سرعت غیرمجاز و مانع شدن بیل‌مکانیکی علت اصلی بروز سانحه ریلی

مدیرعامل راه‌آهن خبر داد سرعت غیرمجاز و مانع شدن بیل‌مکانیکی علت اصلی بروز سانحه ریلی مدیرعامل شرکت راه‌آهن، علت اصلی سانحه قطار مشهد-یزد را مانعی که «بیل‌مکانیکی» در مسیر ایجاد کرده بود و «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران برای عبور از مسیر مسدود شده اعلام کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، میعاد صالحی؛ درباره نتایج اولیه بررسی علت سانحه […]

مدیرعامل راه‌آهن خبر داد

سرعت غیرمجاز و مانع شدن بیل‌مکانیکی علت اصلی بروز سانحه ریلی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن، علت اصلی سانحه قطار مشهد-یزد را مانعی که «بیل‌مکانیکی» در مسیر ایجاد کرده بود و «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران برای عبور از مسیر مسدود شده اعلام کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، میعاد صالحی؛ درباره نتایج اولیه بررسی علت سانحه و نظر فعلی کمیسیون عالی سوانح، گفت: روز گذشته در محل حادثه حاضر شدم و از نزدیک با رئیس کمیسون‌عالی سوانح گفت‌وگو کردم. جمع‌آوری اسناد و بررسی ادامه دارد و قصد داریم زودتر به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. وی افزود: برداشت اولیه را فعلاً اعلام کردیم چرا که اعلام‌نظر قطعی چند روز طول می‌کشد. مدیرعامل راه‌آهن، ادامه داد: در ساعت ۲۴ سه‌شنبه تا ۴:۳۰دقیقه صبح چهارشنبه گذشته به دلیل طوفان شن در این منطقه که منطقه ماسه‌گیری است، پیمانکار بخش‌خصوصی در حال بهسازی مسیر از جمله تعمیرات و تعویض تراورس بود که با توجه به دستورالعمل‌های مربوط به ایمنی تا ۴:۳۰دقیقه صبح عملیات کارگاهی انجام شد و بعد این ساعت پایان کار اعلام و مسدودی خط به پایان رسید. صالحی؛ اضافه کرد: از ساعت ۴:۳۰ دقیقه صبح اعلام می‌شود که خط باز است و قطار مسافری امکان حرکت به سمت مقصد دارد. قبل از این ساعت هم یک دیزل منفرد و قطار باری از این مسیر عبور می‌کند. وی یادآور شد: آنچه که محل سؤال و بررسی است، این موضوع بوده که راننده بیل‌مکانیکی متعلق به پیمانکار بخش‌خصوصی درحالی که ساعت کارگاه پایان یافته به طور کاملاً غیرطبیعی بخشی از بیل یا بوم میکانیکی را روی خط می‌گذارد ‌و در مسیر لوکوموتیو قرار می‌دهد و لوکوموتیو با بخشی از این بوم مواجه می‌شود و شیشه لوکوموتیو شکسته می‌شود. معاون وزیر راه وشهرسازی، گفت: به نظر می‌رسد علت اصلی حادثه «مانعی» بوده که «بیل‌مکانیکی» متعلق به پیمانکار بخش‌خصوصی ایجاد کرده است و «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران برای عبور از این بلاک نیز بر شدت سانحه افزوده است. صالحی؛ گفت: هر بلاک سرعت خاص خود را دارد و سرعت لوکوموتیو در بلاک قبلی درست بود اما در بلاک محل تصادف سرعت لوکوموتیو بیشتر بوده و پس از برخورد با بیل بر شدت حادثه افزوده شده است. وی افزود: از لوکوموتیوران و راننده بیل‌مکانیکی تست هوشیاری گرفته شده است. تست هوشیاری لوکوموتیوران مشکلی نداشت اما تست هوشیاری راننده بیل‌مکانیکی هر دو بار مثبت شد که بازداشت شد، باید مشخص شود به چه علتی وی بوم بیل یا خود بیل را جابخ‌جا کرده آن هم در شرایطی که خط باز بوده است و آن را در مقابل لوکوموتیوران قرار داده است. مدیرعامل راه‌آهن، درباره علت کلی سوانح ریلی هم، گفت: در دهه‌های گذشته به حوزه ریلی توجه نشده و منابع کافی در اختیار این بخش نبوده است و ما میراث‌دار بدهی بسیار زیادی هستیم. بخش قابل‌توجهی از حوزه ریلی در سطح فناوری بسیار پایین قرار دارد که امیدواریم با حمایت رئیس‌جمهور با نفوذ فناوری این حوزه را ارتقاء دهیم. صالحی؛ یادآور شد: مسیر حرکت قطارها به طور کامل بازگشایی شد و عبور مجدد از این مسیر ممکن شد.