شروع به کار تاکسی‌های بدون راننده در کالیفرنیا

نهادهای نظارتی کالیفرنیا روز پنجشنبه هفته گذشته با شروع حمل‌ونقل بدون راننده مسافران در سانفرانسیسکو موافقت کردند. سانفرانسیسکو اولین شهر ایالت کالیفرنیاست که ده‌ها شرکت در آن تلاش کرده‌اند تا خودروهای خود را برای حرکت بدون راننده در جاده‌های پرترافیک آموزش دهند. به گزارش مناقصه‌مزایده، کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا به اتفاق آراء به شرکت کروز، […]

نهادهای نظارتی کالیفرنیا روز پنجشنبه هفته گذشته با شروع حمل‌ونقل بدون راننده مسافران در سانفرانسیسکو موافقت کردند. سانفرانسیسکو اولین شهر ایالت کالیفرنیاست که ده‌ها شرکت در آن تلاش کرده‌اند تا خودروهای خود را برای حرکت بدون راننده در جاده‌های پرترافیک آموزش دهند. به گزارش مناقصه‌مزایده، کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا به اتفاق آراء به شرکت کروز، شرکتی که توسط شرکت خودروسازی جنرال‌موتورز مدیریت می‌شود، مجوز راه‌اندازی خدمات بدون راننده را اعطاء کرد. تاکسی‌های کروز برای پیاده کردن و یا سوار کردن مسافران باید در حالت پارک دوبل قرار بگیرند. نهادهای نظارتی علی‌رغم نگرانی‌های ایمنی ناشی از ناتوانی کروز در سوار و پیاده کردن مسافران در کنار خیابان این مجوز را صادر کردند. در ابتدا تنها ۳۰ تاکسی خودران در جاهای کم‌ترافیک‌تر این شهر شروع به کار می‌کنند. ساعت کار این تاکسی‌ها در حال‌حاضر از ۱۰ شب تا ۶ صبح خواهد بود. این محدودیت‌ها برای جلوگیری از خسارت، آسیب و مرگ ناشی تصادف احتمالی این تاکسی‌ها صورت می‌گیرد. به دلیل مسائل ایمنی این تاکسی‌ها در شرایط مه و باران شدید حتی در مکان‌های خلوت و کم‌رفت‌وآمد نیز حق تردد ندارند. شرکت کروز و شرکت دیگری به نام وایمو تاکنون هم از این تاکسی‌ها در سطح شهر سانفرانسیسکو استفاده می‌کردند اما یک راننده پشتیبان هم با این تاکسی‌ها بود. این راننده در صورت بروز مشکل کنترل وسیله را به دست می‌گرفت. بیش از ۱۰ سال است که شرکت‌های تکنولوژی به دنبال دستیابی به چنین امکانی هستند. تاکسی‌های بدون راننده هزینه رفت‌وآمد با تاکسی را کاهش می‌دهند و می‌توانند تا حد زیادی از تصادفات ناشی از بی‌دقتی راننده پیشگیری کنند. مدیر اجرایی شرکت کروز روز پنجشنبه هفته گذشته در پستی نوشت که آغاز به کار این تاکسی‌ها به معنی محافظت از جان مردم، صرفه‌جویی در پول و وقت آنها و کمک به نجات سیاره زمین نیز هست. اوبر؛ بزرگ‌ترین شرکت خدمات تاکسی اینترنتی امیدوار بود تا سال ۲۰۱۹ تعداد ۷۵٫۰۰۰ اتومبیل بدون راننده داشته باشد و تا سال ۲۰۲۲ در ۱۳ شهر از این خودروها استفاده کند. اما این شرکت در سال ۲۰۲۰ بخش رانندگی خودکار خود را به شرکت آرورا فروخت. اوبر هنوز به نیروی انسان برای ارائه خدمات خود متکی است. در حالی که جذب نیروی انسانی از زمان شروع کرونا دشوارتر شد. ایلانماسک هم وعده داد تا آخر سال ۲۰۲۰ شرکت تسلا خودروهای بدون راننده را وارد بازار کند اما این اتفاق نیفتاد.