رشد اقتصادی ۵ درصدی در سال آینده قابل اعتنا نیست

    وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی درباره رشد اقتصادی کشور در سال آینده به تراز گفت: طبق اعلام دولت یازدهم رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵ حدود ۵ درصد خواهد بود که باید بدانیم حدود ۲٫۵ تا ۳ درصد از این رشد صرفاً به افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت […]

 

 

وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی درباره رشد اقتصادی کشور در سال آینده به تراز گفت: طبق اعلام دولت یازدهم رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵ حدود ۵ درصد خواهد بود که باید بدانیم حدود ۲٫۵ تا ۳ درصد از این رشد صرفاً به افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت خام کشور مربوط است.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی درباره رشد اقتصادی کشور در سال آینده به تراز گفت: طبق اعلام دولت یازدهم رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵ حدود ۵ درصد خواهد بود که باید بدانیم حدود ۲٫۵ تا ۳ درصد از این رشد صرفاً به افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت خام کشور مربوط است. وی در ادامه افزود: این رشد اقتصادی هیچ ارزشی نداشته و صرفاً به دلیل افزایش فروش نفت خام است که نه اشتغال چندانی ایجاد کرده و نه از لحاظ اقتصادی موضوع قابل اعتنایی است.

شقاقی‌شهری خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه، دولت میزان صادرات نفت را دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه تخمین زده است. این در حالی است که در حال حاضر متوسط صادرات نفت ما حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که این اعداد نشان‌دهنده افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت در سال آینده هستند. این استاد دانشگاه ادامه داد: با فرض رشد ۵ درصدی اقتصاد در سال آینده، با در نظر گرفتن افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت، رشد واقعی اقتصاد ایران چیزی حدود دو درصد خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: با توجه به رشد اقتصادی زیر یک درصد در سال جاری، افزایش رشد اقتصادی کشور به ۵ درصد در سال آینده، جای خوشحالی نداشته و اشتغال چندانی نیز ایجاد نخواهد کرد. وی با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی دولت درباره ایجاد اشتغال، گفت: با توجه به عدم تشکیل جلسات شورای عالی کار، طرح آقای طایی، معاون سابق وزیر کار مبنی بر گسترش کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز بدون پیگیری این طرح، با کنار رفتن وی از وزارتخانه، کنار گذاشته شد.

شقاقی شهری با اشاره به ادعای دولتمردان مبنی بر جذب ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال بیان داشت: دولت عملاً هیچ برنامه‌ای برای ایجاد یک میلیون شغل در سال آینده نداشته و تنها امیدش به ورود سرمایه‌گذار خارجی و جذب سرمایه‌های خارجی است. وی با بلندپروازانه خواندن جذب ۵۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود در دنیا، تحقق سرمایه‌گذاری‌های خارجی مورد انتظار دولت، دور از دسترس و غیرواقعی به نظر می‌رسد.

این استاد دانشگاه در خاتمه با ضروری دانستن توجه دولت به موضوع اشتغال اظهار داشت: قطعاً در آینده نزدیک اقتصاد ایران با بحران بزرگی به نام بیکاری روبه‌رو خواهد بود که تنها راه‌حل این مشکل، توجه به مشاغل کوچک و متوسط و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی است.