همایون صادقی؛ استاد دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات، مدیریت و پیشگیری از مصدومیتهای حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کیفیت استاندارد خودروهای ساخت ایران را تا حدودی قابل قبول خواند و افزود: در حالحاضر خودروهای ایرانی به شکلی نیستند که مدعی شویم هیچ استانداردی در آنها رعایت نمیشود، اما باید توجه داشت که صرف داشتن […]
همایون صادقی؛ استاد دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات، مدیریت و پیشگیری از مصدومیتهای حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کیفیت استاندارد خودروهای ساخت ایران را تا حدودی قابل قبول خواند و افزود: در حالحاضر خودروهای ایرانی به شکلی نیستند که مدعی شویم هیچ استانداردی در آنها رعایت نمیشود، اما باید توجه داشت که صرف داشتن استاندارد به تنهایی برای ایمنی خودرو کفایت نمیکند. به گزارش ایرنا، همایون صادقی، اظهار داشت: در کنار رعایت اصول استانداردسازی، باید با بالاترین فناوری موجود، ایمنی خودروها را تضمین کرد تا سیستم کنترل پایداری آنها افزایش یابد. وی ایمنی خودروهای ایرانی را شایسته مردم کشور ندانست و یادآور شد: برای بهبود کیفیت خودروهای ساخت داخل باید بین صنعت و دانشگاه روابط تنگاتنگ و مستمری وجود داشته باشد تا با بهرهمندی از فناوریهای جدید زمینههای کیفیسازی و ایمنی خودروها را افزایش دهیم. صادقی؛ با اشاره به فعالیتهای چشمگیر مرکز تحقیقات، مدیریت و پیشگیری از مصدومیتهای حوادث ترافیکی تبریز در زمینه کاهش خطاهای فنی خودروها، از این مرکز به عنوان قطب آموزشی کشور در زمینه سلامت ترافیک یاد کرد و گفت: بر همین اساس تدریس این حوزه در کشور برعهده دانشگاه علوم پزشکی تبریز گذاشته شده است. صادقی؛ ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم تا با توسعه این درس در کشور، ایمنی ترافیک بهبود یابد و نیازهای فردی، آگاهی از حقوق اجتماعی، مطالبهگری و درخواست و تقاضای ایمنی حملونقل در جامعه و افراد ایجاد شده و روزبهروز تقویت شود. وی با اشاره به اینکه در برنامه آموزشی دانشگاههای مختلف کشور، دروس عمومی در نظر گرفته شده است که هدف آنها برطرف کردن نیازهای جاری دانشجویان است، اضافه کرد: در این ساختار یکی از نیازهای اساسی که تاکنون پاسخ هم داده نشده است، ایمنی ترافیک میباشد که باید دانشجویان آموزش میدیدند. وی اظهار داشت: با توجه به مشکلات مختلف و متعدد موجود در حوزه ترافیک، نیاز به آموزش در این حوزه مشهود است و این نیاز سبب شده است تا طرح درس و برنامهای را تدوین کنیم که دانشجویان آن را مانند سایر دروس عمومی سپری کنند. صادقی؛ افزود: دروس ترافیکی در چند مرحله اجرایی، بررسی و طراحی نهایی شدند که این درس برای تمامی دانشجویان صرفنظر از رشته تحصیلی در نظر گرفته شده است و تعداد دانشجویان تحت آموزش نیز بسیار زیاد بوده و اساتید موجود وقت کافی برای تدریس آن دروس را نداشتند که بر همین مبنا دورههای آموزشی تربیت مدرس ایمنی ترافیک در تبریز برگزار شد تا مدرس کافی برای تدریس در این دورهها وجود داشته باشد. به گفته وی؛ برگزاری دورههای تربیت مدرس در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصویب نهایی شده است تا به عنوان درس اختیاری در دانشگاهها آموزش داده شود. رئیس مرکز تحقیقات، مدیریت و پیشگیری از مصدومیتهای حوادث ترافیکی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی، گفت: از هر ۱۰ منطقه آمایشی و ۲۴ دانشگاه کشور در دورههای آموزشی این مرکز شرکت کردهاند که اساتید حاضر در این دورهها از اعضای هیأت علمی دانشگاهها بودند، اما در رشتههای دیگر تدریس میکردند. صادقی؛ توسعه دانش آکادمیک، ترجمان و کاربست دانش، ارزشیابی و اعتبارسنجی، توسعه زیرساختها و ارایه خدمات مبتنی بر دانش را حیطه کاری مرکز تحقیقات ایمنی ترافیک تبریز بیان کرد و یادآور شد: اپیدمیولوژی و سنجش ریسک حوادث ترافیکی با تمرکز بر عوامل خطر انسانی، مطالعات در حیطه ایمنی ترافیک با تمرکز بر سنجش و ارتقای عملکرد رانندگی در محیط آزمایشگاهی و واقعی، مطالعات متدولوژیک و تولید و استفاده از شواهد و اطلاعات (سیستمهای ثبت، مطالعات مروری، مطالعات متدلوژیک و سایکومتریک)، مطالعات مبتنی بر مدیریت (مدیریت ارائه خدمات سلامت، سیاستگذاری ایمنی ترافیکی و اقتصاد سلامت و ایمنی ترافیک)، مطالعات بالینی و مطالعات مداخلهای مرتبط با ایمنی ترافیک، مطالعات فناورانه در تولید فناوریهای کاربردی در راستای ارتقای ایمنی ترافیک کشور و پژوهش در آموزش ارتقای ایمن را از اولویتهای پژوهشی مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جادهای تبریز اعلام کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.