چرا باور نمی‌کنیم!

                حرف‌های خودی و بی‌خودی چرا باور نمی‌کنیم! بالاخره هرچه باشد انسان شبیه آدمیزاد است و وقتی یک‌بار توسط چیزی گزیده شود، منبعد از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد، وای به اینکه شونصد بار از مقررات و قوانین رنگارنگ و وعده و وعیدهای خوشگل خوشگل خودرویی مسؤولین و مربوطین، دچاز سوزش و گزش و یأس […]

                حرف‌های خودی و بی‌خودی

چرا باور نمی‌کنیم!

بالاخره هرچه باشد انسان شبیه آدمیزاد است و وقتی یک‌بار توسط چیزی گزیده شود، منبعد از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد، وای به اینکه شونصد بار از مقررات و قوانین رنگارنگ و وعده و وعیدهای خوشگل خوشگل خودرویی مسؤولین و مربوطین، دچاز سوزش و گزش و یأس و افسردگی مزمن شده باشد!

همین اتفاق ناقابل باعث شده که هرچه مسؤولین صمتی و اجرایی و تقنینی از آزاد شدن واردات خودرو و شرایط تسهیل شده و کاهش شدید عوارض واردات و برداشته شدن انحصار و این قسم موارد در آیین‌نامه در حال تدوین و تصویب می‌گویند، هرچند کورسوی امیدی به سوی منطقی و واقعی شدن قیمت خودرو و انحصارزدایی بازار از دوقلوهای افسانه‌ای، به رویمان باز می‌شود ولی دلمان با آخر و عاقبت این آیین‌نامه صاف نمی‌شود و می‌ترسیم وقتی مصوب و منتشر شد، هرچه بگردیم کمتر از امید به بهبود اوضاع خودرویی بازار، در آن پیدا کنیم، هرچند حتی اگر مصوبه هم درجه یک و همانی باشد که عمری است کارشناسان بازار و نخبگان صنعت و صاحب‌نظران و مردم ستم کشیده، می‌گویند، باز می‌ترسیم در مرحله اجراء و عبور از خان‌های رنگارنگ و سنگ‌اندازی‌ها و دورزدن‌های علاقه‌مندان و منتفعان بازار پُرتلاطم گرگ و میشی و رانت چرب و شیرین این چند ساله اخیر، کار به خنس بخورد و آبی از این مصوبه و آیین‌نامه و واردات خودرو، برای خلق‌ا… گرم نشود!

البته از آنجا که در یک اتفاق تاریخی، خودروسازان وطنی و قاطبه مردم کشور به توافق تاریخی رسیدند و هر دو از قیمت فعلی خودروهای ساخت داخل (هم آن وطنی‌سازهای داخلی و هم آن خارجی‌سازهای وطنی) شاکی و ناراضی هستند، بماند که مدیران دو غول خودروساز از ارزانی شاکی‌اند و خلق‌ا… مصرف‌کننده، از گرانی بی‌ربط! اما به هرحال این هماهنگی ایجاد شده را باید به فال‌نیک گرفت و بزرگان و منصب‌داران حالا که نه تولیدکننده و نه مشتری راضی هستند، با تعطیل کردن دلیل این همه نارضایتی‌ها، شادی و رضایت را به کشور بازگردانند! و خط بطلانی بکشند بر نقشه‌های شوم کسانی که ممکن است از این نارضایتی‌ها سوء‌استفاده کنند و یا بساط رانت و باند جدید و سفره چرب و شیرین تازه‌ای را پهن نمایند!

مقامات محترم صمت فرمایش کرده‌اند که معتقدند؛ باید واردات خودروهای اقتصادی به‌جای خودروهای گران‌قیمت و لوکس انجام شود و اعلام امیدواری کرده‌اند که نرخ عوارض خودروهای زیر ۱۰۰۰ سی‌سی به ۱۰ درصد برسد و البته تأکید موکد کرده‌اند که انحصاری در واردات خودرو نیست! سلمنا خیلی هم خوب، اما اگر واقعاً قرار است بازار دلال و واسطه و بخوربخور را برچینید و آرام‌آرام خودروسازهای وطنی هم توان رقابت با همکلاس‌های خارجی خود را پیدا کنند، پیشنهاد هوشنگ‌خانی ما این است که:

اولاً قانونی مصوب شود که نرخ عوارض گمرکی ۲۵ (انشاا… که بشود۱۰) تا ۹۵ درصدی که براساس حجم موتور تعیین شده است، سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یابد تا هم بازار فوق گران‌قیمت خودروهای لوکس بشکند و هم اینکه خودروساز وطنی راهی به‌جز ارتقای کیفیت و مدیریت قیمت تمام شده برایش نماند و آرام‌آرام بشود همانی که سال‌هاست می‌گوید هستم!

ثانیاً به کل خودروسازی را از حالت خصولتی و شبه‌دولتی درآورده و با قیمت‌گذاری دستوری خداحافظی کرده و به همه ابنای بشر اجازه دهند وارد این صنعت شده و عیار خود را به محک رضایت مردم، بسنجند!

بازهم عرض می‌کنیم که چشم‌مان کلاً خیلی وقت است که آب نمی‌خورد (باز جای شکرش باقی است که هنوز آب نیاوره است!) اما خدا را چه دیدی شاید این‌بار با دفعات قبل توفیر داشته باشد و دولتیان فهمیده‌اند که دوقلوهای افسانه‌ای خودروساز، خیلی وقت است که خیلی‌خیلی گُنده شده‌اند و دیگر وقت آن است که دست از نازدانه‌پروری و قربان و صدقه رفتن آنها بکشند و مثل یک انسان بالغ گرم و سرد چشیده، چشم در چشم آنها دوخته و بگویند پول توجیبی و نان پدر و نوازش و شیر و قرمه‌سبزی مادر، پَر!

 

                                  هوشنگ‌خان