واردکنندگان خودرو به فکر جیب مردم هستند یا منافع شخصی خود؟

از آن‌که دولت و مجلس شورای اسلامی با موضوع واردات خودرو برای تنظیم بازار موافقت کردند، افرادی که تا دیروز با طرح واردات خودرو برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار خودرو موافق بودند به یکباره به جمع مخالفان پیوستند. با قوت یافتن موضوع آزادسازی واردات خودرو به کشور، هر چند هنوز از نحوه […]

از آن‌که دولت و مجلس شورای اسلامی با موضوع واردات خودرو برای تنظیم بازار موافقت کردند، افرادی که تا دیروز با طرح واردات خودرو برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار خودرو موافق بودند به یکباره به جمع مخالفان پیوستند. با قوت یافتن موضوع آزادسازی واردات خودرو به کشور، هر چند هنوز از نحوه و شرایط واردات و خودروهایی که می‌توان وارد کرد اطلاع دقیقی در دست نیست، اما مسأله چه نوع خودرو و با چه قیمتی باید وارد کشور شود به موضوع چالشی بازار خودرو تبدیل شده است. هرچند مسؤولان بر جلوگیری از ورود خودروهای لوکس و گران‌قیمت و در مقابل بر واردات خودروهای اقتصادی نظر دارند که عموم جامعه بتوانند از آن بهره‌مند شوند، اما نماینده انجمن واردکنندگان خودرو بر این باور است که در بازار جهانی چنین خودروی باکیفیت وجود ندارد. به گزارش از خبرخودرو، مهدی دادفر؛ دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، که یکی از موافقان اصلی طرح آزادسازی و واردات خودرو برای از بین بردن انحصار کنونی در بازار بود، هم‌اکنون بعد از مطرح شدن واردات بر این باور است که باید خودروهای سطح بالا و باکیفیت وارد کشور شود و خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار کیفیت لازم برای ورود به کشور را ندارند. از آن جا که قرار است واردات خودرو تنها به خودروسازان دولتی سپرده شود، وی بر این باور است که براساس قانون، باید خودروسازان دولتی نوع و مدل خودرو وارداتی را مشخص و استانداردها را اخذ کنند و بهتر است دولت و مجلس در این امور دخالت نکنند. مخالفت دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با ورود خودروهای ارزان‌قیمت در حالی عنوان می‌شود که در ابتدا قرار بود با آزادسازی واردات، توانمندی قشر متوسط جامعه برای خرید خودرو افزایش یابد و بدون شک ورود خودروهای ارزان‌قیمت بیشتر به نفع عموم مردم خواهد بود و مخالفت دبیر انجمن واردکنندگان خودرو شائبه منفعت‌طلبی این افراد از شرایط کنونی را به ذهن مخاطبین مطرح می‌کند. لطفا… سیاهکلی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره ضرورت واردات خودرو متناسب با قیمت خودروهای داخلی و پیشگیری از واردات خودرو لوکس، گفت: مجلس سقف ۲۵ هزار دلاری برای خودرو را در نظر گرفته است، بازه ۱۰ تا ۲۵ هزار دلار از نظر ما منطقی است، خودروی لوکس تقاضای ایرانی‌ها نیست. سیاهکلی؛ درباره ضرورت واردات خودروی هم قیمت با خودروی ایرانی افزود: تصمیم واردات خودرو توسط تنظیم بازار گرفته شده است؛ بنابراین هدف اصلی واردات خودرو سامان‌دهی بازارهاست. عرضه و تقاضا در کشور ما فاصله زیادی با هم دارد. تولید یا عرضه ما بسیار کمتر از تقاضا است. به همین خاطر مجلس کمک کرد تا دولت بتواند واردات را انجام دهد. اصرار دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بر واردات خودروهای لوکس و گران‌قیمت در حالی بیان می‌شود که واردات خودرو اقتصادی به معنی واردات خودرو بی‌کیفیت نیست. بلکه در زبان خودرویی این موتورهای کم‌حجم، امکانات، آپشن و پیچیدگی یا سادگی طراحی داخلی و خارجی خودرو است که اقتصادی یا غیراقتصادی خودرو را مشخص می‌کند. شاید منفعت دبیر انجمن واردکنندگان در گروی واردات خودروهای گران‌قیمت است تا اقتصادی!