موتورسیکلتها در برخی معابر شهر تهران، بهخصوص در محدوده مرکزی پایتخت، معابر را تصرف کردند بهگونهای که نه خط ویژه و نه تعداد زیاد عابران پیاده و خودروهای سواری مانعی بر تردد سریع آنها نمی شود، بارها تعدد موتورسیکلتها و نحوه رانندگی کردن آنها در خیابانها، داد رانندگان سایر خودروها را در آورده است، بهگونهای […]
موتورسیکلتها در برخی معابر شهر تهران، بهخصوص در محدوده مرکزی پایتخت، معابر را تصرف کردند بهگونهای که نه خط ویژه و نه تعداد زیاد عابران پیاده و خودروهای سواری مانعی بر تردد سریع آنها نمی شود، بارها تعدد موتورسیکلتها و نحوه رانندگی کردن آنها در خیابانها، داد رانندگان سایر خودروها را در آورده است، بهگونهای که مسؤولان را بر آن داشت که به جای برگزاری طرحهای مقطعی برخورد و انضباط بخشی، راهحلی اساسیتر برای این واقعیت امروز شهرمان پیدا کنند. به گزارش از ایسنا، فروردین ماه سالجاری بود که حجتالاسلام آقامیری؛ رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، پیشنهاد داد که به منظور ساماندهی تردد موتور سیکلتسواران یک مسیر اختصاصی برای آنها در نظر گرفته شود. وی با اعلام اینکه حدود چهارمیلیون موتورسیکلت در تهران وجود دارد که برای امرار معاش و یا تردد از آن استفاده میشود، گفته بود: تردد موتورسیکلتسواران موجب ناهنجاریهای رفتاری و ترافیکی شده و لازم است که مقرراتی در راستای سهولت تردد و افزایش امنیت آنها با هدف کاهش تصادفات و فوت راکبان آنها ایجاد شود. این عضو شورای شهر تهران، با بیان اینکه سیاست ایجاد مسیر تردد موتورسیکلتسواران در پیش گرفته شده، افزوده بود: تجارب سایر کشورها در ساماندهی موتورسیکلتها با ایجاد مسیر تردد نشان از موفقیت دارد، لذا اختصاص بخشی از سطح عرض معابر بدون جداکننده فیزیکی و تنها با رنگ و علامت خاص به عرض یک متر و ۲۰ سانتی متر پیشنهاد میشود و از صاحب نظران میخواهم که نظرات و پیشنهادات خود را تا آخر فروردین به کمیته عمران شورای شهر ارائه کنند. بنابراین گزارش، از آن زمان شهرداری تهران و پلیس واکنشی به این پیشنهاد نداشتند تا اینکه معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که راهاندازی خط ویژه تردد موتورسیکلتها با توجه به تجربه موفق سایر کشورها، بسیار جدی است. مجتبی شفیعی؛ در مورد ایجاد مسیر تردد ویژه برای موتورسیکلتسواران، میگوید: ما نباید صورت مسأله موتورسیکلتها را پاک کنیم، چراکه موتورسیکلت در جامعه ما یک واقعیت است و تعداد آن نیز به هر دلیلی اعم از اقتصادی و غیراقتصادی هر روز بیشتر میشود. وی با بیان اینکه پلیس اعلام کرده که حدود سه الی چهار میلیون موتورسیکلت در تهران براساس شمارهگذاری که انجام شده، فعال هستند، میافزاید: حتی اگر تعداد موتورسیکلتها در تهران عددی زیر یک میلیون در نظر بگیریم، باز هم با عدد بزرگی مواجه میشویم که در معابر تهران تردد میکنند و نمیتوانیم این انبوه موتورسیکلتها و راکبان آنها را نادیده بگیریم و برایشان هیچ برنامه مشخصی نداشته باشیم. شفیعی؛ با اشاره به طرح ساماندهی موتورسیکلتهای پایتخت که کلیات آن در شورای ترافیک تهران با حضور دستگاههای مختلف همچون پلیس، تصویب شد، میگوید: در این طرح به ساماندهی رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران توجه شده که البته علاوه بر مباحث قانونگرایی که نیاز به فرهنگسازی دارد ،ما با موضوعاتی در مورد پلاک و هویت موتورسیکلت نیز مواجه هستیم که باید این مشکلات نیز رفع شود و برای هر سازمان تکالیفی در نظر گرفته شده است که علاوه بر مصوبه شورای ترافیک، در قرارگاه حمل ونقل نیز به مسأله ساماندهی موتورسیکلتها تأکید شده است. معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران، میافزاید: یکی از مصوبات این طرح، ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در برخی نقاط خاص است که در حال امکانسنجی معابر هستیم و باید در ابتدا این طرح به صورت آزمایشی در بخشی از شبکه حملونقل اجرایی خواهد شود که براین اساس با هدف ایمن سازی، تفکیک حرکت موتورسیکلت از خودرو ایجاد میشود که این طرح در بسیاری از کشورهایی که تعداد موتورسیکلتها در آن بالا است، اجراء شده و موفق بوده و انضباط بهتری در شهر ایجاد شده است. وی تأکید میکند: در حالحاضر در حال مطالعه برای امکانسنجی معابر پایتخت هستیم تا ببینیم این طرح یعنی ایجاد خط ویژه برای تردد موتورسیکلتها در کدام قسمت شهر ایجاد شود و بعد از آن این طرح یعنی ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسیکلتها مدتی اجرا خواهد شد و در صورت موفقیتآمیز بودن،تسری مییاید اما در حالحاضر در حال مطالعه اجرای طرح هستیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.