برجام سایه جنگ را از سر کشور برداشت

    دستیار ویژه رییس‌جمهور با بیان این‌که مصلحت کشور، منافع ملی و حیات سیاسی اصلاح‌طلبان، در حمایت از روحانی است، گفت: بی‌تردید مصلحت هیچ‌کس در عبور از روحانی نیست. اصلاح‌طلبان باید همانند سال ۹۲ از روحانی حمایت کنند و چاره‌ای جز این ندارند.حجت‌الاسلام علی یونسی در گفت‌وگویی با فارس شرکت کرده که بخش‌هایی از […]

    دستیار ویژه رییس‌جمهور با بیان این‌که مصلحت کشور، منافع ملی و حیات سیاسی اصلاح‌طلبان، در حمایت از روحانی است، گفت: بی‌تردید مصلحت هیچ‌کس در عبور از روحانی نیست. اصلاح‌طلبان باید همانند سال ۹۲ از روحانی حمایت کنند و چاره‌ای جز این ندارند.حجت‌الاسلام علی یونسی در گفت‌وگویی با فارس شرکت کرده که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید.

* آیا شما عربستان را نماینده آمریکا و اسرائیل در منطقه برای جنگ‌های نیابتی می‌دانید؟

بله! عربستان است که امروزه در سوریه و یمن و عراق، گروه‌های تروریستی را فعال کرده و امنیت ملی این کشور را با تهدید روبه‌رو ساخته است. ایجاد این ناامنی البته درگذشته غیرمستقیم صورت می‌گرفت و سعودی‌‌ها در گذشته در مناطقی که تروریست فعالیت داشتند غیرمستقیم کمک‌های لازم مالی و تسهیلاتی را در اختیار این گروه‌ها قرار می‌داد. برخی کشور‌ها هم‌‌پیمان سعودی در منطقه نیز در پیروی از این سیاست، گروه‌های تروریستی را تسلیح می‌کرده و می‌کنند.

* با این توضیح، استفاده روسیه از پایگاه‌های نظامی همدان برای مقابله با تروریست‌های داعش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من این همکاری نظامی که برای مقابله با تهدید تروریسم انجام می‌شود را مهم و استراتژیک و لازم می‌دانم. علی‌رغم آن‌که عده‌ای به این حرکت اعتراض داشته و عده‌ای هم آن را توجیه کردند. من مدافع سرسخت این همکاری هستم و اطمینان دارم، حرکت، حرکتی درست و صحیح بوده است. همکاری نظامی و امنیتی با یک قدرت بزرگ جهانی، برای مقابله با تهدید و تأمین امنیت ملی و منطقه‌ای و منافع مشترک و امنیت مشترک، مقابله با آن‌ها علیه دشمن مشترک، اقدامی عقلایی است و نباید ترسی از همکاری با یک ابرقدرت داشت.

* یعنی شما بر این اعتقادید که ایران امروز، دیگر آن ایران دوران قاجار نیست که از همکاری با قدرت‌‌ها هراسی داشته باشد؟

بله! قطعاً همینگونه است. ما امروز نه در داخل از کودتا یا امنیت داخلی خود هراس داریم، نه از حمله بیرونی و نه این‌که نگران قرار گرفتن در کنار یک قدرت جهانی برای مقابله با یک تهدید هستیم. البته کسانی هستند که همانند دوران گذشته تاریخی، از این‌که ما در کنار روسیه قرار بگیریم، می‌ترسند. اما ما نباید بترسیم. روسیه دیگر آن روسیه تزاری و شوروی گذشته نیست.

* آیا فکر نمی‌کنید دولت در مقابل عربستان موضع انفعالی اتخاذ کرده است؟

اولویت اصلی دولت، حل مسأله و خصومت هسته‌ای و برقراری برجام بود و البته در جای خود، کار بسیار بزرگی، از جهات گوناگون اقتصادی، فرهنگی و نظامی و امنیتی بود. مهم‌ترین اثر برجام دفع خطرات احتمالی جنگ بود که سایه شوم جنگ را از سر کشور برداشت. چرا که تندروهای آمریکایی که زیر نفوذ اسرائیل عمل می‌کنند و رقبای منطقه‌ای ما مانند سعودی‌ به دنبال این بودند که به بهانه مسأله هسته‌ای، شرایط را آن‌قدر برای ما تنگ و پرهزینه کنند تا بهانه‌ای برای حمله به ایران فراهم شود.

دولت نیز متمرکز بر روی این مسأله شد و در این جهت موفقیت‌های بزرگی به‌دست آورد که برجام قله این موفقیت بود. البته لازم است دستگاه دیپلماسی به‌عنوان یک اولویت دومی به سیاست‌های منطقه‌ای با جدیت بیش‌تری بپردازد و تلاش دولت باید در سایر بخش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم بیش‌تر باشد و بی‌شک دست‌اندرکاران دیپلماسی کشور در صدد تحقق این امر هستند.

همانطور که دستگاه دیپلماسی در مسأله کودتای ترکیه هوشمندانه و خوب و سریع عمل کرد. یادمان نرود که دولت زودتر از همه کشورها، با دوراندیشی، از دولت قانونی ترکیه حمایت کرده و کودتای نظامی در این کشور را محکوم کرد. و امیدوارم که در جاهای دیگر نیز به همین‌گونه عمل کند.

* شما مهم‌ترین دستاورد برجام را رفع سایه جنگ از کشور عنوان کردید؛ این در حالی است که رییس‌جمهور هدف از مذاکره و توافق را چرخیدن چرخ زندگی مردم به همراه چرخیدن سانتریفیوژ‌ها عنوان کرده بودند و این‌که وضعیت اقتصادی بهبود یابد، آیا اینگونه شده است؟

روحانی در همان ابتدای کار گفت که انگیزه و هدف اصلی دولت تدبیر و امید از مذاکرات این بوده که ضمن رفع تشنج‌ها و اختلاف ایران با برخی قدرت‌ها و حفظ حقوق قانونی، هم چرخ اقتصاد مردم بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژ ها.

* یعنی وضعیت امروز اقتصاد کشور بدین‌گونه است که هم چرخ اقتصاد می‌چرخد و هم چرخ سانتریفیوژ؟

بله! ما می‌گوییم که وضعیت امروز اینگونه است. مسیری که در گذشته می‌رفتیم قطعاً به بن‌بست و به تعطیلی مطلق کشور می‌رسید اما تلاش‌های دولت کنونی در مسیر حل مشکلات، بازکردن گره‌ها و هموارکردن راه برای توسعه و رونق اقتصادی و چرخیدن چرخ دوباره کارخانه‌ها و فعالیت دوباره آنان است.

ما می‌گوییم تحریمی که ۱۲ سال بر اقتصاد و امنیت کشور سایه افکنده بود، زمان ۶ ماه و یک سال برای خروج از آن شرایط به خصوص با کارشکنی‌هایی که بعضی دولت‌‌ها انجام می‌دهند کافی نیست. تندروهای آمریکا، اسرائیل و سعودی‌‌ها به هیچ وجه تمایلی به حل مشکلات ایران و قرار گرفتن کشور در مسیر تعامل با دنیا و حضور فعال در تجارت جهانی ندارند.

* آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ عبور از روحانی را عملی می‌کنند؟

مصلحت کشور، منافع ملی و حیات سیاسی اصلاح‌طلبان، در حمایت از روحانی است و بی‌تردید مصلحت هیچکس در عبور از روحانی نیست. اصلاح‌طلبان به همان دلیلی که در سال ۹۲ آمدند و از نامزدی روحانی حمایت کردند حال هم باید بیایند و حمایت کنند و قاعدتاً چاره‌ای جز این ندارند. برای این‌که هیچ گزینه‌ای برای این شرایط به غیر از شخصیت معتدل و بصیری چون آقای روحانی وجود ندارد.

روحانی به عنوان اصولگرای معتدل، رفتاری عقلانی، منافع ملی محور و امنیت محور دارد. برای اصلاح‌طلبان در این دوره روحانی بهترین گزینه است ممکن است لایحه‌های پایین اصلاح‌طلب این را نپسندند اما عقلای اصلاح‌طلب این را خوب می‌دانند که باید از رییس دولتی که آستانه تحملش نسبت به حوادث و واقعیت‌های کشور و جامعه بالاست، حمایت کنند.

* مواضع اخیر اصلاح‌طلبان در قبال عبور از روحانی و این‌که باید وی به اصلاح‌طلبان امتیاز بیش‌تری بدهد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من عضو هیچ جناح و جریان سیاسی رسمی و غیررسمی نیستم اما با بسیاری از آنان ارتباط دارم. مواقعی، برخی اختلاف نظرات به سلایق متفاوت داخلی احزاب و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی بازمی‌گردد. اصلاح‌طلبان نیز مانند دیگر جریان‌های سیاسی کشور، یک طیف هستند. طیفی از نیروهای معتدل تا نیروهای تندتر. برخی اظهار عقیده‌های متفاوت هم در این طیف سیاسی، از همین طیفی بودن آن ناشی می‌شود و امری طبیعی است.

در گذشته شما سخنانی درباره کشور عراق داشتید که با حاشیه‌های زیادی همراه بود، معتقد بودید که رسانه‌ها آن را به خوبی منعکس نکرده‌اند. در این باره توضیحی دارید؟

یونسی: در آن قضیه متأسفانه برخی در داخل بهانه به دست خارجی‌‌ها دادند و آن‌ها برداشت اشتباه کردند و باعث نگرانی شد. نکاتی به ما نسبت دادند که هیچ کودکی هم آن سخنان را نمی‌گوید. من در دفاع از حاکمیت مردم عراق و دولت عراق سخن گفتم که ما باید از مردم عراق. در مقابل داعش و تجاوزهایی که به آنان می‌شود دفاع کنیم چراکه منافع مردم عراق و ایران در خیلی موارد یکی است و همپوشانی دارد.

قابل انکار نیست که ما منافع مشترک فرهنگی فراوانی با عراقی‌ها داریم. نجف اشرف مرکز تشیع است. ایران هم به عنوان یک کشور شیعه امام اولش در عراق است. امام حسین (ع) در عراق است. مرقد مطهر بیش‌تر امامان ما در آن‌جاست. ما از نظر فرهنگی و تاریخی، بیش‌ترین پیوند را با عراق داریم. بسیاری از مراجع تقلید عراق، ایرانی هستند و خیلی موارد هم هست که ما از مراجع عراقی تقلید می‌کنیم.

مردم ایران و عراق، با وجود حادثه دردناک جنگ ۸ ساله، به جهات مختلف بسیار به هم نزدیکند. در فرصت اربعین حسینی دو میلیون نفر ایرانی به عراق و عتبات عالیات سفر می‌کنند، این همه ناشی از پیوندهای فرهنگی و مذهبی است و مثل این وضعیت در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌کنید.

* تغییر موضع منطقه‌ای ترکیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کودتا نافرجام نظامی، ترکیه و مسؤولان آن را از خواب بیدار و هوشیارشان کرد. ما همواره می‌گفتیم برخی سیاست‌های حمایت از برخی گروه‌های تروریستی تندرو در سوریه همانند داعش، به زیان خود ترکیه تمام خواهد شد. امیدواریم این تغییر موضع و نزدیکی ترکیه به کشورهای مهم منطقه از جمله، ایران و روسیه برای مقابله با خطرات و تهدیدات داعش و تروریسم، به نفع امنیت منطقه و خود ترکیه و سایر کشورهای درگیر باشد.