اتوبوس‌های دست‌دوم فاقد کیفیت هستند

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، گفت: شهرداری تا به الان ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری کرده که البته شورای شهر مجوزی برای این موضوع نداده بود و به همین دلیل هم از مدیران شهری توضیح خواستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، جعفر تشکری‌هاشمی؛ در مورد لزوم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، گفت: ما در شرایط فعلی […]

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، گفت: شهرداری تا به الان ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری کرده که البته شورای شهر مجوزی برای این موضوع نداده بود و به همین دلیل هم از مدیران شهری توضیح خواستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، جعفر تشکری‌هاشمی؛ در مورد لزوم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، گفت: ما در شرایط فعلی ضرورتی بر خرید اتوبوس کار کرده نمی‌بینیم. ما در داخل کشور چندین شرکت سازنده اتوبوس داریم که در حال‌حاضر اتوبوس تولید می‌کنند و جمعیت بزرگی هم در این شرکت‌ها منتظر مشتری هستند، بنابراین وقتی قابلیت تولید اتوبوس را در داخل کشور داریم یعنی دلیلی بر خرید دست‌دوم یا واردات اتوبوس وجود ندارد. وی افزود: نظر مدیران شهری این بود که یک سبد محصول شامل اتوبوس‌های وارداتی و تولید داخل و دست‌دوم ارائه شود اما اینکه این سبد الزاماً باید در شبکه تأمین ما اتفاق بیفتد موضوعی است که جای بحث دارد. شهرداری تا به الان ۵۰ دستگاه خریداری کرده و تعداد دیگری هم در دستور کار قرار گرفته که البته شورای شهر مجوزی برای این موضوع نداده بود و به همین دلیل هم از مدیران شهری توضیح خواستیم. این عضو شورای شهر تهران، ادامه داد: این اتوبوس‌ها طبق اعلام معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران استاندارد یورو۴ و یورو۵ را دارند و معنایش این است که استاندارد اجباری یورو۵ به بالا که باید لحاظ شود در این خرید مدنظر قرار نگرفته است. مؤسسه استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم ایراداتی نسبت به این مسأله وارد کردند که درحال پیگیری است. در ادامه، مجتبی نظری؛ کارشناس صنعت خودرو نیز، گفت: اتوبوس به طور کلی در دنیا سفارشی‌سازی است یعنی مجموعه‌ای سفارش ساخت تعدادی اتوبوس را می‌دهد و اتوبوس ساخته می‌شود. اتوبوس‌ها معمولاً چندین دوره قابل استفاده هستند و در نهایت هم نوسازی می‌شوند اما اتوبوس دست‌دوم فاقد کیفیت است.