بالا بودن سن و کاهش تعداد هواپیماهای فعال دلایل تأخیرهای طولانی در پروازها

مدیرعامل اسبق ایران‌ایر اعلام کرد بالا بودن سن و کاهش تعداد هواپیماهای فعال دلایل تأخیرهای طولانی در پروازها مدیرعامل اسبق ایران‌ایر، اعلام کرد که بالا بودن سن ناوگان، کاهش تعداد هواپیماهای فعال و آماده پرواز و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، از جمله دلایلی است که سبب تأخیرهای طولانی در پروازهای مسافری می‌شود اما حتی اگر […]

مدیرعامل اسبق ایران‌ایر اعلام کرد

بالا بودن سن و کاهش تعداد هواپیماهای فعال دلایل تأخیرهای طولانی در پروازها

مدیرعامل اسبق ایران‌ایر، اعلام کرد که بالا بودن سن ناوگان، کاهش تعداد هواپیماهای فعال و آماده پرواز و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، از جمله دلایلی است که سبب تأخیرهای طولانی در پروازهای مسافری می‌شود اما حتی اگر همه هواپیماها زمین‌گیر شوند نباید اجازه انجام پرواز ناایمن را بدهیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، داوود کشاورزیان؛ اظهار کرد: در زمینه تأخیر پروازهای مسافری باید گفت که هواپیما به عنوان یک مجموعه مکانیکال و الکتریکال نیاز به تعمیرات دارد و مشکلات فنی آن بایستی برطرف شود تا بتواند پرواز کند البته هر قدر عمر هواپیما بیشتر می‌شود، میزان تعمیرات آن نیز بیشتر است. وی افزود: اگر تعداد هواپیماهای فعال هر ایرلاین و صنعت هوانوردی قابل قبول باشد، یک شرکت هواپیمایی می‌تواند هواپیمایی را به عنوان رزرو نگه دارد تا در زمان مناسب آن را به عنوان هواپیمای سالم جایگزین کند. مدیرعامل اسبق ایران‌ایر، با تأکید بر اینکه با دست خالی نمی‌شود برنامه‌ریزی کرد، گفت: در شرایطی که صنعت هوانوردی ما با مشکلاتی مانند بالا بودن سن ناوگان و کم بودن تعداد هواپیما از هر تایپ مواجه است، نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و چاره‌ای نیست جز اینکه مسافران منتظر بمانند تا اشکال و نقص فنی یک هواپیما برطرف شود تا هواپیما اجازه پرواز دریافت کند. کشاورزیان؛ در پاسخ به سؤالی درباره اینکه با وضع موجود، چه کاری باید در صنعت هوانوردی انجام شود تا به حل این مشکلات و جلوگیری از بروز برخی حوادث کوچک و بزرگ احتمالی امیدوار باشیم؟ اظهار کرد: واقعیت این است که با توجه نا مشخص بودن سرنوشت برجام باید چنین تحلیل و نتیجه‌گیری را در شرایط کنونی انجام داد و در همین شرایط تحریمی هم مشاهده می‌کنید که ایرلاین‌ها، هواپیماهای متعددی با هزار ترفند می‌خرند و وارد می‌کنند، چرا که این‌طور نیست که کاملا دست آن‌ها بسته باشد به هیچ وجه نتوانند هواپیمایی بخرند. اما اشکال این است که علاوه بر تحریم‌های ظالمانه خارجی، فشار مضاعفی روی ایرلاین‌ها می‌آوریم و به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را خودشان انجام دهند. وی ادامه داد: با وضعیت موجود از نظر قیمت بلیت هواپیما تقریباً می‌توان گفت که هواپیماهای خیلی قدیمی صرفه اقتصادی دارند و ایرلاین‌ها در این شرایط باید هواپیمای ۲۵ تا بیش از ۳۰ ساله بخرند و اگر بخواهد هواپیمای جوان‌تر بیاورند، به هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد. چرا که به نظر من هواپیمایی که عمر آن به سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ هم برگردد، هزینه یک ساعت پرواز آن، بالای ۵۰ دلار است که البته تفاوت چندانی با هواپیمای جوان‌تر و حتی نو ندارد اما با این قیمت‌های پایین بلیت هواپیما و نرخ‌های تعیین شده، نمی‌توان از ایرلاین‌ها انتظار نوسازی ناوگان داشت. مدیرعامل اسبق ایران‌ایر، گفت: در حال‌حاضر خرید یک موتور اورهال شده برای هواپیما نو یا دست‌دوم هزینه بالایی دارد و با این قیمت‌ها در پروازهای داخلی تنها هواپیمای MD و بوئینگ کلاسیک می‌صرفد که عمر آن به قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی برمی‌گردد. کشاورزیان؛ برداشته شدن تحریم‌ها را لازمه بهبود وضعیت صنعت هوانوردی دانست و گفت: اگر این اتفاق رخ ندهد کار برای نوسازی ناوگان و خرید هواپیما و حتی خرید و تعمیر قطعاتی مانند موتور هواپیما بسیار سخت می‌شود. در زمینه موتور وابسته به خارج هستیم و گرچه در حال‌حاضر برخی از موتورها برای تعمیر در داخل اجازه و مجوز دارند اما بسیاری از موتورها باید در کشورهای دیگر تعمیر شود و با توجه به نقش و سهم تولیدکنندگان آمریکایی در این زمینه، کار برای تعمیر موتور هواپیما در کشورهای دیگر هم سخت می‌شود چرا که آمریکایی‌ها در تولید موتور هواپیما حضور و سهم پررنگی دارند و اجازه نمی‌دهند. مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، تصریح کرد: حوادث کوچکی که در پروازهای مسافری رخ می‌دهد زنگ خطر و هشداری است که اگر مسؤولان سازمان هواپیمایی آن را جدی بگیرند، می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد اما اگر آن را جدی نگیریم، می‌تواند منجر به بروز حادثه‌ای بزرگ‌تر شود.