مشکل صنعت خودرو مدیریت‌ها و ساختارها است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن تأکید بر اینکه عمده مشکل صنعت خودرو ما در مدیریت‌ها و ساختارهاست؛ خواستار رقابتی شدن این ساختارها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در نخستین همایش ظرفیت‌های همکاری‌ شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو که در محل شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات […]

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن تأکید بر اینکه عمده مشکل صنعت خودرو ما در مدیریت‌ها و ساختارهاست؛ خواستار رقابتی شدن این ساختارها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در نخستین همایش ظرفیت‌های همکاری‌ شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو که در محل شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو افتتاح شد و نمایشگاه آن با حضور ٣٠ معاونت و شرکت دانش‌پایه تابعه آغاز به کار کرد. در ابتدای این مراسم، عزت‌ا… اکبری‌تالارپشتی؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امروز در حوزه‌های مختلف همچون هوافضا، نانو، انرژی هسته‌ای و… قله‌ها فتح می‌شوند اما در صنعت خودرو که چهارچرخ دارد، دارای مشکل هستیم. این مشکل از جانب نیروها و نخبه‌ها نمی‌تواند باشد؛ چرا که حضور نخبه‌ها و دانش در سایر صنایع مورد تأیید است، تصریح کرد: در صنعت خودرو با مشکل مواجه هستیم که قابل قبول نیست. مشکل صنعت خودرو در مدیریت‌ها و ساختارها است. وی ادامه داد: ساختار صنعت بایستی رقابتی شود و مدیران مسؤول احساس مسؤولیت کنند. اینطور نباشد که دولت با سهم کم در خودروسازی، بیشترین دخالت را داشته باشد. البته که رئیسجمهوری، معاون اول ایشان و وزیر صمت نیز این موضوع را قبول دارند. ما صنعت خودرو را باور داریم و می‌خواهیم که شما هم خود را باور داشته باشید. اینکه در کشور ما این حجم از شرکت‌های دانش‌بنیان را داریم اما خودروسازان درگیر مسائل حاشیه‌ای باشند، قابل قبول نیست. صنعت بایستی خود را باور کند و بدرخشد.

ساختار باید رقابتی شود

این مقام مسؤول در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به نقش پراهمیت قطعه‌سازان در همه صنایع، گفت: می‌توان اقدامات مشترک بسیاری انجام داد و از ظرفیت‌های ‌عظیم خودروسازی و قطعه‌سازی استفاده کرد. خودروسازان بایستی قطعه‌سازان را با هر برنامه فعالی که با آن‌ها (خودروسازان) دارند، ارتقاء دهند. اگر قطعه‌سازی قوی داشته باشیم هر چیزی را می‌توان ساخت. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: بایستی از تفکر پوسیده دولتی که مدام در حال توجیه است، فاصله‌ گرفت. بایستی بتوان رضایت مردم را که در حال‌حاضر ناراضی هستند، کسب کرد. رضایت ملت، خط قرمز رهبر معظم انقلاب و نمایندگان آن‌ها در مجلس است. بر این اساس باید طرحی نو اجراء و ساختاری نو برپا کرد. اکبری‌تالارپشتی؛ در پایان تأکید کرد: بایستی از ظرفیت بخش‌خصوصی بهره گرفت و خودروسازان از ظرفیت برون‌سپاری‌ها استفاده کنند؛ لذا خواستار این هستیم که از ظرفیت و توان بخش‌خصوصی استفاده شود و ظرفیت و طرح‌های نو ایجاد کنید؛ ما نیز در مجلس یاری‌گر شما خواهیم بود.

برقی‌سازی خودروها، تولید موتورهای تمام هیبرید و تمام برقی در ایران‌خودرو

در ادامه مراسم افتتاح این همایش، کیانوش پورمجیب؛ قائم مقام ایران‌خودرو و دبیر نخستین همایش ظرفیت‌های همکاری‌ شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو، ضمن اشاره به اینکه برقی‌سازی، انقلاب صنعتی چهارم، تولید خودروهای برقی، خودروهای متصل، خودروهای خودران، طراحی مگاپلتفرم‌ها و… از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در آینده صنعت خودروی جهان و ایران دنبال می‌شود، گفت: هر چه بیشتر پیش می‌رویم، حاکمیت نرم‌افزارها در صنایع بیشتر می‌شود و این نشان می‌دهد که به حضور دانش‌بنیان بیشتر نیاز است. از همینروی رویکرد صنایع استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌هاست. وی اعلام کرد: توسعه موتور سه سیلندر ملی در حال پیگیری است و سال آینده نخستین محصولات ایران‌خودرو مجهز به این موتورها تولید خواهد شد. ایران‌خودرو تولید موتورهای تمام هیبرید و تمام برقی را نیز در برنامه دارد. ضمن اینکه موتورهای میکروهیبرید از سال ۱۴۰۲ در ایران‌خودرو تولید خواهد شد که کاهش مصرف سوخت حداقل۱۰ درصد را به دنبال خواهد داشت. پورمجیب؛ اظهار کرد: در نخستین‌ همایش ظرفیت‌های همکاری‌ شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو ۲۶۰ نیاز فناورانه گروه صنعتی ایران‌خودرو (٣٠ معاونت و شرکت دانش‌پایه تابعه) احصا شده و در نمایشگاه به‌طور کلی عرضه می‌شود.