یک سال گذشت؛ بالاخره استارت‌آپ‌ها به بورس وارد شدند

با پیگیری وزرای ارتباطات، اقتصاد و معاون علمی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بورس، عرضه اولیه سهام شرکت استارت‌آپی در هفته جاری در بازارسرمایه انجام می‌شود. در حالی که سال‌هاست زمزمه‌هایی مبنی بر حضور استارت‌آپ‌ها در بورس از گوشه و کنار شنیده می‌شود در سال‌های اخیر این اتفاق بیش از گذشته توجه‌ها را به خود جلب […]

با پیگیری وزرای ارتباطات، اقتصاد و معاون علمی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بورس، عرضه اولیه سهام شرکت استارت‌آپی در هفته جاری در بازارسرمایه انجام می‌شود. در حالی که سال‌هاست زمزمه‌هایی مبنی بر حضور استارت‌آپ‌ها در بورس از گوشه و کنار شنیده می‌شود در سال‌های اخیر این اتفاق بیش از گذشته توجه‌ها را به خود جلب کرد. در اواخر خرداد سال ۱۴۰۰ رئیس سابق سازمان بورس اعلام کرد، در این سازمان به دنبال ورود پنج استارت‌آپ به بورس بودند، اما موانعی که عمدتاً از بیرون تحمیل شده‌اند از به نتیجه رسیدن این موضوع، جلوگیری کرد. محمدعلی دهقان‌دهنوی؛ رئیس سابق سازمان بورس، در مورد چرایی عدم ورود استارت‌آپ‌ها به بورس گفته بود: «هدف ما این بوده که پنج استارت‌آپ را وارد بورس کنیم اما این اقدام با موانع زیادی همراه است که از بیرون تحمیل شده که اگر این موانع برطرف نشود آسیب‌هایی را به استارت‌آپ‌ها وارد می‌کند.» بسیاری از کارشناسان درخصوص ورود استارت‌آپ‌ها به بورس نظرات متفاوتی ارایه دادند. در حالی که موافقان دلایلی چون نیاز استارت‌آپ‌ها به تجربه‌ راه‌های جدید تأمین سرمایه و بهره‌مندی از معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی را دلایل مهمی برای ورود استارت‌آپ‌ها به بورس عنوان می‌کنند. مخالفان این موضوع؛ ایراد در صورت‌های مالی حسابداری و ضعف در حاکمیت شرکتی، و ابهاماتی از این دست را دلایل پررنگ و قابل‌توجهی می‌دانند. ماهیت استارت‌آپ‌ها را می‌توان اینگونه عنوان کرد که بیشتر این شرکت‌ها به‌دنبال رشد هستند، بدین ترتیب قاعدتاً میتوان پیش‌بینی کرد که در این زمینه سودآوری را فدای رشد کنند؛ بر این اساس زیان‌ده بودن استارت‌آپ‌ها اساسا پدیده‌ عجیب و نامتعارفی نیست و کاملاً امکان‌پذیر است. البته این به هیچ عنوان به این معنی نیست که قدرت سودآوری ندارند و یا جریان نقد برای سهامدارانشان تولید نمی‌کنند. از نظر بسیاری از کارشناسان حوزه استارت‌آپ و همچنین درکنار آنها کارشناسان بازارسرمایه برخی شرکت‌های استارت‌آپی ایرانی که در حال‌حاضر به حجم بازار گسترده‌ و تعداد کاربران بالایی دست یافته‌اند، با اینکه در بازارسرمایه کشور حضور ندارند، اما عملکرد مشابه و حتی بهتر از همتایان خود در بورس دارند. اکنون که مشخص شده بهترین راه بالغ شدن اکوسیستم استارت‌آپی کشور، راه یافتن استارت‌آپ‌ها به بازارسرمایه است، با آغاز رویکردی حمایتی از سوی چند وزارتخانه در دولت جدید، خبرها حاکی از رخ دادن اتفاقات مثبت است. در همین راستا مهدی سالم؛ مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات، در توئیتی عنوان کرد: «با پیگیری وزرای ارتباطات، اقتصاد و معاون علمی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بورس، عرضه اولیه سهام شرکت تپسی روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد در بازارسرمایه انجام می‌شود و وعده ورود استارت‌آپ‌ها به بازارسرمایه عملی می‌شود و یک گام مهم دیگر در حوزه پیشرفت اقتصاد دیجیتال برداشته خواهد شد.» درحال‌حاضر اکوسیستم استارت‌آپی ایران که بیشتر در شرایط متقاعدسازی صاحبان سرمایه و حضور در عرضه‌های اولیه بازارسرمایه است، کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران هر کدام حداقل یک یا چندین یونیکورن در این حوزه را دارا هستند و سودای فتح بازار کشورهای دیگر را در سر می‌پرورانند. یونیکورن به شرکت‌های استارت‌آپی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار گفته می‌شود. بدین ترتیب شاید بزرگ‌ترین امید این روزهای اکوسیستم استارت‌آپی ایران برای فتح موقعیت‌های بهتر و رشد بیشتر، ورود به فرابورس و در پی آن وارد شدن به بازارسرمایه کشور و هر چه زودتر عرضه عمومی باشد.