گروه اجتماعی- دانشآموزان را میتوان مهمترین رکن توسعه هر جامعهای در نظر گرفت؛ جمعیت انبوهی که با آموزش درست میتوانند توسعه یک کشور را در آینده تضمین کنند. در این راه تغذیه سالم نقشی اساسی را ایفا میکند و یکی از مهمترین این تغذیهها شیر است. مادهای غنی که به گفته تمامی کارشناسان کاملترین تغذیه […]
گروه اجتماعی- دانشآموزان را میتوان مهمترین رکن توسعه هر جامعهای در نظر گرفت؛ جمعیت انبوهی که با آموزش درست میتوانند توسعه یک کشور را در آینده تضمین کنند. در این راه تغذیه سالم نقشی اساسی را ایفا میکند و یکی از مهمترین این تغذیهها شیر است. مادهای غنی که به گفته تمامی کارشناسان کاملترین تغذیه برای سنین دانشآموزی است که در صورت عدم اصلاح مصرف شیر در آینده با افزایش پوکی استخوان و رقم بالایی از بیماریهای مربوط به دهان و دندان، پوست و مو و اختلالاتی در رشد کودکان و نوجوانان مواجه خواهیم بود، به همین دلیل هم بود که طرح تغذیه رایگان در مدارس با محوریت شیر طی سالهای ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ در مدارس به اجراء درآمد. این طرح تا سال ۱۳۷۹ مسکوت ماند تا اینکه این بار به صورت آزمایشی در مدارس به اجراء درآمد و کار به جایی رسید که در سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ ایران دارای بزرگترین برنامه شیر در مدارس شد. این طرح با هدف کاهش سوءتغذیه، افزایش سلامت جسم و روان، افزایش توان فیزیکی و فکری دانشآموزان و کاهش هزینههای درمان و اصلاح الگوی مصرف و عادت دانشآموزان به مصرف بیشتر لبنیات و فرآوردههای شیر که برای کودکان و حتی سالمندان لازم و ضروری است تدارک دیده شد. بودن بچهها در کنار هم در کلاس تمایل آنها را به خوردن شیر بیشتر میکند و در بعضی از وقتها سبب یادگیری و الگوبرداری از سایر دانشآموزان میشود.
توزیع ناقص شیر مناقصهای
در سال ۱۳۸۸ تا پایان دوره راهنمایی، شیر رایگان بین حدود ۱۱ میلیون دانشآموز توزیع شد و انتظار میرفت که طی سالهای آینده کلیه دانشآموزان تا پایان مقطع دبیرستان، تحت پوشش برنامه توزیع رایگان شیر مدارس قرار گیرند و توزیع شیر به صورت مستمر داده شود اما گویا توزیع شیر رایگان در مدارس ناقص اجراء میشود. شیر رایگان در مدارس با وجود مشکلاتی چون روند طولانی برگزاری تشریفات مناقصه با شرکتهای لبنی و کمبود اعتبارات مواجه شد تا بسیاری از دانشآموزان در استانهای مختلف و همچنین برخی مناطق تهران از این شیر سهمی نداشته باشند. رسول پاپایی؛ عضو اسبق کمیته توزیع شیر در مدارس، در این باره چنین میگوید: در برخی از مدارس شیر توزیع نمیشد و این هم بدان علت بود که اعتبارات با تأخیر به دستمان میرسید و در نتیجه مناقصه بین شرکتها هم با تأخیر برگزار میشد.
لزوم احیای طرح شیر مدارس
حال که این طرح چند سالی است مسکوت مانده برخی از کارشناسان از لزوم احیای مجدد آن سخن میگویند. در همین رابطه، حسین چمنی؛ کارشناس صنعت لبنیات، به مناسبت روز جهانی شیر، چنین میگوید: اهمیت شیرمدارس از این جهت است که عادت غذایی مصرف شیر را از دوره کودکی در فرزندان تقویت خواهد کرد. این طرح در ایران به صورت ناقص مصوب و اجراء شد. یعنی طرح کامل که توزیع ۷۰ نوبت شیر در مدارس است انجام نشده است. ۱۰ سالی است که طرح شیر مدارس ناقص بوده و کامل اجراء نشده است. این طرح نیاز به آسیب شناسی دارد. اصرار بر مناقصه شیر مدارس منجر به کاهش کیفیت شیرمدارس شد و در عین حال اصرار بر استانی کردن بودجه این طرح منجر به تأخیر در توزیع شیر مدارس شد به نحوی که سال تحصیلی گاهی در حال اتمام بود، اما هنوز وعده شیر توزیع نشده بود. اگر میخواهید اشتباهات گذشته را تکرار کنید، بهتر است به سراغ شیر مدرسه نروید چون اجرای نادرست این طرح منجر به تثبیت شیرگریزی در نسل آتی خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.