رتبه دوازدهم جایگاه‌های بنزین‌های ایران در توزیع سوخت

رئیس صنف جایگاه‌داران مطرح کرد رتبه دوازدهم جایگاه‌های بنزین‌های ایران در توزیع سوخت رئیس صنف جایگاه‌داران کشور، با انتقاد از عدم پرداخت حق‌العمل متناسب برای جایگاه‌داران، گفت: جایگاه‌داران علی‌رغم رتبه دوازدهم جهان، از نظر میزان توزیع سوخت، به لحاظ سوددهی رتبه صدم را دارا هستند. اسدا… قلیزاده؛ در گفت‌وگو با مهر، افزود: جایگاه‌های سوخت در […]

رئیس صنف جایگاه‌داران مطرح کرد

رتبه دوازدهم جایگاه‌های بنزین‌های ایران در توزیع سوخت

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور، با انتقاد از عدم پرداخت حق‌العمل متناسب برای جایگاه‌داران، گفت: جایگاه‌داران علی‌رغم رتبه دوازدهم جهان، از نظر میزان توزیع سوخت، به لحاظ سوددهی رتبه صدم را دارا هستند. اسدا… قلیزاده؛ در گفت‌وگو با مهر، افزود: جایگاه‌های سوخت در ایران متناسب با تلاش‌های شبانه‌روزی، سرمایه‌گذاری و هزینه‌های خود حق‌العمل دریافت نمی‌کنند و علی‌رغم رتبه دوازدهم جهان از نظر میزان توزیع سوخت، به لحاظ سوددهی رتبه صدم را دارا هستند که این وضعیت برازنده کشوری که نامش با نفت عجین شده است نمی‌باشد. قلیزاده؛ گفت: طی سالیان قبل و خصوصاً هشت سال گذشته نگاه یک‌طرفه و ظالمانه به جایگاه‌های سوخت، این بنگاه‌های اقتصادی را هرروز بیشتر از دیروز با زیان و فرسودگی مواجه کرد و این نگرش معیشت بیش از ۶۷۰۰ جایگاه‌دار و ۷۰ هزار نفر از کارکنان ایشان و خانواده‌هایشان را نشانه رفته است و امروز بسیاری از جایگاه‌ها خواهان تغییرکاربری و تغییرشغل هستند. وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ما برای حق طبیعی که تمام بخش‌های خصوصی در جهان دارا هستند باید تلاش مضاعف می‌کردیم و در نهایت با اعمال نفوذ و ظلم شرایط به زیان جایگاه‌های سوخت تغییر می‌کرد که اعتراضات زیادی را در پی داشت. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور، اظهار کرد: با نگاهی به آمارهای بین‌المللی به راحتی قابل مشاهده است که جایگاه‌های سوخت ایران علی‌رغم اینکه به لحاظ توزیع انواع سوخت رتبه دوازدهم جهان را در اختیار دارند ولی در بحث سوددهی رتبه صدم را دارا هستند که واقعاً زیبنده کشوری که نامش با نفت و فرآورده‌های نفتی عجین شده است نمی‌باشد. وی ادامه داد: مشخصاً درخصوص حق‌العمل جایگاه‌های سوخت ما پذیرفتیم که با ورود سازمان محاسبه گر نرخ‌های خدمات و آنالیز هزینه‌های جایگاه‌ها میزان حق‌العمل مشخص شود ولی متأسفانه با گره زدن این موضوع به قیمت سوخت از افزایش‌های منطقی تاکنون جلوگیری شده است و سازمان برنامه و بودجه علی‌رغم تأیید وزارت نفت و سازمان حمایت در افزایش واقعی حق‌العمل برای بنزین و گازوئیل و cng مقاومت می‌کند و انتظار دارد جایگاه‌ها هزینه‌های خود را با بودجه در نظر گرفته شده تطبیق دهند. سیاست‌های دولت درمورد بهای سوخت به جایگاه‌داران ارتباطی ندارد ولی مجاری عرضه حق دارند که بهای خدمات خود را دریافت کنند حتی اگر سوخت رایگان به مردم تحویل شود. این مقام صنفی، با اشاره به جلسات برگزار شده در دولت سیزدهم گفت: امسال خوشبختانه تلاش این مجموعه صنفی، وزارت نفت و دیگر سازمان‌ها برای تعیین حق‌العمل زودتر از سال‌های قبل اتفاق افتاد و به سرعت پیش رفت ولی همچنان با سد سازمان برنامه و بودجه مواجهیم. این اولین مواجهه دولت سیزدهم با موضوع حق‌العمل جایگاه‌هاست و همه منتظرند ببینند در این دولت آیا روند ظالمانه چند سال قبل درخصوص جایگاه‌ها متوقف می‌شود یا خیر. قلیزاده؛ با توضیح مدل افزایش درآمد بنگاه اقتصادی اضافه کرد: وقتی برای شخصی به طور مثال ۲۰ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته می‌شود این مورد متفاوت با افزایش به همان میزان در یک بنگاه اقتصادی است، اگر جایگاه‌های سوخت امسال حداقل ۸۰ درصد افزایش در حق‌العمل را تجربه کنند در واقع مالک جایگاه پس از پرداخت هزینه‌های استهلاک و دستمزد کارکنان و… شاید افزایش سود کمتر از ۲۰ درصد را تجربه کند و می‌توانیم بگوییم که در این حالت فقط زیان انباشته سال ۱۴۰۰ و هزینه‌های امسال پوشش داده می‌شود، دولت باید به این باور برسد که جایگاه‌ها مهم‌ترین حلقه برای فروش سوخت و درآمدزایی برای کشور هستند و ارتقای خدمات توزیع و جلوگیری از ورشکستگی و تعطیلی ناخواسته این بنگاه‌ها جز با توجه جدی و واقعی‌سازی حق‌العمل بدون تبعیض برای همه فرآورده‌های سوختی ممکن نیست.