سازمان حمایت قصور در روند قرعه‌کشی خودرو را به گردن خودروساز انداخت

نفیسه سادات شفائی – پس از گذشت چندین دوره از قرعه‌کشی که توسط خودروسازان برگزار می‌شد، در سال‌جاری که قرار بود طبق اعلام وزیر صمت قرعه‌کشی خودرو برداشته شود، اما این موضوع عملی که نشد هیچ، خود وزارت صمت نیز از سامانه‌ای به نام سامانه «یکچارچه قرعه‌کشی خودرو» رونمایی کرد تا با این سامانه بتواند نظارت […]

نفیسه سادات شفائی – پس از گذشت چندین دوره از قرعه‌کشی که توسط خودروسازان برگزار می‌شد، در سال‌جاری که قرار بود طبق اعلام وزیر صمت قرعه‌کشی خودرو برداشته شود، اما این موضوع عملی که نشد هیچ، خود وزارت صمت نیز از سامانه‌ای به نام سامانه «یکچارچه قرعه‌کشی خودرو» رونمایی کرد تا با این سامانه بتواند نظارت بیشتری در روند قرعه‌کشی داشته باشد. در ماه گذشته این سامانه راه‌اندازی شد و در اولین روزها از دسترس خارج شد و مردم را دچار سردرگمی کرد اما بعد از چند روز مجدداً این سامانه شروع به کار کرد و طبق اعلام وزارت صمت نزدیک به چهار میلیون نفر در آن برای ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو شرکت کردند. حالا با تمام شدن مهلت و انجام قرعه‌کشی به یکباره وضعیت آن دسته از افرادی که در این قرعه‌کشی برنده اعلام شده بودند به حالت رزرو درآمد. گفتنی است که این نوع ساماندهی به چه درد کسی می‌خورد و وزارت صمت نیز از قبول مسؤولیت در این باره شانه خالی می‌کند و مشکل را به گردن خودروسازان می‌اندازد. بنابراین همان بهتر است که با برنامه‌هایی که سرانجام ندارند بازار خودرو را بیشتر از این دچار طلاطم نکنند و به فکر روشی بهتر برای عرضه و تولید محصولات جدید باشند. به گزارش مناقصه‌مزایده، صدیف بیک‌زاده؛ رئیس سازمان حمایت، درباره ابهامات پیش‌آمده در اعلام نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه، گفت: برای جلوگیری از قرعه‌کشی‌های دوباره در یک فرآیند تخصیص، حدود ۱۲هزار نفر به‌عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند؛ اما این موضوع به‌صورت شفاف در سامانه یادشده، مشخص نشد و ابهاماتی ایجاد کرد. وی توضیح داد: برای رفع دغدغه‌های ایجادشده برای کسانی که به‌عنوان منتخب ذخیره مشخص شده‌اند، هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا در قالب سازوکار مشخصی، فرآیند تحویل خودرو با طرح‌هایی مانند فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش که توسط خودروسازان اعلام شده است و منتخبان نیز برای آن‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، پیگیری شود و برای آنان از سوی وزارت صمت تخصیص خودرو در قالب این طرح‌ها، انجام شود. بیک‌زاده؛ افزود: تعیین منتخبان ذخیره به این سبب بود که اگر به هر علتی منتخبان اصلی، فرآیند خرید خودرو را در زمان تعیین‌شده تکمیل نکنند یا وجه را واریز نکنند، این افراد جایگزین شوند؛ اما در سامانه یکپارچه، نفر اصلی یا ذخیره بودن مشخص نشد و متأسفانه اطلاع‌رسانی نادرست از سوی برخی خودروسازان نیز بر این ابهامات دامن زد و نگرانی‌ها را دوچندان ساخت. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اضافه کرد: تغییر رویه تخصیص خودرو، اعمال نظارت‌های شدید و شفاف‌سازی نیز فشار مضاعفی را بر سیستم جدید تخصیص خودرو وارد کرده بود که پیش از این، کنترل‌ها و نظارت به این حد نبوده است. وی با اشاره به بررسی وضعیت تخصیص خودرو، یادآور شد: در فرآیند تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه طراحی‌شده، قرار بود در گام نخست کنترل‌ها و نظارت‌های لازم انجام شود تا متقاضیان دارای شرایط به‌عنوان منتخبان اصلی تخصیص خودرو معرفی شوند.