کره شمالی تهدید به هدف قراردادن نظامیان آمریکایی و کره‌ای کرد

    پیونگ یانگ دیروز تهدید به هدف قراردادن نظامیان آمریکایی و کره‌ای مستقر در منطقه غیرنظامی مابین دو کره کرد.به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره‌شمالی در واکنش به اقدام آمریکا و کره‌جنوبی در نصب واحد‌های روشنایی در روستای مابین دو کره که به عنوان منطقه غیرنظامی تعیین شده تهدید کرد که […]

    پیونگ یانگ دیروز تهدید به هدف قراردادن نظامیان آمریکایی و کره‌ای مستقر در منطقه غیرنظامی مابین دو کره کرد.به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره‌شمالی در واکنش به اقدام آمریکا و کره‌جنوبی در نصب واحد‌های روشنایی در روستای مابین دو کره که به عنوان منطقه غیرنظامی تعیین شده تهدید کرد که نظامیان آمریکایی و کره‌ای را هدف قرار خواهد داد.کره شمالی همچنین با صدور بیانیه‌ای این اقدام آمریکا و کره‌جنوبی را تحریک‌آمیز توصیف کرد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، تهدید کره شمالی ساعاتی پس از صدور بیانیه شدید‌اللحن شورای امنیت علیه پیونگ یانگ انجام می‌شود.

جمعه‌شب شورای امنیت سازمان ملل متحد بالاخره بعد از ۳ روز تعلل با صدور بیانیه‌ای شدید‌اللحن به آزمایش موشک بالستیک که کره‌شمالی چهارشنبه هفته گذشته از یک زیردریایی شلیک کرد، واکنش نشان داد.

در این بیانیه، شورای امنیت موافقت خود را با اتخاذ اقدامات مؤثر در پاسخ به سلسله آزمایش‌های موشکی که کره‌شمالی از آغاز سال میلادی جاری (۲۰۱۶) انجام داده است، اعلام کرد.

این در حالی است که علت تعلل در صدور بیانیه اخیر که پیش‌نویس آن از سوی آمریکا ارایه شد، پافشاری چین به محکومیت تصمیم دولت واشنگتن به استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در شبه جزیره کره عنوان شده است حال آن‌که بیانیه نهایی این مطلب را در خود نگنجاند.

با توجه به این‌که موشک پرتاب شده از سوی کره‌شمالی پس از طی مسافتی ۵۰۰ کیلومتری در حریم آبی ژاپن و در منطقه شناسایی پدافند هوایی این کشور فرود آمد، «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن از آن به عنوان اقدامی نابخشودنی و غیرمسؤولانه یاد کرد.

در بیانیه اخیر، اعضای شورای امنیت نگرانی خود را از بابت پافشاری پیونگ یانگ به پیگیری برنامه موشکی خود علی‌رغم تحریم‌های سازمان ملل ابراز کردند.

این در حالی است که «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی آزمایش روز چهارشنبه را موفقیتی بزرگ توصیف کرد که آمریکا و آسیا – پاسیفیک را در تیررس موشک‌های پیونگ یانگ قرار می‌دهد.

یک اندیشکده آمریکایی مدعی شد، کره‌شمالی اگرچه در ساخت موشک‌های بالستیک با قابلیت پرتاب از زیردریایی پیشرفت کرده اما توانایی هرگونه استفاده از این تکنولوژی را تا چند سال دیگر نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل نیز وعده داده در راستای جلوگیری از تحقق این موضوع با کره شمالی به دلیل آزمایش‌های موشکی اخیرش برخورد خواهد کرد.

مؤسسه آمریکا – کره در دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرد، موفقیت آزمایش اخیر موشک بالستیک پرتابی از زیر دریایی کره شمالی نشان می‌دهد که برنامه موشکی این کشور سریع‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه رشد داشته است.

این مؤسسه عنوان کرد: این پیشرفت به این معنی نیست که موشک‌های کره شمالی هفته آینده، ماه آینده یا حتی سال آینده قابل استفاده خواهند بود. سرعت و شیوه آزمایش موشک بالستیک پرتابی از زیردریایی کره‌شمالی به نحوی است که این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ به مرحله استقرار این موشک و قابلیت عملیاتی کردن اولیه آن خواهد رسید.

در آزمایش اخیر موشکی کره‌شمالی، موشکی از یک زیردریایی کلاس «گورائه» در نزدیکی بندر «سینپو» در شمال شرق این کشور شلیک شد و ۵۰۰ کیلومتر را به سمت ژاپن طی کرد. به گفته تحلیلگران تسلیحات این یک گام رو به جلو برای بلندپروازی کره شمالی به منظور دستیابی به قابلیت ساخت موشک‌های هسته‌ای است.

مسیر پرواز این موشک که توسط ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی ردیابی شد، بسیار فراتر از آزمایش‌های موشکی قبلی کره‌شمالی بود و این نشان از پیشرفت چشمگیر کره‌شمالی در حوزه فنی داشته است.

در پی این آزمایش کره‌شمالی، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه توافق کرد تا «تنبیهات چشمگیر بیش‌تر» را علیه کره شمالی در نظر بگیرد.

وبسایت «۳۸ North» متعلق به مؤسسه آمریکا-کره ماه گذشته میلادی گزارش داده بود، کره‌شمالی در حال ایجاد زیرساخت‌هایی برای ساخت زیردریایی‌های جدید در کارخانه کشتی‌سازی Sinpo South است.

در گزارش مؤسسه مذکور تصریح شده است: کره شمالی در یک بازه زمانی دو تا ۳ ساله احتمالاً یک زیردریایی جدید خواهد ساخت اما احتمال این که کره شمالی مدل‌های جدید زیردریایی را بدون آزمایش‌های بیش‌تر و بهبود زیر دریایی‌های تجربی کلاس «گورائه» بسازد، بسیار کم است.

اطلاعاتی درباره این که آیا عملیات ساخت زیردریایی کره شمالی آغاز شده است یا خیر وجود ندارد.