کارشناس بخش معدن هیچ آمار و ارقامی از ناوگان معدنی کشور وجود ندارد یک کارشناس حوزه معدن، با بیان اینکه ما در ایران سازنده ماشینآلات تخصصی به معنای واقعی نداریم، گفت: در حالحاضر هیچ آمار و ارقامی از ناوگان تخصصی معدنی کشور وجود ندارد. به گزارش مناقصهمزایده، شهرام شریعتی؛ در مورد واردات ماشینآلات معدنی، با […]
کارشناس بخش معدن
هیچ آمار و ارقامی از ناوگان معدنی کشور وجود ندارد
یک کارشناس حوزه معدن، با بیان اینکه ما در ایران سازنده ماشینآلات تخصصی به معنای واقعی نداریم، گفت: در حالحاضر هیچ آمار و ارقامی از ناوگان تخصصی معدنی کشور وجود ندارد. به گزارش مناقصهمزایده، شهرام شریعتی؛ در مورد واردات ماشینآلات معدنی، با بیان اینکه صدور بخشنامه اردیبهشتماه وزارت صمت در واردات ماشینهای معدنی و راهسازی برای داشتن یک مکانیسم واحد در همین حد نیز جای امیدواری دارد؛، اظهار کرد: براساس این ابلاغیه امکان نوسازی ناوگان معدنی کشور به بخشخصوصی واگذار شده است و معادن میتوانند در قالب قید و بندهایی ماشینآلات معدنی را وارد و ناوگان خود را نوسازی کنند؛ البته اما و اگرهای جدی نیز در این خصوص وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. این کارشناس حوزه معدن، تأکید کرد: یکی از شروط بزرگی که در این بخشنامه قید شده این است که واردات ماشینآلات خارجی مشروط به خرید یک دستگاه ماشین تولید داخل است؛ اگر درست به این مسأله نگاه کنیم ما در ایران سازنده ماشینآلات تخصصی به معنای واقعی نداریم و حتی در صنعت خودروسازی نیز موفق نبودهایم؛ چراکه تمام یا بخش عمدهای از قطعات آنها از کشور چین وارد و در کشور مونتاژ و در نهایت نام خودروی ملی را یدک میکشد. شریعتی؛ تأکید کرد: امروز باید تعیینتکلیف شود که هدف از اجرای این بخشنامه کمک به صنعت خودروی کشوراست یا صنعت معدن؟ چنانچه به دنبال کمک به صنعت معدن کشور هستیم گذاشتن شرط در این خصوص اشتباه است. وی تصریح کرد: در حالحاضر هیچ آمار و ارقامی از ناوگان معدنی کشور وجود ندارد و ناوگان معدنی کشور فاقد هرگونه آماری است و اعداد و آماری اعلامی پشتوانه درست و دقیقی ندارد؛ چراکه کامیونی که یک روز بار معدن، یک روز غلات و روز دیگر شوینده حمل میکند جزء ناوگان عمومی محسوب میشود در حالی که روی سخن ما با ناوگان تخصصی معدن کشور است. شریعتی؛ با بیان اینکه متأسفانه همه نگاه ما در معدن به سمت شرق معطوف شده و در حال حرکت به سمت استفاده هرچه بیشتر از جنس درجه سوم و چهارم شرقی هستیم، افزود: چنانچه در ماشینآلات مستعمل اروپایی اجناس درجه(۱) و(۲) روسی و چینی استفاده شود باز قابلقبولتر است؛ اما نگاه مطلق بهگونهای با صنعت درجه چندم شرق گره خورده که صنعت کشور را با رکود جدی مواجه میکند. به گفته وی، اگر در صدد سرمایهگذاری در حوزه ماشینآلات هستیم باید به شیوه درست این حرکت شکل بگیرد و در نوسازی ناوگان خودروسازی نه در حد سازندههای آمریکایی، اروپایی، کره و ژاپن که در حد معقول با همکاری شرکتهایی باشد که محصولات آن از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. شریعتی؛ تأکید کرد: اگر تصمیم جدی بر نوسازی ناوگان معدنی کشور است، باید با استفاده از تکنولوژی روز جهان صورت گیرد؛ اگر به دنبال سازنده هستیم از کارخانجات بهروز و قوی استفاده کنیم که دارای تشکیلات منظم و دقیقی است نه اینکه به دنبال قطعات چینی باشیم. گفتنی است که اردیبهشتماه، وزارت صمت برای واردات ماشینهای معدنی و راهسازی، مصوبات جدیدی ابلاغ کرد که در بند اول آن تأکید شده بود ماشینآلاتی اجازه ورود به کشور دارند که داخل کشور ساخته نمیشوند. همچنین در این نامه از فعالان بخش معدنی خواسته شده برای تسریع و تأمین تعداد بالای ماشینآلات مورد نیاز معادن، به میزان خرید یک دستگاه از سازندگان داخلی، واردات یک دستگاه صورت گیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.