به بهانه آغاز واردات خودرو به کشور دولت فکری به حال وضعیت گمرکات کشور کند دههها از صنعت خودروسازی ایران گذشته است. دهههایی که در برخی مواقع باعث غرورمان بودهاند و در برخی مواقع باعث سرافکندگی و درماندگی! در حالحاضر اما دوران خودروسازی کشور، دوران درخشانی را سپری نمیکند. تولید خودروهای بسیار بسیار بیکیفیت از […]
به بهانه آغاز واردات خودرو به کشور
دولت فکری به حال وضعیت گمرکات کشور کند
دههها از صنعت خودروسازی ایران گذشته است. دهههایی که در برخی مواقع باعث غرورمان بودهاند و در برخی مواقع باعث سرافکندگی و درماندگی! در حالحاضر اما دوران خودروسازی کشور، دوران درخشانی را سپری نمیکند. تولید خودروهای بسیار بسیار بیکیفیت از یکسو و دولتی ماندن صنعت خودروسازی به بهانههای همیشگی باعث شده تا هر ساله جان هزاران نفر گرفته شود! (هزاران برابر حادثه متروپل آبادان!) آدمهایی که مجبور بودند بهخاطر لقمه نانی جانشان را در ارابههای مرگ جا بگذارند. در طی تمامی این سالها اما قیمت خودرو در شتاب بوده است؛ چه آن زمانی که قیمت دلار زیر سه هزار تومان بود و چه حالا که قیمت دلار بالای ۳۰ هزار تومان جولان میدهد. جالب آن که خودروسازان داخلی به لطف حمایتهای همهجانبه تمامی نهادهای تصمیمگیرنده حتی نتوانستند قیمت خودروهایی همچون پراید و سمند را که پیشتر خودروهای ملی اعلام کرده بودند، ثابت نگه دارند و بعدها مشخص شد که بهرغم تمامی تبلیغات رسانهای و… تولید هر خودرویی با ارزبری همراه بوده و اصلاً ملی و تماماً تولید داخل نبوده است!!
حال با افزایش تحریمها و قفل شدن برجام وضعیت خودروسازی کشور بدتر نیز شده است و غولهای خودروسازی داخلی همچنان ارقام نجومی را برای بیکیفیتترین خودروهای خود اعلام میکنند. خودروهایی که حتی صادراتشان به کشورهای درجه چندم جهانی همچون عراق و افغانستان نیز ممنوع شده اما به لطف رانتبازی و ناچاری مردم در داخل کشور همچنان خریدار دارد. کارشناسان صنعت خودروسازی بارها عنوان کردند که واردات خودرو و تولید خودروهای باکیفیت خارجی در کشور تنها راه نجات جان مردم از ارابههای مرگ است اما درصدی که برخی نهادهای خاص از تولید هر خودرو به جیبشان میرود مانع هرگونه اتفاق جدید در تارک صنعت خودروسازی ایران شده است. نمونه واضح این مدعا را میتوان همین هفته پیش دید که مافیای صنعت خوردروسازی توانست جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را بگیرد!
سال ۹۷ بود که واردات خودرو با تشدید شرایط تحریمی از سوی آمریکا ممنوع شد و حال با گذشت چند سال از این تصمیم به وضوح بیتدبیری دولت قبل مشخص شد زیرا قیمتهای خودرو یکییکی به سمت آسمان پَر کشیدند! با روی کار آمدن دولت جدید اما شرایط حداقل در بُعد واردات خودرو کمی بهبود پیدا کرده است و دولت و مجلس بالاخره کاری را که باید مدتها پیش برای سروسامان دادن به وضعیت آشفته خودروسازی ایران به انجام رسانده و در تلاشند تا درها را برای واردات خودرو باز کنند. حال گمانهزنیها برای واردات خودرو آغاز شده و برخی شرکتهای واردکننده نیز با کمپانیهای بزرگ خودروسازی برای واردات خودرو به مذاکره نشستهاند تا به محض ابلاغ شرایط دولت برای واردات خودرو بتوانند خودروهای مورد نظر را به کشور وارد کنند.
معضلی به نام گمرگ
حال در حالی که طبق گفته کارشناسان خودرو کمتر از چهار ماه تا واردات رسمی خودرو باقی مانده است خوب است که دولت فکری به حال به معطل ماندن خودروهای وارداتی در گمرکات کشور بکند. هنوز بیش از دو هزار خودروی وارداتی سال ۱۳۹۷ مجوز خروج از گمرک را پیدا نکردهاند! خودروهایی که حتی کارشان تا برگزاری مزایده نیز داشت پیش میرفت و هماکنون نیز در انبارهای گمرک خاک میخورند و همواره این سؤالات مطرح بوده است که چرا دولت خودروهای موجود در گمرک را آزاد نمیکند تا هم قیمت خودروها در بازار کمی روند کاهشی به خودش بگیرد، هم انبار گمرک ترخیص شود و از همه مهمتر مالکان خودروهایی که چهار سال خودروهایشان در گمرک خاک میخورد به اموالشون برسند؟ حال شرایطی که قرار است برای واردات خودرو به کشور آغاز شود، پیشنهاد میکنیم که دولت با حذف کاغذبازیهای گمرک عوارض خودرو را به طور مستقیم در داخل از واردکننده دریافت کند. اتفاقی که میتواند همگان را راضی نگه دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.