ورود خودرو به بورس کالا، اقدامی مناسب در مسیر ایجاد شفافیت و حذف قیمتگذاری دستوری بود. عرضه شفاف خودرو در بورس کالا خط بطلانی بر لاتاری خودروسازان بود تا علاوه بر شفافیت در قیمتگذاری سازوکار ناقص عرضه و فساد ناشی از آن عیان شود. موضوعی که دلیل اصلی آن به گفته اغلب کارشناسان ناکارآمدی […]
ورود خودرو به بورس کالا، اقدامی مناسب در مسیر ایجاد شفافیت و حذف قیمتگذاری دستوری بود. عرضه شفاف خودرو در بورس کالا خط بطلانی بر لاتاری خودروسازان بود تا علاوه بر شفافیت در قیمتگذاری سازوکار ناقص عرضه و فساد ناشی از آن عیان شود. موضوعی که دلیل اصلی آن به گفته اغلب کارشناسان ناکارآمدی شرکتهای خودرویی کشور شناخته میشود. به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)؛ براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، قرار بود چهارشنبه ۱۸ خرداد، ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در تالار حراج باز این بازار عرضه شوند اما تنها چند دقیقه بیشتر به آغاز حراج باز باقی نمانده بود که بنابر نامه معاون وزارت صمت مبنی بر کنسل شدن عرضه خودرو در بورس کالا، معاملات خودرو در تالار نقرهای تعلیق شد. پیرو این موضوع، مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران در نامهای به شرکتهای کارگزاری اعلام کرد که علیرغم آمادهسازی زیرساختهای لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حملونقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصتوسومین جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق میشود. کارشناس بورس کالای کارگزاری ایساتیس پویا در این خصوص گفت: عرضه خودرو در بورس کالا میتوانست تصمیم بهینهای برای بازارسرمایه و حتی کارخانههای خودروسازی در مسیر حذف قیمتگذاری دستوری باشد؛ این اقدام از خودروهای تقریباً لوکس شروع شد تا حسایست کمتری در این خصوص بهوجود آید. رسول علیمحمدی؛ افزود: با ورود خودرو به بورس، تأثیر ورود کالاها در بازارسرمایه و ایجاد شفافیت به خوبی نمایانگر میشد. عملاً سالهاست تفاوت زیاد قیمت خودرو موسوم به «درب کارخانه» با بازار آزاد محل چالش جدی مصرفکنندگان نهایی است که عملاً عرضه در بورس کالا کمک شایانی به کشف قیمت واقعیتر براساس نظام عرضه و تقاضا میکرد. او تصریح کرد: این اقدام، حرکتی آرام و مناسب در مسیر ایجاد شفافیت و حذف قیمتگذاری دستوری در معاملات خودرو بود. از این طریق کمک زیادی در کوتاه شدن دست مافیای صنعت خودروسازی انجام میگرفت. موضوعی که دلیل اصلی ناکارآمدی شرکتهای خودروسازی کشور در جمع کردن حاشیههای مرتبط با این موضوع به شمار میآید. این کارشناس بورس کالا، تأکید کرد: در این میان نباید تلاشهای بورس کالا و کارگزاریهای عرضهکننده را در به انجام رسیدن عرضه خودرو در بورس نادیده گرفت، اقدامی که حتی در چند دقیقه مانده به آغاز معاملات خودرو در بورس کالا در حال انجام بود. علیمحمدی؛ اظهار کرد: اعتماد، موضوع ارزشمندی است که به سختی به دست میآید. طی مدتی که برای عرضه خودرو در بورس کالا تبلیغات زیادی انجام شد، حدود ۱۰ روز بازار اوراق بهادار، هم تا حدودی تحتتأثیر قرار گرفت در چنین شرایطی لغو یکباره این معاملات در شرایطی که پیشپرداختهای زیادی هم از طرف سرمایهگذاران به کارگزاریها پرداخت شد، اقدام شایستهای نبود و انتظار میرفت اگر مشکلی و نقدی در شیوه این عرضه وجود داشت به راهحل آن فکر میشد تا آنکه صورت مسأله را پاک کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.