بدهی ۱۳۰میلیارد تومانی سد «کوچری» به پیمانکاران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به بدهی ۱۳۰ میلیارد تومانی سد کوچری گفت: این سد موجب ارتقای کمی و کیفی آب شرب ۱۰ شهر و ۱۰۰ روستا خواهد شد. به گزارش فارس، خسروارتقایی با بیان این‌که سد کوچری که با حضور وزیر نیرو و رییس مجلس به بهره‌برداری خواهد رسید موجب ارتقای کمی […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به بدهی ۱۳۰ میلیارد تومانی سد کوچری گفت: این سد موجب ارتقای کمی و کیفی آب شرب ۱۰ شهر و ۱۰۰ روستا خواهد شد.

به گزارش فارس، خسروارتقایی با بیان این‌که سد کوچری که با حضور وزیر نیرو و رییس مجلس به بهره‌برداری خواهد رسید موجب ارتقای کمی و کیفی آب شرب ۱۰ شهر خواهد شد، گفت: برای احداث و اجرای پروژه سد کوچری و تونل‌های آنتقال آب از سرشاخه‌های دز به حوزه قمرود، ۹۰۰ میلیارد تومان بود که تا امروز ۷۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

ارتقایی با بیان این‌که از این هزینه‌ها ۱۳۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم، ادامه داد: قرار است تا پایان هفته جاری ۴۰ میلیارد تومان را با اسناد خزانه اسلامی و ۴۰ میلیارد تومان دیگر را پس از انجام صورت‌وضعیت و ارایه آن تسویه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: سد کوچری در جنوب غربی شهرستان گلپایگان به بهره‌برداری می‌رسد و در تأمین و بالا بردن ۱۰ شهر خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، نیم ور، سلفچگان، دلیجان، ساوه، پردیسان قم و شهر قم کمک خواهد کرد.

ارتقایی افزود: این سد ظرفیتی بالغ بر ۲۰۷ میلیون مترمکعب برای ذخیره آب دارد، با احداث مجموعاً ۲۷۰ کیلومتر خط انتقال، تونل، بلوک‌های بتنی و خطوط لوله، بخشی از نیاز آب شرب ۱۰ شهر و ۱۰۰ روستا در ۳ استان اصفهان، قم و مرکزی را تأمین خواهد کرد و با بهره‌برداری از این پروژه، شاهد ارتقای کمی و کیفی آب شرب در شهر‌ها و روستاهایی خواهیم بود که تا پیش از این، آب شرب‌ آن‌ها از چاه‌ها تأمین می‌شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در مجموع در این پروژه ۵۶ کیلومتر تونل حفاری شده که مجموع هزینه‌های لازم برای اجرای پروژه سد کوچری و تونل‌های آنتقال آب از سرشاخه‌های دز به حوزه قمرود، ۹۰۰ میلیارد تومان بود که تا امروز ۷۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

 

وی با اشاره به این‌که دو سال است از آب شرب این سد بهره‌برداری می‌شود و پارسال حدود ۲۳ میلیون متر مکعب آبگیری شد افزود: مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه در حال حاضر ۹۵ درصد است و از اواخر اسفند ۸۹ تونل‌های انتقال آبی که احداث شده بود برای انتقال مورد استفاده قرار گرفت و از اسفند سال ۹۲ نیز با آبگیری بخشی از مخزن سد کوچری از این مخزن برای تأمین آب شرب شهر‌ها و روستاهای هدف استفاده شده است.