قانون «جهش‌تولید دانش‌بنیان» این هفته ابلاغ می‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، از تشکیل شورای راهبردی ذیل قانون جهش‌تولید دانش‌بنیان خبر داد و گفت: دبیرخانه این شورا در معاونت علمی است و رئیس‌جمهوری رئیس این شورا است. سورنا ستاری؛ در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه هنوز از سوی رئیس‌جمهوری قانون جهش‌تولید دانش‌بنیان ابلاغ نشده است، افزود: احتمالاً این قانون در هفته […]

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، از تشکیل شورای راهبردی ذیل قانون جهش‌تولید دانش‌بنیان خبر داد و گفت: دبیرخانه این شورا در معاونت علمی است و رئیس‌جمهوری رئیس این شورا است. سورنا ستاری؛ در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه هنوز از سوی رئیس‌جمهوری قانون جهش‌تولید دانش‌بنیان ابلاغ نشده است، افزود: احتمالاً این قانون در هفته جاری ابلاغ خواهد شد و با ابلاغ آن از برنامه‌های اولیه ما تشکیل شورای «راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» خواهد بود. وی با بیان اینکه این شورا با حضور رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: ما سعی خواهیم کرد اولین جلسه با حضور ریاست جمهوری شود و جلسات دیگر در خدمت معاون اول رئیس جمهوری باشیم و جلسات این شورا نیز به صورت منظم برگزار خواهد شد. ستاری؛ اظهار کرد: در کنار تشکیل این شورا، تدوین ۱۲ آیین‌نامه اجرایی و تعدادی دستورالعمل این قانون را در دستور کار داریم که کارهای مقدماتی آن در حال اجرایی است. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، با تأکید بر اینکه این شورا زیر نظر رئیس‌جمهور است و معاونت علمی، دبیرخانه شورا را برعهده دارد، یادآور شد: در این شورا به مسائل مربوط به اجرای این قانون و شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته می‌شود. طرح جهش‌تولید دانش‌بنیان که با اصلاحاتی در جلسه ۱۱ اردیبهشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، در جلسه ۲۱ اردیبهشت شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. در این قانون تأکید شده، کلیه دستگاه‌های اجرایی سالانه فهرست اقلام راهبردی خود و نیز توانایی‌های فناورانه داخلی و خلأهای موجود کشور و برآورد ارزش و زنجیره‌های تأمین هر کدام را با تعیین اولویت‌ها به شورای «راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» بعدی ارائه دهند. رعایت الزامات زیر در این راستا ضروری است:

*تعیین اقلام با ارزبری بالای یک میلیون (۱,۰۰۰,۰۰۰) دلار

*تعیین موارد آسیب‌زای تأمین ایـن محصـولات از خارج در شرایط تحریم و غیر آن

*پیش‌بینی تناسب واردات این محصولات با روند تحولات کشور در حوزه فناوری

*تناسب با ظرفیت بازار داخلی و صادراتی

*میزان حساسیت و نقش محصول در حوزه امنیت غذایی، دفاعی، سلامت، صنعت و امنیت کشور

شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان متشکل از رئیس‌جمهور (رئیس شورا)، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور (نایب رئیس شورا)، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر جهادکشاورزی و چهار نفر از اعضای کمیسیون‌های آموزش، تحقیقات و فناوری، صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر مسؤولیت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای این قانون را به عهده دارد و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز مسؤول پیگیری اجرای مصوبات شورا از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد بود. همچنین تأکید شده هرگونه استفاده از مزایا، امتیازات و تسهیلات عنوان شده در این قانون برای شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، پس از انطباق با اهداف مندرج در این قانون و متناسب با ویژگی‌ها و انواع آنها، توسط هر یک از اعضا جهت تصویب به شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان ارائه می‌شود. کلیه دستگاه‌های مجری این قانون نیز موظف هستند مزایا، امتیازات و تسهیلات خود در حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان را به منظور بررسی انطباق با اهداف مندرج در این قانون، به شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان اطلاع‌رسانی کرده و در صورت تشخیص عدم انطباق و مغایرت، نسبت به توقف و در صورت کوتاهی نسبت به انجام آن اقدام کنند. دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل و جلسات آن شورا حداقل ماهی یکبار برگزار می‌شود.