دارو گران نمی‌شود!

                حرف‌های خودی و بی‌خودی دارو گران نمی‌شود! بهمن و اسفندماه سال گذشته بود که قیمت دارو یکدفعه گران شد و آفتاب عید نزده، تورم دارو حسابی برای خودش در حال جولان بود ، اما مسؤولان بودج‌ ای و مجلسی و درمانی، از همان ابتدای سال و با فواصل چند روز یکبار و به‌صورت امدادی! […]

                حرف‌های خودی و بی‌خودی

دارو گران نمی‌شود!

بهمن و اسفندماه سال گذشته بود که قیمت دارو یکدفعه گران شد و آفتاب عید نزده، تورم دارو حسابی برای خودش در حال جولان بود ، اما مسؤولان بودج‌ ای و مجلسی و درمانی، از همان ابتدای سال و با فواصل چند روز یکبار و به‌صورت امدادی! اعلام می‌کردند که مردم نگران نباشند قیمت دارو امسال که گران نمی‌شود بماند، همین گرانی آخر سال هم باید برگردد به شهریور ۱۴۰۰ و همه سازوکار و برنامه‌ها پیش‌بینی شده است و خیالتان تخت که جناب حضرت بیمه‌ها مثل شیر در وسط میدان هستند و هر افزایش قیمتی که از روی ناچاری باشد را پوشش می‌دهند و نمی‌گذارند مردم داروی گران بخرند.

فی‌الحال و بعد از گذشت حدود سه ماه، دارو همچنان روبه گرانی است و اگر نگوییم لحظه‌ای دَم به ساعتی، ولی به‌صورت هفتگی و ماهیانه قیمتش شامل فربه‌گی مضاعف می‌شود و تمامی حرف‌ها و سازوکارها ظاهراً بیشتر برای دلخوشی مردم بوده تا اجراء و برداشتن باری از دوش خلق‌ا…!

البته همین الان هم که از مسؤولین سؤال کنید (اگر خودشان پیش‌قدم نشوند) همچنان حرفشان یکی است و همچین سفت و محکم هرگونه افزایش قیمت دارو را رد کرده و وعده سرخرمن بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ را با هیجان و افتخار بازگو می‌کنند.

جالب است که این وسط با داروهای سوپرمارکتی و آنهایی که بدون نسخه قابل فروش است، مانند بچه سرراهی برخورد کرده و این اقلام که در پَرش قیمتی، عرش را هم رد کرده‌اند، هیچ مسؤول و مربوطی این ترکیدگی قیمت را گردن نگرفته و به حساب نمی‌آورد، انگار نه انگار که بخش مهمی از مصرف داروها، همین داروهای بدون نسخه است!

بحث ویتأمین و مکمل‌ها هم نقلش نگفتنی است، باز رحمت به آن داروهای OTC ، اگر آنها سر راهی حساب می‌شوند، عزیزان برنامه‌ریز و مدیران محترم با مکمل‌ها و ویتأمین‌ها که از اتفاق با این اوضاع و احوال جولان ویروس‌ها و ضعف تغذیه در جامعه، مصرفش واجب شده است، مانند دشمن خونی برخورد می‌کنند و ظاهراً همین که اجازه فروش آنها در داروخانه داده می‌شود، خلق‌ا… باید کلاهشان را به هوا بیندازند و هورا بکشند! 

شرایط جوری شده است که حتی با بیمه سلامت و تأمین‌اجتماعی، هزینه دارو و درمان به قاعده یک عمل جراحی در چند سال پیش مطابقت می‌کند و عملاً وقتی بیمار می‌شوی و کار به دکتر و دوا می‌کشد، اگر بیماری تو را از پا نیندازد، هزینه ویزیت پزشک و خدمات درمانی و دارو، قطع به یقین، کمرت را خواهد شکست!

وقتی می‌بینیم برخی پزشکان و کارخانجات داروسازی با آن حق ویزیت و حق‌العمل‌های هنگفت و ایضاً فروش و درآمدهای کهکشانی، همچنان می‌نالند و به دنبال افزایش قیمت تعرفه‌ها و داروها هستند و هزار و یک دلیل درست و غلط و بی‌ربط و با ربط برای توجیح افزایش قیمت‌ها ردیف می‌کنند، آنقدرها دلمان نمی‌سوزد و پیش خودمان می‌گوییم بالاخره آدمیزاد است و از پول خوشش می‌آید و حالا که اوضاع به هم ریخته و شیر تو شیر و گل‌آلود است، برخی دوست دارند ماهی درشت صید کنند، درست است که ناصواب است ولی برآنها حرجی نیست، قانون و نظارت و قاعده باید برقرار باشد که برقرار نیست!

اما وقتی می‌بینیم مسؤولین اجرایی و بهداشت و درمان و بودجه‌ای، فرسنگ‌ها با واقعیت قیمت‌ها در کف بازار و اوضاع و احوال زار و نزار خلق‌ا… فاصله دارند (به‌ظاهر و یا به‌واقعش را نمی‌دانیم) و مرغ گران نشدن قیمت‌هایشان همچنان یک پا دارد، انگار آب سردی رویمان می‌ریزند و دلمان می‌خواهد سر مبارک را به یک جای سفت و محکمی فی‌المثل روی چون سنگ پای برخی‌ها بکوبیم و در جوار رحمت حق آرام بگیریم!

                          هوشنگ‌خان