابع آب شهری پدید میآید. این کارشناس ارشد مدیریت منابع آب، با بیان اینکه هرچند تبیین و کشف دقیق این رابطه و همافزایی بین توسعه صنعت مصرفی خودرو و افزایش دامنه بحران آب، نیازمند سنجش و ارزیابی کمی از حجم مواد اولیه مورد نیاز برای پدیدآوری تولیدات خودرو، حجم مصرف سوخت، روغن و لاستیک و سایر اقلام مصرفی چند ۱۰ میلیون دستگاه خودرو در حال سفرهای درون شهری در کشور، برآورد شمار خودروهای تکسرنشین و روزانه چند ۱۰ میلیون سفر اضافی در متن شهرهای بزرگ کشور، تأثیر احتکار و انبارداری صنعت خودرو در افزایش قیمت خودرو و تأثیر فزاینده قیمتهای دستوری خودرو بر سطح عمومی قیمتهای خردهفروشی (تورم قیمتها) است، گفت: بر پایه اصول اقتصاد منابع، به محض رشد تورم در اقتصاد، گرایش به بهرهبرداری از منابع طبیعی افزایش پیدا میکند و به این ترتیب صنعت خودرو افزون بر تأثیر مستقیم بر نابودی منابع آب، با تأثیرگذاری بر ظرف اقتصاد نیز، بحران آب را تشدید میکند. مختاری؛ ادامه داد: با این حال، تا داشتن یک ارزیابی دقیق و کمی، آنچه آشکار و شکبرانگیز است، وجود چند ۱۰ میلیون خودرو تکسرنشین و اضافی در سطح شهرها، قیمتگذاری دستوری و احتمالاً با رانت چند ۱۰ هزار درصدی خودرو، نقش پیشران صنعت خودرو در تورمزایی در اقتصاد، همکاری و همراهی شهرداران کلانشهرها در بسترسازی معابر و بزرگراههای اضافی پیرامون و متن شهرهاست. وی تأکید کرد: شواهدی که نشانههای جدی در فروپاشی جغرافیایی و آثار و نمایهای جدی از خم شدن کمر سرزمین ایران زیر بار یک صنعت رانتی و ناکارآمد و بی سرانجام خودروسازی است. کماکان این چرخه خطرناک توسعهنیافتگی، اقتصاد و جغرافیای ایران را تا مرز فروپاشی حتمی به پیش میراند. موشکافی و کمیسازی ابعاد تأثیر صنعت خودرو و ارتباط پسین و پیشین آن با صنایع آببَر و مصرف فرآوردههای فولاد و پتروشیمی و تغییر کاربری اراضی شهری بسیار مهم است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.