بیانیه نصر تهران درباره‌ جرایم تأخیر قراردادهای تأمین

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در رابطه با موضوع جرایم تأخیر قراردادهای تأمین خطاب به اعضای این سازمان بیانیه‌ای منتشر کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این بیانیه آمده است: «پیرو محدودیت‌های ناشی از کرونا مشکلات وسیعی در زنجیره تأمین دنیای IT ایجاد شده است. […]

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در رابطه با موضوع جرایم تأخیر قراردادهای تأمین خطاب به اعضای این سازمان بیانیه‌ای منتشر کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در این بیانیه آمده است: «پیرو محدودیت‌های ناشی از کرونا مشکلات وسیعی در زنجیره تأمین دنیای IT ایجاد شده است. همچنین مشکلات حمل‌ونقل بین‌المللی و همچنین جنگ در کشور اکراین، این مشکلات را تشدید کرده و این امر موجب شده است تا علاوه بر افزایش چشمگیر قیمت‌ها تحویل کالا با تأخیر طولانی انجام شود.»  در ادامه آمده است: «در این راستا کمپانی‌های بزرگی همچون Cisco, Juniper, HPE با انتشار بیانیه‌های رسمی ضمن تأیید وجود مشکل در تأمین موارد اولیه مورد نیاز جهت ساخت تجهیزات فوق، زمان تحویل تجهیزات را گاهاً تا بیش از ۱۸۰ روز (در مواردی ۲۵۰ روز) تغییر داده‌اند و نتایج بررسی کارشناسان این حوزه نشان می‌دهد این وضعیت تا پایان ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر مجموعه مقررات داخل کشور و همچنین توقعات نهادهای نظارتی نظیر بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، رعایت تاریخ تحویل کالاها طبق قرارداد بوده و موجب شده تا شکایات زیادی به دبیرخانه نصر برای حل مشکل جرایم اعمالی از طرف کارفرما واصل شود.»  از اینرو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در راستای مراقبت از حقوق ذینفعان در حوزه فناوری اطلاعات علی‌الخصوص شرکت‌های عضو سازمان خواستار رعایت موارد ذیل شده است:

«۱- در صورت بروز مشکل مراتب بلافاصله به کمیسیون تأمین نصر تهران که از طرف نصر متولی پیگیری این مورد و جلوگیری از تضییع حقوق آنان می‌باشد اعلام شود.

۲- در عقد قراردادها شرایط روز را رعایت کرده و در صورت بروز تأخیر از طرف تأمین‌کننده خارجی با کارفرمای ایرانی مکاتبه صورت پذیرد و در صورت امکان صورت جلسه تنظیم شده و الحاقیه تمدید قرارداد توسط طرفین امضا شود.

۳- در بند حل‌اختلاف شورای انتظامی و یادآوری نظام صنفی به‌عنوان مرجع مرضی‌الطرفین انتخاب شود.

۴- مدارکی که نشان می‌دهد کمبود کالای مرکز حوزه IT مشکلی فراگیر در تمامی دنیاست؛ در واقع فورس ماژور محسوب می‌شود در اختیار کمیسیون تأمین بوده و اعضا می‌توانند از طریق کمیسیون به این مدارک دسترسی پیدا کرده و در مکاتبات با کارفرمایان از آنها استفاده کنند.

۵- در صورتی‌که امکان استفاده از قرارداد تیپ سازمان وجود داشته باشد از آن قرارداد استفاده کنند.

۶- جهت تنظیم پایگاه دانش و استفاده از تجارب مختلف، همکاران و اعضای تجارب خود را برای دبیرخانه نصر تهران ارسال فرمایند تا در اختیار وکیل سازمان نظام صنفی رایانهای تهران قرار داده شود و امکان ارائه بهتر خدمات به اعضاء فراهم شود.» در انتهای این بیانیه ابراز امیدواری شده است که با همکاری یکدیگر و هم‌افزایی بتوانیم این دوران سخت را نیز با سربلندی پشت سر بگذاریم.