ایلان‌ماسک دنیا را گول زد؛ خرید توئیتر کنسل شد!

ایلان‌ماسک، مدیرعامل تسلا و پولدارترین مرد جهان، اعلام کرد: قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری خرید توئیتر را لغو می‌کند زیرا این شرکت شبکه اجتماعی مفاد متعدد توافق خرید را نقض کرده است. به گزارش ایسنا، برت تایلور؛ رئیس هیأت مدیره توئیتر، در توئیتر اعلام کرد: هیأت مدیره قصد دارد اقدام حقوقی را برای اجرای این توافق، […]

ایلان‌ماسک، مدیرعامل تسلا و پولدارترین مرد جهان، اعلام کرد: قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری خرید توئیتر را لغو می‌کند زیرا این شرکت شبکه اجتماعی مفاد متعدد توافق خرید را نقض کرده است. به گزارش ایسنا، برت تایلور؛ رئیس هیأت مدیره توئیتر، در توئیتر اعلام کرد: هیأت مدیره قصد دارد اقدام حقوقی را برای اجرای این توافق، پیگیری کند. وی نوشت: هیأت مدیره توئیتر به نهایی کردن معامله براساس قیمت و شرایط توافق شده با آقای ماسک، پایبند بوده است. وکلای ماسک در اظهاریه‌ای اعلام کردند: توئیتر در پاسخگویی به درخواست‌های متعدد اطلاعات درباره حساب‌های ساختگی یا ربات در این پلتفرم که برای کارآیی تجاری این شرکت اهمیت دارد، کوتاهی کرده است. ماسک همچنین، گفت: از این توافق کنار می‌رود زیرا توئیتر، مدیران ارشد و یک‌سوم از تیم مستعد خود را اخراج کرده که نقض تعهد توئیتر برای حفظ تشکیلات فعلی خود است. تصمیم ایلان‌ماسک، احتمالاً به منازعه حقوقی بین این میلیاردر و شرکت توئیتر منجر می‌شود. توافق‌های خرید و ادغام که اغلب به اختلاف می‌خورند، در دادگاه‌های دِلاوِر پیگیری می‌شوند زیرا شرکت‌های هدف مایل هستند ابهامات پیرامون آینده خود را حل کنند. به گفته یک منبع آگاه، توئیتر امیدوار است که جلسات دادگاه تا چند هفته دیگر آغاز شود و این مسئله تا چند ماه دیگر حل‌وفصل شود. ارزش سهام توئیتر در معاملات روز جمعه شش درصد سقوط کرد و به ۳۴٫۵۸ دلار رسید که ۳۶ درصد پایین‌تر از قیمت ۵۴٫۲۰ دلار هر سهم است که ماسک در آوریل توافق کرده بود برای خرید توئیتر پرداخت کند. ارزش سهام توئیتر پس از این که ماسک اوایل آوریل، سهام این شرکت را خریداری کرد، صعود کرده و این شرکت را از ریزش گسترده سهام بازار فناوری مصون نگه داشته بود. اما پس از این که ماسک در ۲۵ آوریل توافق کرد توئیتر را خریداری کند، سهام توئیتر ظرف مدت چند روز، ریزش پیدا کرد و سرمایه‌گذاران احتمال دادند ماسک از توافق خرید پا پس می‌کشد. با اُفت قیمتی که روز جمعه پیدا کرد، ارزش سهام توئیتر اکنون به پایین‌ترین حد از مارس رسیده است. براساس توافق خرید، اگر ماسک نتواند قرارداد خرید را به دلایلی مانند مشکل تامین فاینانس یا مخالفت رگولاتوری، تکمیل کند، باید یک میلیارد دلار خسارت به توئیتر پرداخت کند. اما اگر ماسک خود به این قرارداد خاتمه دهد، پرداخت چنین خسارتی در کار نخواهد بود. براساس گزارش رویترز، بعضی از کارمندان توئیتر واکنش منفی خود را به اتفاق اخیر با ارسال پستهایی در توئیتر ابراز کردند. کارمندان این پلتفرم شبکه اجتماعی نگران آینده شغلی، دستمزد و امکان دورکاری هستند و بسیاری از آنها درباره برنامه‌های ماسک برای تسهیل نظارت بر محتوا در این پلتفرم، ابراز بدبینی کرده بودند.

واکنش توئیتر به ایلان‌ماسک: منتظر اقدامات قانونی باش

ایلان‌ماسک به این بهانه که توئیتر چندین بخش از مفاد توافق خود را با وی را زیر پا گذاشته تصریح کرده که دیگر نمی خواهد توئیتر را خریداری کند. برت تیلور؛ رئیس توئیتر، در واکنش اعلام کرد هیأت مدیره این شرکت قصد دارد اقدامات قانونی را برای اجرای توافقنامه ادغام دنبال کند و افزود: «هیأت مدیره توئیتر متعهد است که این توافق را براساس قیمت و شرایط توافق شده با آقای ماسک نهایی کند.» وکلای ماسک می‌گویند: توئیتر به درخواست‌های متعدد برای ارائه اطلاعات مربوط به حساب‌های جعلی یا هرزنامه در این پلتفرم پاسخ نداده یا از پاسخگویی خودداری کرده؛ امری که برای ارزیابی عملکرد تجاری این شرکت بسیار مهم است. از نظر این وکلا «توئیتر مفاد متعدد این توافقنامه را نقض کرده و به نظر می‌رسد اظهارات نادرست و گمراه‌کننده‌ای داشته که آقای ماسک هنگام امضای توافق‌نامه ادغام بر آن‌ها تکیه کرده است.» ماسک، همچنین یکی دیگر از دلایل عدم خرید توئیتر را اخراج مدیران عالی‌رتبه و یکسوم گروه جذب استعداد توسط توئیتر، عنوان کرد. از نظر وی چنین اقداماتی تعهد توئیتر را برای «حفظ کامل اجزای مادی سازمان تجاری فعلی آن» نقض کرده است. تصمیم ماسک احتمالاً منجر به یک کشمکش حقوقی طولانی بین این میلیاردر و شرکت توئیتر خواهد شد. ممکن است در نتیجه این منازعه حقوقی ماسک بتواند با اثبات ادعاهای خود توئیتر را با پرداخت مبلغی کمتر خریداری کند. توئیتر امیدوار است روند دادگاه طی چند هفته آینده آغاز شده و در چند ماه به نتیجه برسد.