عضو مجمع فعالان صنعت سی.ان.جی خبر داد صرفهجویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین با گازسوز کردن ۲۰۰ هزار خودرو عضو مجمع فعالان صنعت سی.ان.جی کشور، گفت: در دو سال گذشته با سی.ان.جیسوز کردن حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو، صرفهجویی ۳۵۰ میلیون لیتری در مصرف بنزین حاصل شده است و انتظار میرود با اجرای کامل مصوبه شورای […]
عضو مجمع فعالان صنعت سی.ان.جی خبر داد
صرفهجویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین با گازسوز کردن ۲۰۰ هزار خودرو
عضو مجمع فعالان صنعت سی.ان.جی کشور، گفت: در دو سال گذشته با سی.ان.جیسوز کردن حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو، صرفهجویی ۳۵۰ میلیون لیتری در مصرف بنزین حاصل شده است و انتظار میرود با اجرای کامل مصوبه شورای اقتصاد در این زمینه، صرفهجویی بالاتری حاصل شود. به گزارش مناقصهمزایده، نوید خاصهباف؛ در نشست خبری، افزود: شورای اقتصاد در سال ۹۸ مصوبه طرح ملی دوگانهسوز کردن خودروهای عمومی و شخصی را ابلاغ کرد که طی آن مقرر بود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی (شامل وانتبار و تاکسی) به صورت رایگان دوگانهسوز شود. وی بیان داشت: این مصوبه در میانه راه اجراء، با اصلاحیهای مواجه شد که اجازه میداد خودروهای مسافربرهای شخصی و تاکسیهای اینترنتی نیز دوگانهسوز شود. این مقام صنفی، خاطرنشانکرد: از آن زمان تاکنون فقط ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانهسوز شده است و بهویژه مواجهه با پاندومی کرونا و همچنین کمبود ارز در کشور، اجرای آن را با کُندی همراه کرد. وی ادامه داد: آمار صرفهجویی روزانه ۲۳ میلیون لیتری در کشور ناشی از دوگانهسوز کردن خودروها در حالی است که کشور چین با هفت میلیون دستگاه خودروی دوگانهسوز، روزانه در مصرف ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی میکند و دلیل آن، تمرکز بر دوگانهسوز کردن خودروهای سنگین و تجاری است؛ نکتهای که در کشورمان از آن غفلت شده است. عضو مجمع فعالان صنعت سی.ان.جی کشور، یادآوری کرد: از ابتدای این طرح مقرر بود ۱۰۰ هزار دستگاه مینیبوس و ۴۰ هزار دستگاه اتوبوس سی.ان.جیسوز شوند، اما اجرایی نشد. وی گفت: پیش از استقرار دولت سیزدهم هیچ نقطه روشنی از آینده این قراردادها و همچنین طراحی برنامه جامعی در این خصوص وجود نداشت، اما با روی کار آمدن دولت آیتا… رئیسی؛ امیدواریم اقدامات لازم برای اجرای این طرح انجام شود. خاصهباف؛ یادآور شد: در حالی که صنعت سی.ان.جی زمینه اشتغال بهکار مستقیم بیش از ۳۰ هزار نفر را فراهم کرده، اما برخی نمایندگان خانهملت بدون مطالعه و با اتکاؤ به سخنان چند نفر دلال، قراردادهای یاد شده را غیراستاندارد توصیف میکنند که با شرکتهایی غیراستاندارد منعقد شده است. وی تصریح کرد: امروز کیت و کپسولسازان ایرانی ضمن بومیسازی کامل این صنعت، محصولاتشان را به روسیه، کشورهای حوزه اوراسیا و حتی برخی کشورهای اروپایی صادر میکنند و از استاندارد «گوس» روسیه برخوردارند، اما جالب است که اجازه استفاده از این استانداردها در تولید داخل داده نمیشود. همچنین محمدرضا گلزار؛ دیگر عضو مجمع فعالان صنعت سی.ان.جی کشور در این نشست، اظهار داشت: آنانی که بحث تحقیق و تفحص از این صنعت را در مجلس دنبال میکنند، باید بدانند سالیانه چند بار به صورت دورهای از خطوط تولید و محصولات این صنعت نمونهبردایر میشود و در صورت هرگونه تخلف، گواهی استانداردشان باطل میشود. وی با اشاره به استفاده از کیتهای نسل اول در ابتدای دهه۸۰ برای دوگانهسوز کردن خودروها، خاطرنشان کرد: امروز به فناوری کیت نسل۴ دست یافتهایم و حتی موفق به دریافت استاندارد آن نیز شدهایم. در ادامه خلیل علیعسگری؛ از فعالان و کارشناسان صنعت سی.ان.جی، افزود: هفت کارخانه تولیدکننده مخزن و تعداد قابلملاحظهای تولیدکننده کیت کپسول در کشور فعالند و اتحادیه سوختهای جایگزین با حدود یکهزار مرکز خدمات دارای پروانه در کشور مشغول به فعالیت هستند. وی یادآور شد: در سال ۸۹ مقرر شد ۱۰ درصد به قیمت سی.ان.جی در کشور افزوده و از این پول برای اورهال کردن و هوشمند کردن جایگاههای سی.ان.جی استفاده شود؛ مبلغی بیش از یکهزار میلیارد تومان که میتوانست تحولی در این صنعت ایجاد کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.