روابطعمومی مجلس دیوانعدالت قبلاً هم حق ورود به مصوبات شورایعالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی را نداشت! روابطعمومی مجلس شورای اسلامی، درخصوص عدم بررسی مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در دیوانعدالت، اعلام کرد: موضوع عدم شمول صلاحیت دیوانعدالت اداری بر شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی برخلاف آنچه توسط برخی رسانهها به […]
روابطعمومی مجلس
دیوانعدالت قبلاً هم حق ورود به مصوبات شورایعالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی را نداشت!
روابطعمومی مجلس شورای اسلامی، درخصوص عدم بررسی مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در دیوانعدالت، اعلام کرد: موضوع عدم شمول صلاحیت دیوانعدالت اداری بر شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی برخلاف آنچه توسط برخی رسانهها به عنوان موضوعی جدید بازنمایی شده است اصلاً موضوعی جدید نبوده و نیست و همواره این رویه از زمان تشکیل این دو شورایعالی وجود داشته است و به دلیل اینکه شوراهای مذکور همانند مجلس شورای اسلامی، ساحت قانونگذاری دارند و احکام صادرهشان در حکم قانون تلقی میشود. روابطعمومی مجلس شورای اسلامی، درخصوص عدم بررسی مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در دیوانعدالت پاسخ داد که این موضوع رویه گذشته و فعلی دیوانعدالت اداری بوده است. مصوبه مجلس در عدم شمول صلاحیت دیوانعدالت اداری بر شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی که روز یکشنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس بررسی و به تصویب نمایندگان رسید از سوی برخی از رسانهها و شبکههای اجتماعی مورد انتقاد و بعضاً حاشیهسازیهای خلاف واقعیت قانونی قرار گرفت. در صورتی که تصویب این مصوبه در چارچوب قانون اساسی و نظرات پیشین شوراینگهبان صورت گرفته است. براین اساس روابطعمومی مجلس شورای اسلامی موارد ذیل را در راستای روشن شدن افکار عمومی به اطلاع میرساند:
۱– موضوع عدم شمول صلاحیت دیوانعدالت اداری بر شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی برخلاف آنچه توسط برخی رسانهها به عنوان موضوعی جدید بازنمایی شده است اصلاً موضوعی جدید نبوده و نیست و همواره این رویه از زمان تشکیل این دو شورایعالی وجود داشته است و به دلیل اینکه شوراهای مذکور همانند مجلس شورای اسلامی، ساحت قانونگذاری دارند و احکام صادرهشان در حکم قانون تلقی میشود، دیوانعدالت اداری ورود به موضوعات و مصوبات این دو نهاد را در صلاحیت خود ندانسته و جز یک یا شاید چند استنثنا آن هم با مجوز خاص به صورت مستقل مورد بررسی قرار گرفت، هیچگاه مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در دیوانعدالت اداری بررسی نشده است.
۲– از نظر قانون اساسی نیز این عدم شمولیت تأکید شده است، چنانکه ریاست وقت قوهقضاییه در ۲۸ آبان ۱۳۸۳ از شوراینگهبان درخصوص صلاحیت دیوانعدالت اداری بر تصویبنامهها و آییننامههای قوهمقننه، قوهقضاییه و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی، شوراینگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مبتنی بر اصل ۱۷۰ قانون اساسی درخواست تفسیر کرد. براساس نظر شوراینگهبان که در ۲۱ دی ۱۳۸۳ صادر شد، براساس اصل ۱۷۰ و ۱۷۳ قانون اساسی، شورایعالی انقلاب فرهنگی یا شورایعالی فضای مجازی که به فرمان رهبر انقلاب تأسیس شدهاند، نمیتواند نهادی ذیل قوهمجریه باشند و به همین دلیل از شمول قوهمجریه خارج و بر این اساس نباید شکایت نسبت به مصوبات آنها در دیوانعدالت اداری انجام شود. همچنین عدم شمول صلاحیت دیوانعدالت اداری بر شورایعالی انقلاب فرهنگی مسبوق به سابقه است و پیش از مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۳۸۵ و در خلال اصلاحات و نسخ قانون سال ۱۳۶۰ عملاً هیأت عمومی دیوانعدالت اداری فاقد صلاحیت برای ابطال مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی دانسته شد. همچنین در سال ۱۳۹۰ نیز که در اصلاحیه مجلس مقرر شده بود که هیأت عمومی دیوانعدالت اداری درخصوص موارد خارج از صلاحیت شورایعالی انقلاب فرهنگی دارای صلاحیت دانسته شود، بهدلیل ایراد شوراینگهبان نهایتاً این مصوبه حذف شد که نشان میدهد مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ نیز صلاحیت دیوانعدالت اداری ناظر بر مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی را نفی کرده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.