در پی ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل آبادان در دوم خرداد تعداد زیادی از هموطنان کشورمان کشته و زخمی شدند که زنگ خطر برای پروژههای اینچنینی را به صدا در آورده است. اما مسأله اصلی در وقوع این حادثه این است که چه کسانی با اهمالکاری و نادیده گرفتن قانون باعث بروز این اتفاق شدند، […]
در پی ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل آبادان در دوم خرداد تعداد زیادی از هموطنان کشورمان کشته و زخمی شدند که زنگ خطر برای پروژههای اینچنینی را به صدا در آورده است. اما مسأله اصلی در وقوع این حادثه این است که چه کسانی با اهمالکاری و نادیده گرفتن قانون باعث بروز این اتفاق شدند، خواسته مردم برخورد با مقصران این حادثه میباشد. بنابه برآوردهای اولیه رعایت نکردن قوانین و مقررات و اصول فنی در ساخت مجتمع طبقاتی متروپل آبادان دلیل اولیه ریزش این بناست. ساختمانی که مجوز احداث آن در سال ۹۸ برای شش طبقه صادر شده چگونه بعداً پنج طبقه دیگر به آن اضافه شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که مالک و پیمانکار این مجتمع مقصر اصلی این حادثه هستند. این در حالی است که به گفته صادق جعفریچگنی؛ دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان، پس از وقوع حادثه، بلافاصله دستور بازداشت مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان و تعدادی از متخلفان و مسببان حادثه از سوی مرجع قضایی صادر شده بود، اعلام کرد که با توجه به کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی؛ مالک برج مترو پل در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل تشخیص بودکه با تأیید هویت از سوی پزشکی قانونی مالک و پیمانکار اصلی ساختمان در جریان این حادثه جان خود را از دست داند. کوروش خواجوی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، با بیان اینکه ظاهراً روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده است، گفت: ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش برخی ستونهای پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم و یک ماه قبل دستور توقف دادیم که ترتیب اثر داده نشد. حمزه شکیب؛ سرپرست سازمان نظام مهندسی کل کشور، درباره حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: براساس گزارش مقدماتی و اطلاعات فعلی که نیاز به تکمیل دارد، ساختمان متروپل در سال ۹۶ پروانه ساخت را اخذ کرده است، اما طراحی ساختمان توسط سازمان نظاممهندسی انجام نشده است. وی توضیح داد: بعد از اینکه دفتر نمایندگی سازمان نظاممهندسی در آبادان متوجه ساخت این برج شد، ورود کرد و پیمانکار مجبور شده تا مهندس ناظر را انتخاب کند. سرپرست سازمان نظاممهندسی ساختمان، توضیح داد: مهندسان ناظر، فرآیند ساخت را بهصورت مرتب کنترل کردهاند و گزارش وضعیت بحرانی پروژه را داده بود؛ حتی در آخرین گزارش خود که مربوط به سال ۱۴۰۱ است، یکبار دیگر گزارش وضعیت بحرانی پروژه به شهرداری داده شد، اما توجهی به گزارش سازمان نظاممهندسی نشد. شکیب؛ گفت: سازمان نظاممهندسی وظیفه قانونی و ابزار توقف پروژه را ندارد و فقط میتواند در طول فرآیند ساخت، گزارش تخلفات را به شهرداری ارایه دهد و شهرداری میبایست جلوی ساختوساز غیرمجاز را بگیرد. وی تأکید کرد: در تخلفی آشکار سه طبقه این برج بهصورت اضافه ساخته شده است و بیتوجهی به گزارش مهندسان ناظر این فاجعه را رقم زد. سرپرست سازمان نظاممهندسی ساختمان، گفت: این حادثه باید درسی باشد که مقررات ملی ساختمان را رعایت کنیم. سیامک صادقیهفشجانی؛ رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان نیز، گفت: پیمانکار اجرایی متروپل ممکن است در روند اجراء مشکلاتی داشته و یا بر انجام کار خود مسلط نبوده است و این مسأله باعث شده باشد که چنین حادثهای رخ دهد. در مجموع عوامل مختلفی میتواند در این حادثه نقش داشته باشد که همه دست به دست هم دادهاند و این اتفاق تلخ را رقم زدهاند. رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان، گفت: براساس بررسیهای انجام شده در منطقه نشست زمین نیز رخ داده است و این مسأله نیز مزید بر علت شده تا متروپل ریزش کند. صادقیهفشجانی؛ ادامه داد: طمع برای ساخت و ساز بیشتر و بیقانونی برای عدم توقف ساختوساز از جمله اصلیترین عواملی هستند که باعث شد متروپل ریزش کند و تعدادی از هموطنان ما جانشان را از دست بدهند. وی با بیان اینکه متروپل ساختمان هفت طبقهای بود که ۱۰ طبقه ساخته شد، گفت: براساس قوانین کشوری، نظام مهندسی قدرت اجرایی ندارد و برای توقف ساختوسازهایی که قوانین را رعایت نمیکنند شهرداریها باید ورود کرده و کار را متوقف کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.