مدیریت پیمان یا Management Contracting روشی است که در آن کارفرما یک شخص یا شرکت را بهعنوان مدیر اجرای پروژه انتخاب میکند. به گزارش مناقصهمزایده، برای انجام این کار لازم است قراردادی با عنوان «مدیریت پیمان» میان کارفرما و مجری بسته شود. وجود قرارداد مدیریت پیمان باعث میشود که پروژه به صورت کاملاً حرفهای […]
مدیریت پیمان یا Management Contracting روشی است که در آن کارفرما یک شخص یا شرکت را بهعنوان مدیر اجرای پروژه انتخاب میکند. به گزارش مناقصهمزایده، برای انجام این کار لازم است قراردادی با عنوان «مدیریت پیمان» میان کارفرما و مجری بسته شود. وجود قرارداد مدیریت پیمان باعث میشود که پروژه به صورت کاملاً حرفهای و در زمان کوتاهتری پیش برود.
مدیریت پیمان چیست؟
در مدیریت پیمان کارفرما تبدیل به سرمایهگذار و مالک پروژه میشود و مدیریت پروژه و نحوه انجام آن برعهده فرد یا شرکتی است که با او قرارداد مدیریت پیمان عقد شده است. با وجود این قرارداد مدیر پیمان باید بر مسائل فنی، اجرایی، مالی و اداری نظارت و رسیدگی داشته باشد. اما چون ممکن است این مدیر به مسائل مربوط ساختوساز و موارد خاص آشنایی نداشته باشد؛ مالک پروژه معمولاً یک یا چند مشاور را به پروژه معرفی میکند. مسائل مالی در قراردادهای مدیریت پیمان به این صورت است که پیمانکار درصدی از هزینههای پروژه را بهعنوان دستمزد دریافت میکند. در زمان نگارش متن قرارداد مدیریت پیمان، کارفرما و مدیر بر سر هزینهها (مواد و اجرا و مصالح) و درصد مدیر پیمان توافق میکنند. سرمایهگذار هیچ هزینهای بابت حضور یا مدیریت پرداخت نمیکند.
مدیر پیمان باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
مدیر پیمان نقش بسیار حساسی در نحوه اجرای پروژه دارد. تصمیمات مدیر مستقیماً در نتیجه نهایی تأثیرگذار است. به همین دلیل خصوصیات و ویژگیهای شخص مدیر برای عقد قرارداد مدیریت پیمان مهم است. بهتر است این شخص دارای ویژگیهای زیر باشد:
آشنا به مسائل مدیریت پروژه
دارای روحیه مدیریت و کار گروهی
توانایی برقراری ارتباط و همکاری با بخشهای مختلف پروژه و مالک
دارای قدرت تصمیمگیری و آنالیز شرایط
مهارت در یافتن مشکلات و نقاط ضعف پروژه و حل آنها
آشنا به مسائل اقتصادی پروژه و امور مالی
داشتن تجربه کافی در حوزه فعالیت
توانایی استخدام و گزینش افراد مناسب
مزایای قرارداد مدیریت پیمان چیست؟
عقد قرارداد مدیریت پیمان سرعت و کیفیت پروژهها را بالا میبرد و در مجموع به نفع سرمایهگذار خواهد بود. بهتر است که مدیر از ابتدای فاز طراحی پروژه به تیم اضافه شود تا دقیقاً در جریان مسائل قرار گیرد. بااینحال برخی اوقات مدیر پیمان از اواسط اجرای پروژه یا زمان بروز مشکلات به سیستم اضافه میشود. در این شرایط وظایف مدیر بیشتر و کسب نتیجه مطلوب سختتر خواهد بود. از جمله مزایای قرارداد مدیریت پیمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– در صورت حضور بهموقع و از ابتدای فاز طراحی، تجربیات مدیر با طراحی مسائل ادغام شده و حصول نتیجه را راحتتر و من هزینهتر میسازد.
– مدیر پیمان عامل هماهنگی میان بخشهای مختلف پروژه و مدیران است.
– مدیر پیمان با عقد قرارداد تعهد میدهد که رضایت کارفرما را در اجرای پروژه جلب کند، این موضوع میتواند مقدمه همکاری بیشتر با درک متقابل باشد.
– مسؤولیت تمام موضوعات و مشکلات پروژه برعهده مدیر پیمان است و کارفرما از صرف وقت برای این مسائل آزاد است.
– تعیین تمام اوقات اعم از شروع، زمان اجراء و خاتمه طرح برعهده مدیر پیمان است لذا وی سعی میکند با توجه به هزینهها در کمترین زمان ممکن عملیات را با بهترین نتیجه به اتمام برساند.
– نظارت در این پروژهها برعهده مدیر پیمان است. لذا به نظارت مهندسین مشاور یا دیگر افراد نیازی نیست.
باتوجهبه اینکه دستمزد مدیر پیمان براساس مجموع هزینههای پروژه تعیین میشود، این دستمزد در تمام طول پروژه (هرچند سال که طول بکشد) ثابت است.
انواع قراردادهای مدیریت پیمان
قراردادهای مدیریت پیمان انواع گوناگونی دارند، شامل:
– پیمان طرح و اجراء
– پیمان امانی
– پیمان دستمزدی
– پیمان کلید در دست
– پیمان فاینانس
– پیمان با تعیین پیمانکار عمومی
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.