یک کارشناس صنعت خودرو، میگوید: در صورتی که نظام تعرفه گمرک تغییر نکند، انتظار واردات خودرو کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان به جا نیست. به گزارش مناقصهمزایده، فربد زاوه؛ گفت: هرگونه محدودیتی در واردات خودرو، در بازار اثر گذار است، در کنار آن موضوع هزینهها، مسأله مربوط به تعرفه گمرک بیتأثیر نخواهد بود. برخی شایعات […]
یک کارشناس صنعت خودرو، میگوید: در صورتی که نظام تعرفه گمرک تغییر نکند، انتظار واردات خودرو کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان به جا نیست. به گزارش مناقصهمزایده، فربد زاوه؛ گفت: هرگونه محدودیتی در واردات خودرو، در بازار اثر گذار است، در کنار آن موضوع هزینهها، مسأله مربوط به تعرفه گمرک بیتأثیر نخواهد بود. برخی شایعات درخصوص محدودیتهای واردات خودرو در فضای مجازی پخش شده که قرار است خودروسازان و وزارت صمت واردات خودرو را انجام دهند که زاوه؛ میگوید: اگر این صحبتها صحت داشته باشد نشان میدهد فرآیند واردات با اخلالهای اساسی مواجه میشود. وی گفت : مشخص نیست آییننامه اجرایی طرح واردات خودرو چیست. اگر سقف ارزشی نیز بگذارند، تعداد واردات را محدود میکند. دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود؛ قرار است بندی قانونی در قیمتگذاری خودروهای وارداتی اعمال شود و گزینههای دیگر مانند نرخ ارز، کالای داخلی، میزان عوارض در نظر گرفته شود. نرخ ارز در سالهای گذشته ۴۲۰۰ بوده است که امسال با ۲۴ هزار تومان محاسبه خواهد شد و تعرفهها هم هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده و کاهشی نبوده است. فاطمیامین؛ وزیر صمت، اعلام کرد قرار است خودروهای وارداتی وارد بازار شود که همراه با برخی محدودیتها از جمله قیمت و مصرف سوخت خواهد بود. همچنین احمدعلیرضا بیگی؛ عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس نیز، اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم بر بازار خودرو ضرورت واردات خودرو به کشور احساس میشود چراکه مشکلات فعلی صنعت خودرو به واسطه عدم تبعیت از قواعد بازار اتفاق افتاده است. وی با اشاره به اینکه باید بستر رقابت با خودروسازان دنیا در بازار داخل فراهم شود، یادآور شد: ضمن ضرورت واردات خودرو به کشور باید توجه داشت که به سبب محدودیت منابع ارزی ملاحظات کشور نیز منظور شود. بنابراین بهتر است واردات خودرو منوط به صادرات خودرو و قطعات آن شود تا ضمن حضور خودروهای تولید داخل در بازار جهانی، خودروسازان کشور نیز محصولات خود را در سطح شرکتهای خودروسازی جهان ارتقاء دهند. نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس، با بیان اینکه دستیابی به این مهم زمانی ممکن میشود که صنعت خودرو فارغ از حاکمیت دولت، رانت و انحصار به حیات خود ادامه دهد، گفت: خودروسازی کشور باید بدون تکیه بر رانت دولتی اداره شود چراکه دولت به واسطه ذینفع بودن در صنعت خودرو خرید خودروهای داخلی را به مردم تحمیل کرده و از طریق واردات میتوان تحول قابل ملاحظهای در صنعت خودرو و سایر بخشهای اقتصادی کشور ایجاد کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.