واگذاری ۴ طرح کلان اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری خبر داد واگذاری ۴ طرح کلان اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: ۱۵ طرح کلان در زمینه اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح شده که ۴ طرح از این تعداد به وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری واگذار شده است. به گزارش ایرنا، مجتبی‌شریعتی‌نیاسری […]

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری خبر داد

واگذاری ۴ طرح کلان اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: ۱۵ طرح کلان در زمینه اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح شده که ۴ طرح از این تعداد به وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری واگذار شده است.

به گزارش ایرنا، مجتبی‌شریعتی‌نیاسری در آیین معارفه سرپرست دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فن‌آوری‌های پیشرفته در ماهان‌کرمان افزود: رساندن ۵ دانشگاه و پژوهشگاه به شاخص‌های افق ۱۴۰۴ طرح‌های اقتصاد مقاومتی واگذار شده به وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری است.

وی با بیان این‌که باید از این فرصت به وجود آمده استفاده برد، اظهار کرد: برای ۵ دانشگاه و پژوهشگاه برتر نیز سالیانه ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: هم‌اکنون حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند و رشد جمعیت دانشجویی در سال‌های پس از انقلاب به ۲۵ برابر رسیده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در تراز جهانی جمعیت دانشجویی در جهان ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که افزایش جمعیت دانشجویی فرصت و تهدید به شمار می‌رود، افزود: باید ببینیم ظرفیت دانشجویی کشور تا چه اندازه نیاز جامعه و بازار کار تأمین می‌کند.

شریعتی‌نیاسری افزود: سالانه حدود ۱۵ هزار نفر با مدرک دکتری وارد جامعه می‌شوند که برای مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی آن‌ها مدرک دکتری نیازی نیست.

وی تأکید کرد: باید رابطه معناداری بین اشتغال و تحصیل پیدا کنیم و کار ما به‌طور غیرمستقیم با ایجاد شغل ارتباط دارد.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری گفت: توسعه آموزش عالی باید هدفمند و مرتبط با نیاز بازار دیده شود و در این راستا طرح آمایش آموزش عالی مطرح شده است.

وی تصریح کرد: طرح آمایش آموزش عالی و توسعه هدفمند از سال گذشته مطرح شده و در آموزش عالی یکی از محور‌ها اندیشیدن تدبیر برای ایجاد تحصیل و اشتغال است.

شریعتی‌نیاسری گفت: درصد بالایی از دانش آموختگان در مشاغلی نقش دارند که ارزش‌افزوده بالایی ندارد.

وی تصریح کرد: ساماندهی مراکز آموزش عالی به توجه مسؤولان و استانداردسازی دانشگاه‌ها بستگی دارد و برای ارتقای جایگاه مؤسسات و مراکزی که از استاندارد‌ها فاصله دارند تعریف شده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری ادامه داد: بیش از دو هزار و ۸۵۰ مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که البته مایه مباهات است اما برای تضمین باید به آن‌ها سر و سامان بدهیم.

وی گفت: بخش دیگر طرح آمایش سطح‌بندی است که از سال گذشته برای نخستین مرتبه به‌طور آزمایشی در مراکز غیردولتی انجام شد و در هفته جاری نیز نسخه نهایی آن اعلام و سطح‌بندی مراکز دولتی نیز از چند ماه قبل به‌طور آزمایشی آغاز شده است.

شریعتی‌نیاسری گفت: سطح‌بندی، مقدمه‌ای بر رتبه‌بندی است و بسترساز توسعه هدفمند آموزش عالی است و زمینه رشد و رقابت را برای دانشگاه‌ها و مدیران آموزشی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: اعتباریابی و رتبه‌سنجی باید توسط مراکز غیردولتی انجام شود و باید نهاد غیردولتی برای آن ایجاد شود.

وی با بیان این‌که بین‌المللی کردن دانشگاه به خودی خود مهم نیست تأکید کرد: رسیدن اعتبار ما به تراز جهانی اهمیت دارد که تعاملات بین‌المللی و توسعه فعالیت‌های فراملی در آن نقش دارد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری اظهار کرد: دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تحصیلات تکمیلی مستعدند تا توسعه فراملی خودشان را داشته باشند.

وی تأکید کرد: باید گام‌های جدی در زمینه‌ کیفیت مراکز آموزش عالی‌برداریم که اعتقاد داریم مدیران این مراکز توجه ویژه‌ای به آن دارند و کیفیت مطلوب به تدریج محقق خواهد شد.

وی افزود: استانداردسازی یکی از شاخص‌های کیفیت است و نیاز بازار مؤلفه مهم تصمیم‌گیری ما در این رابطه است و دستگاه متقاضی باید گزارش توجیهی داشته باشد.

شریعتی‌نیاسری گفت: نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری و ۸۰۰ هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد در کشور وجود دارد و برای ما مهم این است این تعداد دانشجو به کجا راه می‌برند.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های خالی در آموزش عالی زیاد است و اگر هدفمندی در این بخش اجرا شود این ظرفیت‌ها قابل اصلاح است.

وی با اشاره به نظام یکپارچه سنجش در آموزش عالی گفت: سال قبل کنکور متمرکز دکتری آزمونی غربالگری بود و در طرح جدید مجلس شورای اسلامی کنکور سال ۹۶ برگزار می‌شود.

وی گفت: یکی از معضلات آموزش عالی، تنوع مراکز آماری بود که برای یکپارچه‌سازی آمار سامانه آموزش عالی راه‌اندازی شده و فردا از آن رونمایی می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری با تقدیر از زحمات ریاست قبلی دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فن‌آوری پیشرفته هایتک ماهان برای سرپرست جدید این دانشگاه آرزوی موفقیت کرد.

 

محمدجوادآروین، به عنوان سرپرست جدید دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فن‌آوری‌های پیشرفته ماهان معرفی و از خدمات میرزایی تقدیر شد.