دبیر انجمن شرکتهای سرمایهگذار در احداث آزادراهها، درباره عوارض آزادراهها، اظهار کرد: آزادراههای غیردولتی وضعیت خوبی ندارند؛ سال ۶۶ قانون مشارکت در ساخت آزادراهها به تصویب رسید که طی آن قرار شد بخشخصوصی در ساخت آزادراهها مشارکت کرده و برای استهلاک اصل و سود سرمایهگذاری، از خودروهای عبوری عوارض دریافت کند؛ اولین آزادراه مشارکتی سال […]
دبیر انجمن شرکتهای سرمایهگذار در احداث آزادراهها، درباره عوارض آزادراهها، اظهار کرد: آزادراههای غیردولتی وضعیت خوبی ندارند؛ سال ۶۶ قانون مشارکت در ساخت آزادراهها به تصویب رسید که طی آن قرار شد بخشخصوصی در ساخت آزادراهها مشارکت کرده و برای استهلاک اصل و سود سرمایهگذاری، از خودروهای عبوری عوارض دریافت کند؛ اولین آزادراه مشارکتی سال ۷۵ با افتتاح آزادراه قزوین-زنجان به بهرهبرداری رسید که عوارض آن ۵۰۰ تومان بود. به گزارش مهر، خدایار خاشع؛ افزود: مبنای تعیین عوارض، تعداد خودروهای عبوری است که برآورد شده و سپس براساس آن، نرخ عوارض تعیین میشود اما در حالحاضر بعد از ۲۵ سال، نرخ عوارض اولین آزادراه غیردولتی و مشارکتی، تنها ۱۵ برابر شده است. این در حالی است که فهرست بهای احداث آزادراه ۵۰۰ برابر شده است.
هزینه احداث هر یک کیلومتر آزادراه به ۶۰ میلیارد تومان رسید
دبیر انجمن شرکتهای سرمایهگذار در احداث آزادراهها، ادامه داد: آزادراه قزوین-زنجان شش خطه است و در حالحاضر براساس فهرست بهای مورد تأیید سازمان برنامه و بودجه، هزینه احداث هر کیلومتر آزادراه با چنین مشخصاتی ۶۰ میلیارد تومان است در حالی که کل آزادراه قزوین-زنجان در دهه ۷۰ با ۱۰۲ میلیون تومان ساخته شد. وی با اشاره به افزایش سه برابری قیمت قیر در دو سال گذشته گفت: در این دو سال نرخ عوارض آزادراهی افزایش نیافته است. ضمن اینکه با درآمدهای فعلی آزادراهها، امکان تعمیر و نگهداری محور و روکش آسفالت یا خطکشی سطح آزادراهها وجود ندارد. این موضوع به کاهش کیفیت راهها و افزایش کشتههای تصادفات جادهای میانجامد. خاشع؛ با بیان اینکه سرمایهگذار جدیدی وارد حوزه آزادراهسازی نشده است، یادآور شد: صنعت آزادراهسازی ایران عمر ۶۰ ساله دارد و در این ۶۰ سال، ۲۷۰۰ کیلومتر آزادراه ساختهایم یعنی سالی ۴۵ کیلومتر آزادراه ساختهایم این در حالی است که چین ۲۲ سال بعد از مارد حوزه آزادراهسازی شد اما الان ۱۰۳ هزار کیلومتر آزادراه دارد یا ترکیه در همین ۱۰ سال اخیر چند هزار کیلومتر آزادراه احداث کرده است. با سرعت فعلی آزادراهسازی ما، ۳۰۰ سال طول میکشد تا برنامه شبکه آزادراهی کشور تکمیل شود.
قیر تهاتری به پیمانکاران راهسازی داده میشود
وی درباره قیمت قیر، گفت: نرخ قیر در ۳۰ سال گذشته تُنی ۲۰۰ تومان بود اما الان به تنی ۱۲ میلیون تومان رسیده و قیمت آن ۶۰ هزار برابر شده است. این فعال صنعت راهسازی، تصریح کرد: چیزی به اسم قیر رایگان نداریم، بلکه براساس قانون بودجه، قرار است نرخ قیر با قیمت بورس کالا به پیمانکار داده شده ولی مابهالتفاوت قیمت قیر در بورس کالا با نرخ مذکور در قانون بودجه، از لیست هزینههای پیمانکار کسر میشود.
عوارض جدید آزادراهها با ۲۰ درصد افزایش بهزودی ابلاغ میشود
وی درباره نرخ عوارض عبور از آزادراهها، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ عوارض آزادراهی تغییری نکرد اما قرار است بهزودی نرخ جدید عبور از آزادراهها ابلاغ شود؛ پیشنهاد شرکتهای آزادراههای غیردولتی افزایش ۲۰ درصدی نرخ عوارضیها بود که با موافقت وزیر راهوشهرسازی روبهرو شده است. مثلاً آزادراه خرمآباد پل زال که هشت هزار تومان است به ۱۰ هزار تومان افزایش مییابد؛ هر چند اعدادی که اما محاسبه کردهایم، بسیار بیشتر از این ۲۰ درصد است. خاشع؛ گفت: اگر نرخ عوارض بیش از ۲۰ درصد رشد کند، مردم استقبال نمیکنند و از محورهای جایگزین تردد میکنند. به گفته دبیر انجمن شرکتهای آزادراهی، نرخ جهانی عبور از آزادراهها در دنیا، کیلومتر هفت تا ۲۲ سنت که به طور میانگین ۱۰ سنت یعنی حدود سه هزار تومان است ولی در ایران متوسط نرخ عوارض عبور از هر یک کیلومتر آزادراه، ۱۰۰ تومان است.
قرار بود عوارضیها تا آخر خرداد امسال الکترونیکی شوند اما زیرساختها آماده نیست
وی درباره عوارضهای الکترونیکی، بیان کرد: هنوز زیرساختهای الکترونیکی شدن عوارضیها فراهم نیست. این در حالی است که براساس قانون بودجه امسال وزارت راه مکلف به الکترونیکی کردن همه عوارضیها تا پایان خرداد امسال شده است. خاشع؛ ادامه داد: براساس قانون بودجه سالجاری، باید پلیس راهور فراجا با همکاری شرکتهای بیمه، اخذ مفاصاحساب از پرداخت عوارض آزادراهها را هنگام تعویضپلاک الزامی کنند اما نه راهور و نه بیمهگرها زیرساختهای مربوطه را ایجاد نکردهاند و قانون عوارضی الکترونیکی به خرداد امسال نمیرسد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.