رشید سینمای ایران به آرامگاه ابدی بدرقه شد

مراسم بدرقه پیکر داوودرشیدی با تمجید علی‌نصیریان، انتقاد جمشیدمشایخی از یاد نکردن هنرمندان در زمان زنده بودن و تشکر ویژه‌ احترام‌برومند از مردم برگزار شد. به گزارش ایسنا، صبح دیروز تالار وحدت میزبان حضور مردم، هنرمندان، مسؤولان هنری و حسین‌فریدون، دستیار ویژه‌ رییس‌جمهور شد تا داوود رشیدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به آرامگاه ابدی‌اش، […]

مراسم بدرقه پیکر داوودرشیدی با تمجید علی‌نصیریان، انتقاد جمشیدمشایخی از یاد نکردن هنرمندان در زمان زنده بودن و تشکر ویژه‌ احترام‌برومند از مردم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، صبح دیروز تالار وحدت میزبان حضور مردم، هنرمندان، مسؤولان هنری و حسین‌فریدون، دستیار ویژه‌ رییس‌جمهور شد تا داوود رشیدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به آرامگاه ابدی‌اش، قطعه هنرمندان بدرقه شود.

مراسم با تلاوت قرآن مجید و ورود خانواده این هنرمند (احترام‌برومند، مرضیه‌برومند، لیلی‌رشیدی، بهرام‌شاه‌محمدلو‌و…) و آمبولانس حامل پیکر داوود رشیدی حوالی ساعت ۹:۲۰ دقیقه آغاز رسمی شد و تا ساعت ۱۰:۱۵ ادامه پیدا کرد.

عزای رشید سینمای ایران، سوگ عظیمی است

اجرای این برنامه را عباس‌سجادی برعهده داشت و در ادامه تعدادی از هنرمندان حاضر سخنانی را در وصف داوودرشیدی مطرح کردند که پیش از همه امین‌تارخ به عنوان رییس انجمن بازیگران خانه سینما با قرائت دلنوشته‌اش گفت: به راستی زندگی ترکیبی از جشن و عزا است، جشن دریافت بزرگ‌ترین جوایز سینمایی و از آن طرف عزای رفتن عباس‌کیارستمی. جشن عروسکی بچه‌هایمان و از آن طرف «عزای رشید سینمای ایران » که سوگ عظیمی است.

می‌خواستم با تو روی این صحنه باشم

علی‌نصیریان هنرمند دیگری بود که در جایگاه حضور یافت و در حالی که متأثر بود، گفت: داوود! من هرگز نمی‌خواستم به این تالار برای بدرقه تو به سفر آخرت بیایم. من می‌خواستم با تو روی این صحنه باشم.

او افزود: داوود رشیدی یکی از ستون‌های استوار تئاتر جدید ایران است و منظورم از تئاتر جدید جنبش و نهضتی است که توسط فارغ‌التحصیلان بازیگری در اواسط دهه ۳۰ شروع شد و در دهه ۴۰ به ثمر رسید.

این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: تئاتر معاصری که از آن صحبت می‌کنم، با تئاتر لاله‌زار و چین متفاوت و براساس کار مدرن دنیا بود و ما کم‌کم آن را یاد گرفتیم چرا که هنرمندانی همچون سمندریان، پری‌صابری، داوودرشیدی و خجسته‌کیا آمدند به ما پیوستند و بدنه جدید معاصر تئاتر را غنا بخشیدند.

انتقادات جمشید مشایخی از برخی بی‌توجهی‌ها

جمشیدمشایخی هنرمند دیگری که به عنوان یکی از همراهان و همکاران قدیمی داوود رشیدی در جایگاه حاضر شد، در سخنانی انتقادی بیان کرد: چرا زمانی که عزیزی در بین ماست، راجع به او صحبت نمی‌کنیم،اصلاً او را نمی‌بینیم و وقتی از دنیا می‌رود آن وقت چه حرف‌‌ها و مطالبی می‌شنویم، عجیب است.

او گفت: زمانی که او بیمار بود، چطور کسی به سراغش نیامد. حالا چه فایده دارد؟! چه فایده دارد بنده از او تعریف کنم. فقط بگویم خانم برومند، همسر وی در مدتی که داوودرشیدی بیمار بود، خیلی زجر کشید و به همین دلیل برایش احترام ویژه‌ای قائلم.

او با اشاره به همکاری‌های مشترک خود با داوودرشیدی اضافه کرد: امیدوارم قبل از این‌که کسی از دنیا برود از او یاد کنیم.

تسلیت علی‌مرادخانی

علی‌مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم با تسلیت به خانواده مرحوم داوودرشیدی برای روح این هنرمند فقید و محشور شدن با اولیای الهی دعا کرد.

خاطره‌گویی داریوش فرهنگ از داوود رشیدی

داریوش‌فرهنگ یکی دیگر از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون که در گروه تئاتر «امروز» به همراه داوود رشیدی عضویت داشته است به همکاری خود با داوودرشیدی در سال ۱۳۴۷ اشاره و اظهار کرد: وقتی او نمایش «در انتظار گودو» را اجرا کرد، به پشت صحنه کار رفتم و خواستم مرا بپذیرد که پس از آن به همراه مهدی‌هاشمی به آن گروه رفتیم. او با مهربانی و بلندنظری ما را پذیرفت و با روحیه مهربانی که داشت پذیرای همه بود.

حجت‌ا…ایوبی، رییس سازمان سینمایی، علی‌عسکری، رییس سازمان صدا و سیما، حبیب‌ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سینمایی، علی‌مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، احمدمسجدجامعی و عبدالحسین‌مختاباد، عضو شورای شهر تهران، عباس‌عظیمی، مدیر مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، حمیدشاه‌آبادی و مرتضی‌کاظمی، سعیداسدی دبیر جشنواره‌ تئاتر فجر، بردیاصدرنوری، به نمایندگی از محمدباقرنوبخت، سخنگوی دولت، علیرضاتابش، مدیرعامل‌فارابی، مهدی‌شفیعی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، پیمان‌شریعت،ی مدیر تئاترشهر و… از جمله مسؤولان حاضر بودند.

در ادامه حجت‌الاسلام‌دعایی نماز میت را خواند و حوالی ساعت ۱۰:۱۵ پیکر داوود رشیدی از تالاروحدت به قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا منتقل شد.

علی‌نصیریان، جمشیدمشایخی، هوشنگ‌قوانلو، داریوش‌اسدزاده، لیلا‌حاتمی، مریلا‌زارعی، داوود‌گنجه‌ای، فرشته‌طائرپور، اکبر‌زنجان‌پور، منوچهرشاهسواری، محمدرضاخاکی، مسعودفروتن، محمدسریر، زری‌خوشکام، بهمن‌فرمان‌آرا، اسماعیل‌خلج، خسروسینایی، رضاکیانیان، بیژن‌امکانیان، سیروس‌الوند، هادی‌مرزبان، جعفروالی، پرویز‌پورحسینی، فاطمه‌معتمدآریا، صدیق‌تعریف، آتش‌تقی‌پور، رسول‌نجفیان، قطب‌الدین‌صادقی، علی‌مصفا، الهام‌کردا، علی‌دهکردی، عبدالرضااکبری، عبدا…‌اسکندری، داریوش‌ارجمند، غلامرضاموسوی، پوری‌بنایی، داریوش‌فرهنگ، پرستوگلستانی، حبیب‌دهقان‌نسب، حبیب‌رضایی، لیلی‌گلستان، نصرت‌ا…وحدت، آهوخردمند، جعفرپناهی، علیرضاخمسه، افسانه‌چهره‌آزاد، پرستو‌صالحی، ویشکا‌آسایش، پانته‌آپناهی‌ها، مانی‌حقیقی، سعید‌اسدی، فرهادتوحیدی و… از جمله هنرمندان حاضر بودند.

 

داوود رشیدی ۵ شهریور ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت.