توسعه صنعت خودروسازی با اجرای صحیح قانون مجلس رقم می‌خورد

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: هرچند براساس این قانون به دولت مجوز واردات خودرو داده شد اما از آنجا که آیین‌نامه مربوط به شیوه اجرای آن باید توسط هیأت دولت تدوین شود، نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این آیین‌نامه نتواند هدف […]

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: هرچند براساس این قانون به دولت مجوز واردات خودرو داده شد اما از آنجا که آیین‌نامه مربوط به شیوه اجرای آن باید توسط هیأت دولت تدوین شود، نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این آیین‌نامه نتواند هدف قانون‌گذار یعنی تأمین خودروی مورد نیاز همه اقشار جامعه را تأمین کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن علیزاده؛ نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی، افزود: انتظار می‌رود دولت در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو به‌گونه‌ای عمل کند که متقاضیان کنونی خرید خودرو که بیشتر آن‌ها اقشار متوسط و ضعیف از نظر درآمدی هستند، بتوانند از این واردات منتفع شوند و خودرویی ایمن و کم‌مصرف خریداری کنند. وی در تشریح تأثیرات مثبت واردات خودرو بر بازار، اضافه کرد: قانون خودرویی مجلس، موجب کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های دولت به واسطه تشویق خودروسازان به تولید خودروهای باکیفیت و کم‌مصرف می‌شود. در واقع اگر این قانون به درستی اجرایی شود، توسعه صنعت خودروسازی کشور را به همراه خواهد داشت، از سوی دیگر از آنجا که با این قانون عرضه خودرو افزایش می‌یابد، قیمت‌ها در بازار متعادل می‌‌شود. نائب رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروی مجلس، تصریح کرد: همه به دنبال تقویت صنعت خودروسازی هستند اما در سال‌های گذشته با وجود وعده‌های بسیار، این مهم محقق نشده و خودروها همچنان باکیفیت پایین و هزینه تمام شده بالا تولید شده است، امیدواریم با قانون مجلس در این حوزه بستر پیشرفت این صنعت فراهم شود. همچنین عزت‌ا… اکبری‌تالارپشتی؛ نیز با اشاره به ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: براساس این قانون، مجوز واردات مدیریت شده خودرو صادر شد و وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت باید با تنظیم آیین‌نامه مربوطه بستر اجرایی شدن آن را فراهم کند. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: از آنجا که واردات مطالبه مردم بود و خودروسازان نیز نمی‌توانستند نیاز داخل را تأمین کنند، نمایندگان مجلس یازدهم به خواسته جامعه پاسخ داد و با پیگیری بسیار بستر تصویب قانون ساماندهی بازار خودرو را فراهم کرد. وی با بیان اینکه دولت در حال تدوین آیین‌نامه اجرای قانون واردات خودرو است، به جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صمت اشاره کرد و یادآور شد: در این نشست‌ها تأکید شد که آیین‌نامه اجرای واردات خودرو پیش از تصویب در هیأت دولت به سمع و نظر نمایندگان برسد تا نظرات آن‌ها نیز در این آیین‌نامه اعمال شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو باید از یکسو نیاز مردم به خودرو و از سوی دیگر حمایت از تولید داخل مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: در حال‌حاضر نیاز به خودرو، در بازار انباشت شده است؛ به گفته وزیر صمت، علاوه بر تولید کنونی خودروسازان، بازار خودرو حداقل به ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر نیز نیاز دارد تا بازار تنظیم شود این در حالی است که خودروسازان داخلی توان تولید این تعداد را ندارند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: نمایندگان مجلس با توجه به مطالبه مردمی، میدان را برای واردات خودرو در اختیار دولت قرار دادند تا دولتمردان بتوانند با نیازسنجی درست آیین‌نامه اجرایی را تدوین و قانون خودرویی مجلس را اجراء کنند. اکبری‌تالارپشتی؛ ادامه داد: هرچند دغدغه مردم در حوزه خودرو، دلیل اصلی ما برای تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو بود اما وکلای مردم در خانه‌ملت نگاهی نیز به ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نیز داشتند زیرا واردات مشوقی برای افزایش کیفیت و استاندارد خودروهای تولیدی خواهد بود. وی با بیان اینکه در حال‌حاضر فقط دو خودروساز بزرگ در کشور فعالیت می‌کنند و به خودروسازان بخش‌خصوصی میدان داده نشده، افزود: دولت به نوعی پدر همه است و باید با یک چشم به همه نگاه کند و امتیاز و فرصت‌های موجود را در اختیار همه قرار دهد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به ضرورت رقابتی کردن خودروسازی در کشور، تصریح کرد: نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم نمی‌پذیرند که خودروهای تولید شده توسط خودروسازان جوابگوی نیاز مردم نباشد، انتقاد و ایرادات بسیاری به آن‌ها وارد باشد و با وجود اینکه این خودروها از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار نباشد، قیمت بالایی نیز داشته باشند، این وضعیت موجب شد که وکلای مردم در خانه‌ملت به موضوع ورود کرده و با هماهنگی سایر قوا واردات مدیریت شده را نهایی کنند. اکبری‌تالارپشتی؛ با بیان اینکه خودروهای تولیدی باید از نظر ایمنی و قیمت مناسب باشند و نظر مردم را تأمین کند، افزود: در شرایطی که دنیا به سمتی رفته که خودروهای تولیدی در هر ۱۰۰ کیلومتر، نیم لیتر بنزین مصرف می‌کند، باید خودروسازان داخلی نیز به این سمت و سو بروند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به تأثیر قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: با این قانون از یکسو بستر تولید خودروهای باکیفیت و ایمن فراهم می‌شود از سوی دیگر زمینه رشد تیراژ تولید خودروسازان ایجاد خواهد شد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه دولت باید با وضع تعرفه، واردات خودرو را مدیریت کند، ادامه داد: دولت می‌تواند واردات هر خودرویی را با تعرفه کنترل کند.