محمدرضا عیوضی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران پیش تر نیز به همراه سندیکای صنعت مخابرات ایران، مشکلات مناقصات را طی جلسهای به اطلاع مسؤولین سامانه تدارکات الکترونیکی دولت رسانده اما تاکنون نتیجه قابلتوجهی حاصل نشده است. به گزارش مناقصهمزایده، فعالان ICT و پیمانکاران حوزه ارتباطات بارها از رفتارهای مبهم سازمانها و دستگاههای اجرایی گلایه کردهاند […]
محمدرضا عیوضی
اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران پیش تر نیز به همراه سندیکای صنعت مخابرات ایران، مشکلات مناقصات را طی جلسهای به اطلاع مسؤولین سامانه تدارکات الکترونیکی دولت رسانده اما تاکنون نتیجه قابلتوجهی حاصل نشده است. به گزارش مناقصهمزایده، فعالان ICT و پیمانکاران حوزه ارتباطات بارها از رفتارهای مبهم سازمانها و دستگاههای اجرایی گلایه کردهاند که چند سالیست رفتار سامانه ستاد هم به ایرادات پیشین اضافه شده است. در ادامه تمام ایرادات وارده به مناقصات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات آمده است که توسط سندیکای مخابرات اعلام شده است.
* درج نام و یا برند محصولات خارجی در سامانه مناقصات دولت که دارای نمونه مشابه داخلی بوده و براساس قانون، خرید این محصولات از منابع خارجی به دلیل دارا بودن نمونه مشابه داخلی، طی بخشنامههای متعددی ممنوع شده است.
* عدم تطبیق موضوع مناقصه که به صورت آگهی درج میشود با مندرجات درخواستی مناقصهگزار، که در این حالت بسیاری از مناقصهگران که موضوعیت فعالیت خود را با مورد درخواست مناقصه مغایر میدانند از دریافت اسناد مناقصه خودداری میکنند و این در حالی است که محصولات یا خدمات این شرکتها کفایت فنی درخواست مناقصهگزار را داشته ولیکن این گمراهی باعث عدم حضور آنها شده است.
* عدم درج عنوان دقیق کالای مورد نیاز در جدول مربوط به شرح کلی نیاز، که این امر باعث میشود در جستجوی حوزههای مدنظر مناقصهگران، جستجو بهدرستی انجام نشود و فضای مناسبی برای متخلفین که به دنبال انحصارگری هستند به وجود آید.
* عدم تطبیق کالای مورد نیاز با ایران کد درج شده توسط مناقصهگزاران.
* درج ایران کدهای اجباری که باعث میشود برخی از مناقصهگران به دلیل درج شدن یک ایران کد خاص اسناد مناقصه را خریداری نکنند.
* عدم پاسخگویی تلفن مسؤول اعلام شده در اسناد مناقصات مختلف جهت پاسخگویی و عدم دسترسی مناقصهگران به مناقصهگزاران و بی پاسخ ماندن ابهامات.
* تخصیص مهلت پاسخگویی در برخی از استعلامها در حد چند روز (کمتر از یک هفته)، که این موضوع نشانگر از هماهنگی مناقصهگزار با مناقصهگران مدنظر خود بوده و طبیعتاً این مدت زمان محدود، امکان حضور شرکتهای بیشتر و متعدد را فراهم نمیکند.
* عدم درج مشخصات فنی مورد نیاز و مدنظر مناقصهگران به صورت کامل که این امر باعث میشود فقط شرکتهایی که به صورت غیر رسمی از شرایط مناقصه/ استعلام مطلع هستند در مناقصه و یا استعلام مندرج در سایت مناقصات دولت حضور یابند.
* درج مبهم مشخصات فنی و یا درج غیرمرتبط برخی مشخصات و نیازها در مناقصات و یا استعلامها که این امر نیز باعث میشود فقط شرکتهایی که به صورت غیررسمی از شرایط مناقصه مطلع هستند در مناقصه و یا استعلام مندرج در سایت مناقصات دولت حضور یابند.
* درج استعلامها در روز پنجشنبه که اکثر شرکتها تعطیل هستند و مهلت پاسخگویی تا ساعات اولیه روز شنبه که فقط امکان حضور شرکتهای مطلع را فراهم میسازد.
* برخی از مناقصات در قالب توسعه از نوع خود، در مناقصه درج میشود که در واقع چنین نبوده و عنوان کردن چنین ادبیاتی در مناقصات بر اهل فن پوشیده نیست.
* درج موارد اختصاصی مربوط به مشخصات برخی از سیستمهای خارجی در مناقصات که فقط خاص آن برند مورد نظر بوده و با هدف حذف سایر شرکتهای تولیدی یا خدماتی داخلی به کار میرود. (لازم به توضیح است که این موارد اختصاصی تأثیری در عملکرد تجهیزات مورد نیاز مناقصهگزار را نداشته و فقط به جهت انتخاب یک گزینه خاص در مناقصه درج میشود.)
* در صورتی که محصولی مشابه داخلی نداشته باشد، دستگاههای اجرایی (دولتی-عمومی) مشمول قانون حداکثر مکلف هستند سه ماه قبل از خریدهای خارجی خود (کالا / خدمت) نسبت به ثبت محصول موردنیاز خود در سامانه توانیران اقدام کنند که این موضوع نیز در بیشتر مواقع به درستی محقق نشده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.