یک استاد دانشگاه، گفت: کار نظارت بر کیفیت خودروهای داخلی برعهده سازمان استاندارد است، اما گاهی فقط ناظر خودروساز بر روند کار نظارت دارد. به گزارش مناقصهمزایده، مرزبانراد؛ عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه علم و صنعت، گفت: برای تولید خودروی باکیفیت باید نظارت بر روند کار خودروسازان دقیق باشد؛ سازمان استاندارد وظیفه نظارت […]
یک استاد دانشگاه، گفت: کار نظارت بر کیفیت خودروهای داخلی برعهده سازمان استاندارد است، اما گاهی فقط ناظر خودروساز بر روند کار نظارت دارد. به گزارش مناقصهمزایده، مرزبانراد؛ عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه علم و صنعت، گفت: برای تولید خودروی باکیفیت باید نظارت بر روند کار خودروسازان دقیق باشد؛ سازمان استاندارد وظیفه نظارت بر کیفیت خودرو را دارد، اما، چون سازمان استاندارد تکتک کیفیت خودرو را بررسی نمیکند، فردی واسطه از شرکت این کار را انجام میدهد و عملاً خودروهایی تأیید استاندارد میگیرند که کیفیت مطلوب ندارند. عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، در ادامه افزود: برخی از شرکتهای خودروساز در تلاش هستند، خود بهتنهایی بر روند تولید خودرو نظارت داشته باشند که گاهی این نظارت دقیق و درست نیست، یعنی ناظر خود با شرکت خودروساز قرار داد بسته و یکی از افراد خودروساز به شمار میآید، این یعنی شرکت خودروساز خود کیفیت قطعه را کنترل میکند که باعث میشود روند تولید اگر دچار مشکل هم باشد از آن چشمپوشی شود. مرزبانراد؛ گفت: این مشکل باید ریشهای حل شود و سازوکار نظارت در قطعهسازی و خودروسازی به نحوی باشد که مشکلی به وجود نیاید. از سال گذشته و تصادف زنجیرهای بهبهان رامهرمز، کیفیت خودروهای داخلی مورد انتقاد مسؤولان ارشد کشور قرار گرفت به طوری که آقای هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور ناجا خودروهای تولیدی را به ارابه مرگ تشبیه کرد. پیمان پیرایش؛ مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد، چندی قبل، گفت: با توجه به اینکه سالیانه صدها هزار خودرو تولید میشود به هیچ وجه نظارت بر تکتک آنها مقدور نیست. مهدی اسلامپناه؛ رئیس سازمان استاندارد نیز، پیشتر درباره نظارت بر خودروها، اظهار داشت: پنج دستگاه ناجا، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیطزیست و سازمان بهینهسازی سوخت، ناظر و مسؤول ایمنی خودرو هستند، اما اگر نظارت هست پس به چه دلیل شاهد این همه حادثه ناگوار ناشی از نقص فنی خودرو هستیم؟ از طرفی سازمان ملی استاندارد به عنوان مسؤول ایمنی خودرو، اعلام کرده است ورق فولادی که در خودروهای داخلی استفاده میشود از نظر سازمان ملی استاندارد مشکل دارد، اما بدنه خودرو و ورق فولادی آن مشمول استاندارد اجباری نمیشود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که از عوامل جلوگیری از ارتقای کیفیت خودرو، موضوع تولید انحصاری در صنعت است، چرا که در چنین محیطی تولیدکننده هر کالایی را میتواند تولید و به مصرفکننده عرضه کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.