افزایش ترانزیت و تعدیل تعرفه‌های جاده‌ای بین کشورهای عضو تراسیکا

وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد؛ افزایش ترانزیت و تعدیل تعرفه‌های جاده‌ای بین کشورهای عضو تراسیکا وزیر راه‌وشهرسازی، در دیدار با دبیر کل کمیسیون کریدورهای اروپا، قفقاز و آسیا(تراسیکا) ضمن تأکید بر برنامه ایران برای گسترش همکاری‌های حمل‌و نقلی با کشورهای منطقه، بر موافقت ایران با افزایش حجم ترانزیت و تعدیل تعرفه‌های حمل‌ونقل تأکید کرد. به گزارش […]

وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد؛

افزایش ترانزیت و تعدیل تعرفه‌های جاده‌ای بین کشورهای عضو تراسیکا

وزیر راه‌وشهرسازی، در دیدار با دبیر کل کمیسیون کریدورهای اروپا، قفقاز و آسیا(تراسیکا) ضمن تأکید بر برنامه ایران برای گسترش همکاری‌های حمل‌و نقلی با کشورهای منطقه، بر موافقت ایران با افزایش حجم ترانزیت و تعدیل تعرفه‌های حمل‌ونقل تأکید کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، رستم قاسمی؛ گفت: کشورهای عضو توافقنامه تراسیکا دارای ظرفیت‌های خاصی هستند که هرکدام ویژگی‌ها و ژئوپلتیک خود را دارند. این نقش‌ها اعم از حمل‌ونقل دریایی و زمینی می‌تواند در کنار هم و در تعامل با یکدیگر موضوع حمل‌ونقل منطقه‌ای را تسهیل کند. وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای عضو تراسیکا ویژگی‌های خاص خود را در کریدور شمال-جنوب، کریدور شرق- غرب و همچنین در بخش دریایی در آب‌های مازندران و آب‌های جنوب کشور دارد. عضو کابینه دولت سیزدهم، با اشاره به اینکه ایران در موقعیت مناسب جغرافیایی از مسیر بین‌الدٌولی اروپا، قفقاز و آسیا (تراسیکا) واقع است، توضیح داد: در بسیاری از مسیرهای کریدوری حمل‌ونقل ریلی برقرار است و این ابزارها و امکاناتی است که در حوزه ترانزیت نقش‌آفرین هستند. قاسمی؛ تأکید کرد: این روحیه در ایران وجود دارد تا همکاری‌های لازم را در جمع کشورهای منطقه‌ای تراسیکا داشته باشد و هیچ محدودیتی برای همکاری‌های ترانزیتی چه در بخش دریایی و چه در بخش زمینی وجود ندارد. وی گفت: همچنین درخصوص همکاری‌های حمل‌ونقلی همچنان که بین ایران و ترکیه ویزا وجود ندارد، این آمادگی وجود دارد تا برای سایر کشورهای عضو نیز این مورد تسهیل شود. رستم قاسمی؛ با تأکید بر اینکه در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای، ایران همواره پیشتاز بوده، گفت: جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورهای همسایه در حوزه‌های حمل‌ونقلی افزایش راندمان داشته است. وی ضمن موافقت ضمنی با برخی از پیشنهادهای مطرح شده، اعلام کرد: عبور از مسیر تزانزیتی ایران مسیر خوب و امنی است و همچنین درخصوص متعادل کردن تعرفه‌های حمل‌ونقلی چنانچه عادلانه باشد آن را قبول داریم و می‌پذیریم. وزیر راه‌وشهرسازی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای منطقه آمادگی دارد تا هم در افزایش حجم ترانزیت و هم تعدیل تعرفه‌ها اقدام کند و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه حمل‌ونقل از برنامه‌های ایران است. در این دیدار همچنین آست‌ آصف‌بایف؛ دبیرکل تراسیکا، گفت: ارتباط بین شمال و جنوب ایران و بهره‌مندی از این مسیر ترانزیتی برای کشورهای عضو تراسیکا بسیار حائزاهمیت است. دبیرکل تراسیکا، افزود: هم‌اکنون عبور مسیر ترانزیتی از کریدور شرق-‌غرب و از مسیر ایران مورد تأکید قزاقزستان است و درصدد هستیم تا از ظرفیت‌های ترانزیت ایران در این مسیر بهره ببریم که در این خصوص با شرکت‌های قزاقزستان درخصوص حمل‌بار از این مسیر ترانزیتی رایزنی شده است. وی حل مسائل مربوط به ویزا برای رانندگان حمل بار در این مسیر ترانزیتی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: امیدواریم با حمایت جمهوری اسلامی ایران امضای موافقت‌نامه‌های بین دو کشور تثبت شود. اینکار سبب می‌شود تا از ظرفیت‌های حمل‌ونقلی ایران به نحو شایسته بهره ببریم. دبیرکل تراسیکا، استقرار یک خط کشتی فیدری در بنادر شمالی ایران را مسأله مهم دیگر قزاقزستان عنوان کرد و بر تعدیل و مناسب‌سازی تعرفه‌های عبوری از بنادر شمالی به بنادر جنوبی و حمل بارهای از این مسیر تأکید کرد. گفتنی است؛ تراسیکا کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی است که کشورهای اروپا، قفقاز و آسیا را به هم متصل می‌کند و ۱۳ کشور از جمله ایران به عنوان امضاکنندگان اصلی آن هستند. ایران از سال ۲۰۰۹ به عضویت این کمیسیون بین دولتی درآمده است و به عنوان شاخه جنوبی آن قلمداد می‌شود.