کارشناس حملونقل، با اشاره به مطالبه بینالمللی برای تکمیل خطآهن رشت-آستارا، گفت: باید با استفاده از سرمایهگذاری مردم خط آهن مذکور را در اسرع وقت تکمیل کرد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدجواد شاهجویی؛ با اشاره به اینکه مسیر خطآهن رشت-آستارا که چند سال است احداث آن به واسطه کمبود منابع و اعتبارات مورد نیاز، به […]
کارشناس حملونقل، با اشاره به مطالبه بینالمللی برای تکمیل خطآهن رشت-آستارا، گفت: باید با استفاده از سرمایهگذاری مردم خط آهن مذکور را در اسرع وقت تکمیل کرد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدجواد شاهجویی؛ با اشاره به اینکه مسیر خطآهن رشت-آستارا که چند سال است احداث آن به واسطه کمبود منابع و اعتبارات مورد نیاز، به تعویق افتاده است، بدون تردید یکی از مهمترین پروژههای زیربنایی مورد نیاز کشور در جهت توسعه ترانزیت کالاهای بینالمللی و توسعه صادرات قلمداد میشود، افزود: اهمیت این پروژه ملی در شرایط حالحاضر که جنگ بین اوکراین و روسیه بالا گرفته است، بیش از پیش است. به بیان دیگر میتوان ادعا کرد که در شرایط فعلی، هر روز تأخیر در ساخت و بهرهبرداری از این پروژه استراتژیک، عدمالنفع زیادی به کشور تحمیل خواهد کرد. وی ادامه داد: آنچه در این سالها باعث تأخیر در اجراء و بهرهبرداری از این پروژه مهم شده است، ابعاد فنی و اجرایی این پروژه نبوده و تنها کمبود منابع و اعتبارات لازم، این تأخیر را به وجود آورده است. بنابراین، مهمترین راهحل برای تسریع در ساخت و بهرهبرداری از این پروژه و کسب منافع آن، تأمین اعتبارات مورد نیاز در حجم گسترده و به صورت پایدار بوده تا به این واسطه شاهد تسریع در عملیات اجرایی آن باشیم. سالهاست که در مذاکرات بینالمللی تکمیل ساخت این راهآهن از ایران طلب میشود و حتی بعضی از کشورها همچون ایتالیا، آذربایجان، چین و اخیراً روسیه، برای تأمین منابع مالی مورد نیاز این پروژه ابراز تمایل کردهاند. شاهجویی؛ تأکید کرد: البته آنچه در واقعیت اتفاق افتاد این بود که کشورهایی که ابراز تمایل برای سرمایهگذاری داشتند، در عمل کاری از پیش نبردند و در نهایت، این پروژه ساخته نشد. بنابراین با توجه به شرایط موجود، تأخیر در احداث این خط ریلی مهم به بهانه استفاده از پتانسیلهای سرمایهگذاری کشورهای خارجی اشتباه است. در چنین شرایطی و برای چنین طرحی باید بسترهای سرمایهگذاری داخلی فراهم شود تا تأمین مالی این پروژه در اسرع وقت، در حجم گسترده و پایدار صورت پذیرد. وی گفت: برای این پروژه با توجه به کارکرد ترانزیتی، ابعاد فنی و اقتصادی، اصلیترین و مناسبترین شیوه تأمین اعتبار، استفاده از سرمایهگذاری مردمی در قالب شرکت سهامی عام پروژه محور است. با این روش هم سرمایه مناسب برای تکمیل ساخت و بهرهبرداری از این پروژه تسریع شده و هم مردم میتوانند از عوائد حاصل از بهرهبرداری از این پروژه منتفع شوند. ضمن آنکه با تأمین مالی این پروژه مهم از طریق شرکتهای سهامی عام پروژه محور مردمی، نیازی به سرمایهگذاری خارجی، با شرایط تحمیلی کشورهای دیگر وجود نخواهد داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.