عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: خودروسازان با گران کردن خودرو هم مصرفکننده را تحت فشار قرار میدهند و هم اینکه بازار را نگران و مضطرب میکنند و این در حالی است که میتوانند بحث هزینههایشان را به نوعی جبران کنند. به گزارش ایسنا، سیدعلی موسوی؛ در رابطه با ناراضی بودن خودروسازان […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: خودروسازان با گران کردن خودرو هم مصرفکننده را تحت فشار قرار میدهند و هم اینکه بازار را نگران و مضطرب میکنند و این در حالی است که میتوانند بحث هزینههایشان را به نوعی جبران کنند. به گزارش ایسنا، سیدعلی موسوی؛ در رابطه با ناراضی بودن خودروسازان از قیمت تولیداتشان و اینکه این روند برای آنها زیانده است، گفت: یکی از بحثهای مطرح توسط خودروسازان موضوع ضرردهی این شرکتهاست که مخصوصاً از سوی ایرانخودرو و سایپا مطرح میشود. این شرکتها به جای اینکه بیایند عواملی که باعث ضرردهی آنها شده را بررسی کرده و برطرف کنند، دوباره میخواهند بحث گرانی خودرو را دوباره مطرح کنند.
وجود شرکتهای زاید و دستمزدهای نجومی برای خودروسازان هزینه ایجاد میکند
وی با اشاره به اینکه خودروسازان با گران کردن خودرو همیشه سعی کردهاند که هم مصرفکننده را تحت فشار قرار دهند و هم اینکه بازار را نگران و مضطرب میکنند، تصریح کرد: این در حالی است که میتوانند بحث هزینههایشان را به نوعی جبران کنند. الان ما شرکتهایی در داخل ایرانخودرو و سایپا داریم که لازم نبوده و زاید هستند و فایدهای ندارند و باید این شرکتها جمع شوند، ولی متأسفانه این شرکتها حذف نمیشوند و خود این شرکتهای زاید برای خودروسازان هزینه ایجاد میکنند. عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: موضوع دیگر بحث پرداخت دستمزدهای نجومی است که در داخل خودروسازان از جمله ایرانخودرو و سایپا وجود دارد و بر این اساس برخی افراد حقوق نجومی میگیرند ولی شاید تخصصشان در این حد نبوده و افرادی در حد معمولی باشند که حقوقهای بالایی میگیرند و این موضوع نیز به نوعی باعث افزایش هزینههای خودروسازان میشود. موسوی؛ با بیان اینکه خودروسازان میتوانند هزینههای خود را کاهش دهند، عنوان کرد: حتی در بعضی موارد در بحث نیروی انسانی ممکن است که این شرکتها به نیرویی نیاز نداشته باشند ولی از آن استفاده میکنند و موارد مختلف را میتوان برشمرد که خودروسازان میتوانند از آن طریق هزینههایشان را کاهش داده و جلوی ضرر و زیان خودروسازیشان را بگیرند. وی یادآور شد: بارها گفتهام که مافیا پشت قضیه خودروسازی است و حتی در بخش قطعههایی که استفاده میکنند، میتوانند با شکستن انحصار قطعهسازی آن را رقابتی کنند و قیمت را پایین بیاورند، اما این کار را نمیکنند و قطعه را با افزایش چندباره در خودرو به کار میگیرند که این موضوع نیز باعث افزایش هزینههای آنها میشود. بنابراین اگر واقعاً مافیا بگذارد خودروسازان در سیستم مدیریتی، بهکارگیری نیروها و کنترل دستمزدهایشان میتوانند صرفهجویی بسیاری ایجاد کنند و هزینههایشان را پایین بیاورند تا به نوعی ضرردهی خود را کاهش داده و این صنعت را از حالت ضرردهی خارج کرده و به دنبال بهانه افزایش قیمتها نباشند.
تاوان کمکاری، بیتجربگی و مافیا در خودروسازی را مصرفکننده میپردازد
نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم، تأکید کرد: اگر مافیا با همین شرایط در خودروسازی ادامه یابد حتی اگر خودروسازان قیمتشان را هم افزایش دهند باز هم ضررده خواهند بود و این مصرفکننده است که تاوان کمکاری، بی تجربگی، بیتدبیری، مافیا و انحصار خودروسازی در ایران را خواهد پرداخت. موسوی؛ در رابطه با موضوع کیفیت خودروهای داخلی، بیان کرد: کیفیت خودروها با امنیت و سلامت مردم سروکار دارد و یکی از نکات بسیار حساس و مهم است، بنابراین از نهادهای بازرسی و نظارتی دعوت میکنم که در بحث کیفیت خودرو به جد ورود پیدا کنند و ترکفعلهایی که در این راستا انجام میگیرد و تخلفاتی که خودروسازان انجام میدهند را پیگیری کنند. وی افزود: در این رابطه حتی قطعهسازان نیز مقصر هستند که علت آن نیز همان انحصار است چراکه وقتی انحصاری در تولید قطعه وجود داشته و خودروساز نیز نیاز دارد، قطعهساز طبق میل خودش و به هر کیفیتی قطعه را برای خودروساز تأمین میکند. با توجه به اینکه خودروساز محصول خود را پیشفروش کرده و نیاز دارد که حتماً خودرو را تأمین کند و به دست مصرفکننده برساند، آنجاست که دیگر کیفیت ایمنی خودرو فدا میشود. عضو هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در پایان، تأکید کرد: به عنوان نمایندگان مردم و عضو کمیسیون صنایع و معادن و عضو هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو دعوت میکنم که سازمانهای نظارتی به جد به این موضوع ورود کنند و جلوی مافیا و مخصوصاً کاهش کیفیت خودرو را بگیرند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.