آخوندی دوراه مبارزه با فساد اداری را بیان کرد برگزاری مناقصه و انتشار اطلاعات پرداخت ۱۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران وزیر راه و شهرسازی گفت: دو چیز میتواند مبارزه با فساد را در کشور به نتیجه برساند که یکی از آنها مناقصه و رقابت است و دیگری انتشار اطلاعات. به گزارش مناقصهمزایده، عباسآخوندی […]
آخوندی دوراه مبارزه با فساد اداری را بیان کرد
برگزاری مناقصه و انتشار اطلاعات
پرداخت ۱۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران
وزیر راه و شهرسازی گفت: دو چیز میتواند مبارزه با فساد را در کشور به نتیجه برساند که یکی از آنها مناقصه و رقابت است و دیگری انتشار اطلاعات.
به گزارش مناقصهمزایده، عباسآخوندی افزود: مشکل عمده وقتی ایجاد میشود که بعضی موارد استثنا میشود و خارج از مناقصه و رقابت صورت میگیرد. هرچقدر رقابت شفافتر و گستردهتر شود فساد کاهش پیدا میکند؛ وگرنه با کنترل اداری نمیشود فساد را کنترل کرد. هرجا که به کنترل اداری متوسل شدیم یقیناً پشت یک فساد، فساد دیگری ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه چیزی در خصوص حقوق نجومی در وزارتخانه ما اعلام نشده است، ادامه داد: نکته دوم در بحث مبارزه با فساد، انتشار اطلاعات است. این دو بحث میتواند اقدامات بنیادین و ساختاری باشد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این دو اقدام در وزارتخانه متبوعش انجام شده است گفت: وزارتخانه ما در اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات تلاشهای زیادی را انجام داده که نمونههای بسیاری در این خصوص وجود دارد. مثلاً تا پیش از این دوربینهای جادهها، مرتب جادهها را کنترل میکردند و اطلاعاتی تولید میکردند که سالها در اختیار همکاران ما بود. ولی ما گفتیم شهروندان هم میتوانند به اطلاعات این دوربینها دسترسی پیدا کنند که با این اطلاعات سفرهای خود را مدیریت میکند. مثلاً فردی که میخواهد به شمال برود به دوربین نگاه میکند و همه چیز را به صورت زنده میبیند. همچنین اطلاعات آب و هوا نیز بر روی سایت قرار میگیرد. هماکنون یکی از پربینندهترین سامانههای ایران سامانه ۱۴۱ است که حدود ۵ میلیون نفر بیننده دارد.
ابتدای سال حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت داشتیم
آخوندی درباره مطالبات پیمانکاران اظهار کرد: سال گذشته موفق شدیم حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان کارکرد داشته باشیم که در وزارتخانه صورتوضعیت آن انجام شد. در ابتدای سال علاوه بر ۷۵۰۰ میلیارد تومانی که به پیمانکاران پرداخت کردیم ۶۹۰۰ میلیارد تومان بدهکار بودیم که علیرغم همه سختیها پرداخت کردیم. اخیراً نیز حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر میشود که در مجموع ۱۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران پرداخت میشود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بحث تأمین مالی خرید هواپیمای ایرباس را نهایی کردهایم و مسؤولان ایرباس در ماه آگوست (شهریور) به ایران میآیند. او بیان کرد: تا پایان سال جاری ظرفیت راهآهن کشور ۸۰ درصد افزایش مییابد. آخوندی همچنین اظهار کرد: ۶۵ هزار خانوار برای دریافت وام مسکن به بانک مراجعه کردهاند.
نهایی شدن تأمین مالی ایرباس
آخوندی درباره آخرین وضعیت قرارداد خرید هواپیما از دو شرکت ایرباس و بوئینگ گفت: در حوزه ایرباس موفق شدیم بحث تأمین مالی را نهایی کنیم که پیشرفت بزرگی است. مسؤولان این شرکت در ماه آگوست به ایران میآیند و قرارداد را نهایی میکنیم. شرکت بوئینگ نیز دو بار به ایران آمدند و پیشنهادات را دادند که مذاکرات به خوبی در حال پیشرفت است. برنامهای که داریم برای قبل از اتمام سال ۲۰۱۶ است ولی یک عامل در کنترل ما نیست و آن عامل اوفک است که امیدواریم بوئینگ و ایرباس همانطور که وعده کردهاند اگر بتوانند مجوز اوفک را بگیرند تحویل هواپیماها را انجام دهند. قرارداد خرید ۱۰۸ فروند هواپیما با بوئینگ و ۱۱۸ فروند با ایرباس به امضا رساندهایم.
افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت راهآهن در پایان سال جاری
وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی بیان کرد: در راهآهن تسهیلات بسیار خوبی گرفتیم و اقدامات خوبی انجام دادیم. اکثر خطوط راهآهن یک خطه بودند و برای اینکه ضریب راهآهن را افزایش دهیم ۲۰۰۰ کیلومتر خط دوم و چهارم را شروع کردیم. با همین ظرفیت نرخ بهرهوری را از ۲۵ میلیون تن به ۴۲ میلیون تن افزایش دادیم. در پایان امسال ۸۲۰ کیلومتر را بهرهبرداری خواهیم کرد که اتفاق بسیار مهمی است و ظرفیت راهآهن ما حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا میکند.
آخوندی با اشاره به اهمیت خطوط حومه تهران گفت: اقدام مهم دیگری که صورت دادیم راجع به خطوط حومهای تهران است. در تهران ۴۵۰ هزار رفت و آمد از حومه به تهران و تهران به حومه صورت میگیرد. ما ۷۰۰ کیلومتر برای حومه تعریف کردیم که بخش عمده آن اجرا شد و از ۷۰۰ کیلومتر ۶۰۰ کیلومتر را بهره داری میکنیم. سال گذشته ۴٫۸ میلیون نفر را جابهجا کردیم که امسال به ۷ میلیون نفر میرسد.
زمان سفر ریلی تهران-اصفهان به دو ساعت میرسد
وزیر راه و شهرسازی به ایجاد قطار سریعالسیر نیز اشاره و تصریح کرد: قطار سریعالسیر بالاترین فنآوری است که در حوزه قطار وجود دارد. خوشبختانه ما موفق شدیم این کار را عملیاتی کنیم و قرارداد آن را بعد از برجام با چینیها امضا کردیم. هماکنون پول وارد شده و با حضور چینیها در ایران کارگاه فعال شده است. الان کارگاه تهران-قم را داریم و قطار سریعالسیر از تهران به فرودگاه امام (ره) میرود. از تهران به فرودگاه امام، از آنجا به قم، از ایستگاه اصلی قم نیز به اصفهان میرود. این مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتر است که امیدواریم زمان سفر تهران-اصفهان را به دو ساعت برسانیم. قرارداد ما با چینیها ۴ ساله است که در این مدت گذشته کل عملیات نقشهبرداری و کارهای مهندسی انجام شده است.
افتتاح ۱۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در هفته دولت
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبتهای خود به اهدافی که اقتصاد مقاومتی برای وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده اشاره و تأکید کرد: سال گذشته در بخش جاده موفق شدیم ۱۲هزار کیلومتر روکش ایجاد کنیم. نگهداری جادهها کار بسیار سختی است که بسیاری معتقد بودند سال گذشته اقدام بزرگی در زمینه روکش جادهها صورت گرفت و امسال امیدواریم ۱۵ هزار کیلومتر را نوسازی کنیم که بخش عمدهای از شریان جاده را داشته باشیم.۱۷۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در هفته دولت افتتاح میکنیم. چند آزادراه بسیار مهم از جمله کمربند جنوب غربی تهران، آزادراه اصفهان-شیراز و آزادراه تهران-شمال را نیز داریم که امسال و سال آینده به تدریج بهرهبرداری خواهیم کرد.
وی گفت: امیدواریم بتوانیم قطعه یک آزادراه تهران-شمال را در بهار سال آینده افتتاح کنیم و افسانه این آزادراه تمام شود.
ظرفیت بنادر ۲۹ میلیون تن افزایش یافته است
وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه بنادر نیز به آمارهایی اشاره و خاطرنشان کرد: ظرفیت بنادر ما حدود ۱۸۰ میلیون تن در سال بود که هم اکنون به ۲۰۹ میلیون تن رسیده است. در بندر شهیدرجایی، بنادر جنوب، بندر امام خمینی(ره) و بندر چابهار اتفاقات خوبی افتاده است. بندر امیرآباد یکی از بهترین بنادر دریای خزر شده است که در حال حاضر این امکان که قطار تا کنار اسکله بیاید و بتواند به کشتیهای مجهز به سیستم ریلی متصل شود فراهم آمده است.
وی ادامه داد: علاوه بر بندر که بحث مهمی است از آن مهمتر این است که پشت بندر چه امکاناتی برای تجار از نظر ایجاد امکانات، مخازن، انبارهای بزرگ، نگهداری و… انجام دهیم. زیرا بندر وقتی کارآیی دارد که یک پس کرانه بزرگ را داشته باشد که سازمان بنادر و دریانوردی باید این امکانات را فراهم کند تا امکان فعالیت تجار و صنعت گران ایجاد شود.
به گفته آخوندی، در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ هکتار در بندر شهید رجایی فراهم کردیم و بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در پس کرانههای بندر داشتیم. همچنین با هندیها قرارداد بستیم تا بتوانیم بندر چابهار را که اهمیت زیادی در بحث کریدور جنوب به شمال دارد راهاندازی کنیم.
شاخص دسترسی به مسکن از ۱۲ سال کمتر شده است
بخش پایانی صحبتهای عباسآخوندی به موضوع مسکن اختصاص داشت. وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که دو سال پیش اعلام کرد شاخص دسترسی به مسکن در ایران ۱۲ سال است، آیا در طی دو سال اخیر این رقم کاهش یافته است یا خیر، گفت: یکی از گزارشهایی که کاهش معناداری ایجاد شده شاخص دسترسی به مسکن است اما هم اکنون درباره رقم واقعی آن حضور ذهن ندارم و اجازه بدهید در این خصوص صادق باشم و بعداً این مسأله را اعلام کنم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مسکن از رکود خارج شده یا خیر، اظهار کرد: میزان معاملات تهران در ۵ ماه اخیر نسبت به ۵ ماه سال گذشته بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است. میزان تسهیلات کلی بانک مسکن در ۵ ماه اخیر نیز نسبت به ۵ ماه سال قبل بیش از ۸۹ درصد رشد داشته و این نشان میدهد یک اتفاقی رخ داده است. از سوی دیگر کل شاخص بخش مسکن نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.
ثبت نام ۶۵ هزار خانوار برای دریافت وام مسکن
به گفته وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر تعداد کسانی که برای دریافت تسهیلات پسانداز کردهاند ۶۵ هزار خانوار هستند و میزان تسهیلاتشان از ۱۳۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است. هر خانواده یک تسهیلات تضمین شده دریافت میکنند که بانک باید سر سال دو برابر میزان پس انداز فرد تسهیلات بدهد و اگر افراد دو سال پس انداز کردند بانک باید ۴ برابر تسهیلات بدهد؛ یعنی هر شش ماه یک برابر.
وی ادامه داد: این تسهیلات جمع میشود و یک صندوق را تشکیل میدهد. لذا اولاً این مسأله که صرفاً به منابع بانک متکی باشیم برداشته میشود و ثانیاً به پساندازها شما تسهیلات با نرخ سود ۱۱ درصد ارایه میشود که ما دنبال این هستیم این نرخ را تک رقمی کنیم و به ۹ درصد برسانیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.