لاستیک ماشین سنگین ۵۰ درصد گران‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود

احمد کریمی؛ دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیون‌داران اظهار کرد: در حالی از سوی شرکت‌های سازنده اعلام شده که قرار است نرخ لاستیک سنگین ۳۰ درصد افزایش یابد که همین الان نرخ مصوب لاستیک سنگین از سوی وزارت صمت جفتی هشت میلیون تومان برای اقلام پُرمصرف تعیین شده ولی در بازار آزاد ۱۲ میلیون تومان […]

احمد کریمی؛ دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیونداران اظهار کرد: در حالی از سوی شرکت‌های سازنده اعلام شده که قرار است نرخ لاستیک سنگین ۳۰ درصد افزایش یابد که همین الان نرخ مصوب لاستیک سنگین از سوی وزارت صمت جفتی هشت میلیون تومان برای اقلام پُرمصرف تعیین شده ولی در بازار آزاد ۱۲ میلیون تومان هر جفت لاستیک سنگین به فروش می‌رسد. به گزارش مهر، احمد کریمی؛ علت این نابه‌سامانی را ضعف نظارت وزارت صمت دانست و گفت: اینکه تایرسازان می‌گویند قیمت‌ها را بالا برده‌ایم چون سودی کسب نمی‌کنیم، قابل قبول نیست؛ مگر چه میزان می‌خواهند سود کسب کنند که باز هم می‌خواهند نرخ محصولات خود را افزایش بدهند؟ دبیر کانون کامیونداران، ادامه داد: اگر این ۳۰ درصد به نرخ لاستیک مصوب افزایش یابد، قطعاً معادل همان به نرخ بازار آزاد لاستیک‌های سنگین افزوده خواهد شد و آن‌که متضرر می‌شود، رانندگان هستند. کریمی؛ یادآور شد: در یک سالی که سامانه کالا به عنوان تنها مرجع عرضه و فروش یا تحویل حواله خرید لاستیک سنگین از سوی وزارت صمت در نظر گرفته شده، می‌بینیم که نرخ‌های مندرج در آن با نرخ‌های بازار آزاد تفاوت چشمگیری دارد؛ مثلاً محصولات یک برند داخلی که لاستیک با کیفیت عرضه می‌کند را به هیچوجه نمی‌شود در سامانه کالا تهیه کرد اما به‌راحتی در بازار آزاد یافت می‌شود که به نظر می‌رسد تولیدکننده داخلی این کالا، ۸۰ درصد آن را به فروشندگان لاستیک و خارج از سامانه کالا می‌فروشد.

افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل، غیرفنی و کارشناسی بود

وی درباره افزایش کرایه حمل، گفت: کرایه حمل جاده‌ای کالا را با کج‌سلیقگی ۳۵ درصد افزایش داده‌اند و پشتوانه علمی، فنی و کارشناسی نداشت؛ در حالی که در سال‌های گذشته براساس تُن-کیلومتر محاسبه می‌شد که در آن همه هزینه‌های رانندگان از جمله دستمزد رانندگان غیرمالک، گرما یا سرمای هوای مبدأ و مقصد، پیمایش، هزینه لاستیک و روغن و قطعات و… هم در آن لحاظ می‌شده است. کریمی؛ گفت: ولی الان افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل با هزینه‌های رانندگان و تورمی که در جامعه وجود دارد، همخوانی ندارد. این فعال صنفی صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای، درباره افزایش قیمت روغن موتور، بیان کرد: در سال گذشته طی سه مرحله شرکت‌های روغن‌ساز و پالایشگاه‌های تولیدکننده روغن موتور اقدام به افزایش قیمت روغن موتور کردند. وی تصریح کرد: هر بار که قیمت روغن موتور بیشتر می‌شد، تا یک هفته روغن در بازار بود اما بعد از یک هفته دوباره روغن در بازار کم می‌شد و شرکت‌های روغن‌ساز محصولات خود را عرضه نمی‌کردند و وقتی در جلسات به آنها اعتراض می‌کردیم، می‌گفتند تولید محصول با این قیمت‌ها به‌صرفه نیست.