مناقصه قطعات اولیه پروژه ریلی خط سربندر-‌خرمشهر-‌شادگان در حال برگزاری است

مدیرکل راه‌آهن جنوب مناقصه قطعات اولیه پروژه ریلی خط سربندر-‌خرمشهر-‌شادگان در حال برگزاری است مدیرکل راه‌آهن جنوب، با بیان اینکه هزینه حمل‌ونقل ریلی حدود ۱۵ درصد از حمل‌ونقل جاده‌ای به صرفه‌تر است، گفت: مناقصه قطعات اولیه پروژه خط سربندر-‌خرمشهر-شادگان در حال برگزاری است. به گزارش مناقصه‌مزایده، عبدالکریم درویش‌زاده؛ از افزایش چشمگیر میزان حمل‌ونقل ریلی نسبت […]

مدیرکل راه‌آهن جنوب

مناقصه قطعات اولیه پروژه ریلی خط سربندر-‌خرمشهر-‌شادگان در حال برگزاری است

مدیرکل راه‌آهن جنوب، با بیان اینکه هزینه حمل‌ونقل ریلی حدود ۱۵ درصد از حمل‌ونقل جاده‌ای به صرفه‌تر است، گفت: مناقصه قطعات اولیه پروژه خط سربندر-‌خرمشهر-شادگان در حال برگزاری است. به گزارش مناقصه‌مزایده، عبدالکریم درویش‌زاده؛ از افزایش چشمگیر میزان حمل‌ونقل ریلی نسبت به سال گذشته خبرداد و اظهار کرد: در حال‌حاضر بیشترین حمل بار مربوط به ایستگاه بندر امام‌خمینی(ره) است که شامل محصولات غلات و کالاهای اساسی می‌شود. همچنین در ایستگاه میاندشت شمش فولاد صادراتی از شرکت فولاد خوزستان را داریم که این دو کالا، بیشترین سهم بارگیری راه‌آهن جنوب را به خود اختصاص داده‌اند اما در بحث تخلیه بار، شمش فولاد و سنگ‌آهن مربوط به شرکت فولاد خوزستان بیشترین سهم را در حمل‌ونقل راه‌آهن جنوب دارند. وی در رابطه با سهم حمل‌ونقل ریلی استان در کشور، اظهار کرد: براساس سنجش‌های انجام‌شده سهم کل خوزستان از حمل‌ونقل ریلی در کشور نسبت به سایر خطوط حمل‌ونقل ریلی، از لحاظ تناژ حدود ۱۰ درصد و از لحاظ تن کیلومتر ۱۳ درصد است اما سهم بخش ریلی استان در کل حمل‌ونقل استان حدود ۱۲ درصد است. وی افزود : امسال ظرفیت تناژ حمل‌ونقل ریلی جنوب به ۱۸ میلیون تن در داخل استان افزایش یافته است اما با تکمیل دو خط اهواز-‌اندیمشک و اهواز-‌بندرامام(ره) این ظرفیت می‌تواند به ۲۵ میلیون تن هم افزایش پیدا کند. درویش‌زاده؛ با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه توسعه خطوط در داخل و خارج از استان اظهار کرد: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به راه‌آهن اهواز- ایذه-‌اصفهان اشاره کرد. از طرف دیگر پروژه خط سربندر-‌خرمشهر-‌شادگان را داریم که مناقصه قطعات اولیه این پروژه در حال برگزاری است؛ با احداث این خطوط به ظرفیت حمل‌ونقل ریلی استان افزوده می‌شود. وی ادامه داد: همچنین اگر موفق به احداث خط شلمچه-بصره شویم، قطعا در بحث صادرات و واردات به کشور عراق سهم بیشتری خواهیم داشت. مدیر کل راه‌آهن جنوب، درخصوص هزینه حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل در کشور، تصریح کرد: هزینه حمل‌ونقل ریلی حدود ۱۵ درصد از حمل‌ونقل جاده‌ای به صرفه‌تر است. در حال‌حاضر ۱۰ قطار در داخل استان وجود دارد که در مسیرهای ریلی اهواز-‌اندیشمک، اهواز-‌خرمشهر، اهواز-‌بندرامام(ره) و اهواز-ماهشهر تردد می‌کنند. به عنوان مثال هزینه تردد با ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای از مرکز شهر اندیمشک تا اهواز بالای ۱۰۰ هزار تومان است در حالی که هزینه تردد در این مسیر از طریق راه‌آهن با وجود شرایط بهتر و بهترین واگن‌های جابه‌جایی مسافر، سیستم‌های خنک‌کننده و ایمنی بسیار بالا، حدود شش هزار تومان است. درویش؛ گفت: با توجه به مزیت‌هایی راه‌آهن حمل بار می‌تواند باعث کاهش ۸۵ درصدی از تصادفات جاده‌ای شود. وی با اشاره به مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی از جمله ایمنی بالا و آلودگی کمتر هوا و محیط‌زیست، حمل‌ونقل ریلی را حمل‌ونقل سبز خواند و افزود: علاوه بر حمل انبوه بار به صورت یکجا، در حمل‌ونقل ریلی حدود یک هفتم حمل‌ونقل جاده‌ای سوخت مصرف می‌شود. با در نظر گرفتن میزان آلودگی موجود در هوا اگر امکان افزایش حمل‌ونقل ریلی مهیا شود می‌تواند قدم مؤثری در حفظ محیط‌زیست برداشت. درویش‌زاده؛ حمل‌ونقل ریلی را از لحاظ ایمنی بالا نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل غیرقابل قیاس دانست و افزود: ما در کشور سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار نفر کشته در حمل‌ونقل جاده‌ای داریم در حالی که در راه‌آهن در دو بخش مسافری و بارگیری کالا، این عدد سالانه تقریباً کمتر از ۱۰ نفر است.