احمد مسعودیانکلاته؛ کارشناس خودرو، با بیان اینکه بازار امروز خودرو نماد مشخص و واضحی از بیماری است که اقتصاد ما را درگیر کرده، گفت: بخش اعظم این مشکل را خودمان با انحصار به وجود آوردیم. به گزارش بازار، احمد مسعودیانکلاته؛ با بیان اینکه امروز اقتصاد ما دچار بیماری است و بازار آشفته خودرو نماد و […]
احمد مسعودیانکلاته؛ کارشناس خودرو، با بیان اینکه بازار امروز خودرو نماد مشخص و واضحی از بیماری است که اقتصاد ما را درگیر کرده، گفت: بخش اعظم این مشکل را خودمان با انحصار به وجود آوردیم. به گزارش بازار، احمد مسعودیانکلاته؛ با بیان اینکه امروز اقتصاد ما دچار بیماری است و بازار آشفته خودرو نماد و در واقع شاخصه این بازار محسوب میشود، بیان کرد: در هیچ جای دنیا شما خودرویی را ۲۰۰ میلیون تومان نمیخرید که ارزش واقعی آن ۶۰ میلیون تومان باشد و این بلایی است که انحصار بر سر اقتصاد این کشور آورده است. وی با بیان اینکه دولت نمیخواهد بپذیرد که باید کوچک شود و اقتصاد دولتی همین وضعیتی را پدید میآورد که امروز شاهد هستیم، تأکید کرد: نگاهی به تولیدگران دولتی مانند خودروسازان، نیشکر و کشت و صنعت و… که دولتی اداره میشود، نشان میدهد که حتی یک مورد موفق در بین این مجموعههای مؤثر و بزرگ صنعتی وجود ندارد مگر اینکه کار به مردم و یا بخشخصوصی سپرده شود.
عزم جدی برای کوچک شدن
کارشناس اقتصاد و بازار خودرو، با بیان اینکه دولتها هیچ عزمی برای کوچک شدن و شکستن انحصار خودروسازی دولتی ندارند چرا که یک منبع درآمد سرشار را از دست میدهند، گفت: سیستم انحصار خودرو شرایطی را پدید آورده که هیچ دولتی اصلاً توان و اراده تغییر را نداشته باشد و اگر هم دولتی بخواهد کاری را صورت دهد این دژ مستحکم چنان چیده شده که خللی در اداره آن پدید نمیآید. مسعودیان؛ با بیان اینکه مشکل اینجا است که دولت میخواهد بر مجموعهای نظارت کند که خودش ذینفع است و این نمیتواند درست باشد، ابراز کرد: سالها است با برداشت اشتباه از حمایت تولید داخل شرایط تولید انحصاری را پدید آوردهایم یعنی یک بازار بکر و بیرقیب را در اختیار گروهی خاص قرار دادهایم تا هر بلایی میخواهند سر مردم بیاورند و مسؤولان هم نتوانند اصلاً به این سیستم دست بزنند. وی با بیان اینکه شبکه شبه مافیا و کسانی که در رأس کار هستند اما خودشان در دهها شرکت قطعهسازی و خودرو سازی سهام دارند، چطور میخواهند با این بازار انحصاری و پرتکلف و فسادزا مبارزه کنند، بیان کرد: خودرو نماد بیماری است که امروز بر اقتصاد کشورمان تحمیل شده و ۱۰۰درصدش هم به دلیل سوءمدیریت، فقدان برنامهریزی، دخالت سیاسیون در اقتصاد و همچنین رانتخواری و ویژهخواری است.
مردم مجبور هستند
کارشناس اقتصاد، با بیان اینکه انحصار نوعی مرگ تدریجی است چرا که مردم مجبور هستند محصولی را به ۱۰ برابر قیمت واقعی بخرند، برایش در صف بایستند، قرعهکشی شرکت کنند و با هزار بدبختی خودرو را تحویل بگیرند در آخر هم بفهمند که خودروساز هر چه دلش خواسته تحویل داده و با هر کیفیت که خودش لازم دانسته آن را ساخته است و این در شأن مردم ایران نیست. مسعودیان؛ با بیان اینکه انحصار را خودمان پدید آوردیم و امروز گریبان خودمان را گرفته است، گفت: کاری برای خودروسازی نمیتوان کرد چرا که این شرکتها بر پایه همین انحصار به یک سیستمهای سنگین و مملو از شبکههای زنجیرهای مافیا گونه شدهاند که حتی شخص رئیسجمهور هم نمیتواند جلوی این سیستم را بهراحتی بگیرد. وی افزود: شگفتآور اینجا است که مردم ما در ایران باید یک خودروی خارجی که در کشورهای دیگر ۲۰ هزار دلار است را ۹۰ هزار دلار پول بدهند و این به معنای عدم برداشت درست از حمایت مصرفکننده و ایجاد انحصار است تا مردم نتوانند خودروی خارجی بخرند دولت با طرح جدید واردات هم راه به جایی نمیبرد چرا که اولاً با سنگاندازیهایی که صورت میگیرد این طرح ممکن است به بدترین شکل اجراء شود برای مثال خودروهای چینی بیکیفیت وارد شوند و یا واردات خودرو به خودروسازان واگذار شود که اگر این کار صورت گیرد فاجعهای دوباره گریبان مردم را میگیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.