چرا برای فاینانس پروژه‌ها، مناقصه برگزار نمی‌کنیم؟

  با لغوتحریم‌ها ایران می‌توان برای فاینانس پروژه‌ها مناقصه برگزار کند و لزومی به‌کار با یک شرکت خارجی خاص نیست. فریال مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری، گفت: من در صحبت‌هایم همیشه اشاره کردم و هم چنان بر این مسأله تأکید دارم که برای جذب سرمایه‌گذار خارجی باید شرایط سرمایه‌گذاری […]

 

با لغوتحریم‌ها ایران می‌توان برای فاینانس پروژه‌ها مناقصه برگزار کند و لزومی به‌کار با یک شرکت خارجی خاص نیست.

فریال مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری، گفت: من در صحبت‌هایم همیشه اشاره کردم و هم چنان بر این مسأله تأکید دارم که برای جذب سرمایه‌گذار خارجی باید شرایط سرمایه‌گذاری در کشور را امن کنیم. سرمایه‌گذار با حرف و حدیث، سرمایه‌‌اش را به کشور نمی‌آورد. باید شرایط امنیت سرمایه‌گذاری را در واقعیت و عمل فراهم کرد و ما هنوز اقدامی برای این امن کردن فضا نکردیم.

مستوفی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های خارجی از طریق فاینانس همکاری تجاری با ایران را شروع کردند و فاینانس با جذب سرمایه خارجی متفاوت است. فاینانس به قول معروف بدهی است که ما دوباره باید آن را پس بدهیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به این‌که دولت اعلام می‌کند که در ارتباط با شرکای خارجی قصد فاینانس ندارند اما ما با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، مجبور به این کار هستیم گفت: درمورد فاینانس یک سؤال وجود دارد. ما تفاهم‌نامه‌های بسیاری با شرکت‌های خارجی امضا کردیم که اگر منجر به سرمایه‌گذاری خارجی شود، بسیار عالی است. پروژه‌هایی هم داریم که خیلی از آن‌ها با سرمایه‌گذاری مستقیم انجام نخواهد شد و از طریق فاینانس تأمین می‌شود و ما دوباره مقروض خواهیم شد. اگر قرار به تأمین منابع از طریق فاینانس است، لزومی به‌کار با یک شرکت به‌خصوص نیست و ما می‌توانیم مناقصه برگزار کنیم. در شرایط فعلی که تحریم‌ها لغو شده، کشورهای بسیاری آمادگی فاینانس کردن را دارند پس بهتر است برای رسیدن به شرایط بهتر رقابت ایجاد کنیم نه این‌که اصرار به‌کار با یک شرکت خاص داشته باشیم و شرایط آن‌ها بپذیریم.

مستوفی گفت: در مورد خرید هواپیما تفاهم‌نامه با یک شرکت خاص امضا کردیم. در این مورد خاص با توجه به اجاره به تملیک هواپیما و فرسودگی شدید ناوگان هوایی ایران، ارزیابی من مثبت است اما در زمینه‌های دیگر که ضرورت‌های این چنینی نداریم، می‌توانیم از فرصت مناقصه برای فاینانس پروژه‌ها استفاده کنیم.

 

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: برآورد می‌کنند که ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم. اگر ما در سال ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم، آیا این ظرفیت را داریم که آن را ظرف یک سال در بخش‌های مختلف اقتصاد هزینه کنیم؟ به نظر من برآوردهایی که در جذب سرمایه خارجی می‌شود عملیاتی نیست. در واقع جذب سرمایه خارجی بدون فراهم کردن پیش نیازهای لازم، باعث هزینه برای اقتصاد خواهد شد.